Jumaat, Disember 25, 2009

MUSLIM 09'

bismillah

"GENERASI SYABAB MENGANGKAT MARTABAT UMMAH"

Tempat: SMK Sandakan Bestari
Tarikh: 19-22 disember 2009
Anjuran: PSS Sabah
sasaran: remaja berumur 16-19 tahun

erti syukur..

bismillah

Assalamualaikum wbt

"kadang-kadang dengan merenung nikmat yang dikurniakan oleh Allh SWT, air mata mampu mengalir selaju-lajunya. syukur,syukur,syukur, dan syukur kepada Allah SWT kerana masih memberikan perasaan kasih dan sayang kepada pemilik hati ini".

Jumaat, Disember 18, 2009

buat classmate..

bismillah

assalamualaikum wbt.

"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan mengerjakan apa yang diperintahkan-Nya." (At-tahrim:6).

dari sandakan

bismillah.

"Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya)". (Ath-Thalaaq: 3)-benarlah firman-Nya.

assalamualaikum wbt.

Ahad, Disember 06, 2009

::sepintas lalu::

bismillah...

Usai isya'(isya' kat sini awal satu jam dari semenanjung..jam 7.14 dan azan..tapi dengar azan kat laptop sahaja..)..ana online, baca blog, tengok beritaharianonline dan harakahdaily. Pelbagai isu dan pendedahan tentang pelbagai perkara di kedua-dua laman ini. Di satu laman mendedahkan menteri diberi anugerah, tentang sistem negara yang perlu diubah, sistem negara yang tidak perlu diubah, dan banyak lagi. Manakala di satu laman lagi mengetengahkan perihal kebejatan sosial, penyelewangan kuasa, penafian terhadap isu, dan banyak lagi. Dan peranan kita sebagai pembaca sesuatu isu perlu adil dan melihat isu tersebut dari skop orang yang dekat dengan ilmu. Tidak perlu terlalu emosi untuk menjatuhkan hukuman, kerana apa yang penting kebenaran itu tetap akan berpihak kepada mereka yang benar.

Dalam banyak-banyak artikel selain artikel tentang BTN, Monsun Cup, Artis-artis, ana tertarik dengan artikel ni.:

"oleh: Zukri Aksah

CERITA MENTERI DAN ARTIS

"Seorang sahabat saya yang merupakan penggiat Umno di sini menghantar satu sms kepada saya beberapa hari yang lalu, “Bang, dalam surat khabar Keadilan ada menteri kanan beli kereta RM1.5 juta bagi pada artis. Menteri dan artis mana bang?” Saya cuma jawab tidak tahu dan perlu bertanya dahulu dengan rakan-rakan dalam PKR, setahu saya dahulu ada isu Hishamuddin Tun Hussein memiliki Hummer yang berharga RM1 juta. Sahabat saya ini membalas jawapan saya, “Hummer tak pa. Ini beli kereta mewah bagi artis, artis lelaki pula tu. Kena masuk court ni, bawa dengan kereta-kereta sekali, hehehe!”

Bukan saya mahu membongkar isu menteri-artis ini, tetapi minat saya lebih kepada penelitian saya terhadap kecenderungan masyarakat terbanyak seperti sahabat saya ini bila berbicara soal politik atau soal artis. Ini juga adalah lanjutan pengalaman saya sewaktu aktif berblog dahulu. Seingat saya ketika itu, tulisan yang paling menghasilkan banyak komen ialah tentang kematian Noritta Shamsuddin yang penuh kontroversi itu.

Nyata, sama ada pengikut politik, atau pengikut dunia hiburan tanahair, mereka mempunyai citarasa yang serupa. Mereka sukakan sensasi, mereka sukakan cerita-cerita panas, yang meletup-letup!

Sewaktu saya masih aktif dalam PKR dahulu, saya mempunyai dua orang sahabat peneman minum petang yang agak unik, seorang usahawan merangkap aktivis Umno yang mengghantar sms kepada saya itu, seorang lagi pegawai polis yang bertugas di IPK Pahang. Sahabat saya ini selama kami berkawan tidak pernah pula menghantar sms bertanya apa 17 dasar PKR itu, atau selepas saya menyertai PAS bertanya apa pendirian PAS tentang hak keistimewaan Melayu?

Yang ditanya? Macam itulah, cerita skandal, cerita hubungan sulit dan seumpamanya.

Cerita artis begitu juga. Jarang saya mendengar orang heboh bercakap soal artis ini, artis itu sampai heboh satu kedai kopi kerana kehebatan lakonannya atau kemerduan nyanyiannya. Orang bercakap tentang Jamal Abdillah kerana isu dadahnya. Orang ramai bercakap pasal Umie Aida bila dia mengambil keputusan mahu berkahwin dengan seorang tokoh korporat berstatus Datuk dari utara, bukan hendak mendoakan kesejahteraan perkahwinan tersebut, sebaliknya lebih berminat meneliti dagu Umie, botox ke tu?

Saya secara peribadi bila mengingati Umie Aida, akan mengingati lakonannya yang begitu mengesankan dalam drama Surah Terakhir, atau dalam drama Salina adaptasi novel SN A. Samad Said.

Saya menulis ini kerana mahu sedikit menyedarkan bahawa mentaliti masyarakat kita sedang terperangkap dengan perkara-perkara yang tidak serius, picisan dan remeh-temeh. Jangan kata sahabat saya si aktivis Umno itu sahaja, kalangan penyokong Pakatan Rakyat pun begitu juga. Kalau dia tidak pernah mengambil tahu tentang dasar dan matlamat perjuangan parti-parti dalam Pakatan Rakyat, apakah kita mengambil tahu, membaca dan menghadzami konsep 1Malaysia tajaan Najib? Jangan pula tuduh saya cuba menjadi petualang di kalangan Pakatan Rakyat dengan mempromosi doktrin Najib, Ahmad Deedat, pendebat Islam terulung abad ini adalah hafiz Bible (sudah tentu beliau juga hafiz Quran).

Katanya sepuluh tahun akan datang negara kita bakal bertaraf negara maju, sekarang pun negara kita adalah negara membangun. Betullah kata orang mentaliti rakyat kita masih di tahap dunia ketiga. Di sini bila hadirnya pilihanraya, isu yang seringkali boleh menaik dan menjatuhkan seseorang calon adalah isu perempuan simpanan, isu isteri muda isteri tua, bukan tentang dasar dan prinsip yang dibawa bersama calon tersebut. Semuanya sensasi, sensasi dan sensasi, jadilah pentas ceramah sebagai tabloid murahan yang punya suara. Padahal di luar negara sana, orang menukar kerajaan dalam pilihanraya kerana perbandingan dasar cukai, dasar luar, kadang-kadang polisi kesihatan yang hendak diperkenal pun memberi kesan besar dalam pengundian.

Lalu saya baru terfikir, patut pun selama ini payah benar seruan perubahan mahu disambut oleh rakyat Malaysia. Perubahan bukan skandal, perubahan adalah idea, dan idea bukan rencah yang sedap untuk menghasilkan sebuah gosip.

Sama ada kita tidak sedar, atau kita pura-pura tidak sedar, atau kita sengaja mengabaikannya, selama ini kita berkhutbah tentang idea, gagasan, dasar dan perjuangan perubahan kepada kelompok masyarakat yang sedang ralit menelaah majalah Mangga!

Dalam cerita perubahan tiada kisah bela anak ikan mahupun bela perempuan. Yang ada cuma kisah bela akidah perjuangan, supaya tidak tersesat dek pengaruh wang dan kekuasaan. Soalnya, kita yang saban hari berteriak “perubahan… perubahan…” ini pula ada apa? Ada apa di ketika kisah “bela” yang satu ini pastinya tidak akan mendapat kelulusan untuk tersiar di Mangga, apalagilah untuk akhbar-akhbar perdana seperti Utusan Makaysia dan Berita Harian, jauh panggang dari api.

Macam mana mahu menjadikan perubahan sepanas skandal? Yang kita ada cuma pemikiran…"

------

Disini ana bukan berniat untuk mengetengahkan hal politik atau sebagainya. Tetapi yang paling utama adalah berkaitan dengan sikap kita sendiri. Satu hakikat yang perlu kita terima, masyarakat kita sebenarnya begitu teruja dengan budaya gosip-gisop ni. Dari kanak-kanak tadika hinggalah kepada penuntut pusat pengajian sendiri, atau tidak keterlaluan kita kata peringkat insan yang sudah dikurniakan Phd sekalipun masih tidak lari dari budaya ini. Pada pemerhatian ana, perkara ini menjadi barah dalam hati disebabkan tidak kisah dengan nilai agama, kurang penghayatan. Kalau kita lihat berapa ramai orang yang berjaya di universiti? rata-rata orang Malaysia ni menjejakkan kaki ke university..

Bukanlah menjadi suatu kesalahan kita mengetahui hal-hal dunia hiburan, namun pengetahuan tersebut perlu dibatasi dengan nilai agama. Dan mana mungkin orang yang tidak beramal dengan nilai agama akan menjadikan dunia hiburan berjalan mengikut acuan agama. Kita juga maklum bahawa asas sesuatu perkara dalam Islam itu 'HARUS' dan yang menjadikannya HARAM adalah disebabkan oleh sesuatu yang bertentangan dengan agama. Oleh sebab itulah, asas kepada sesuatu pendidikan adalah 'ma'rifatullah' iaitu mengenal Allah. Hakikat ini memang terbukti dari zaman Rasulullah SAW lagi.

Oleh itu, berusahalah untuk menurunkan ilmu tentang Allah SWT kepada ummat manusia ini. Tugas memperkenalkan Allah SWT bukan sahaja dengan memperkenalkan nama Allah, tetapi kita juga perlu mewujudkan perasaan berTuhan kedalam diri insan. Hal sebegini tidak mungkin akan datang secara lahiriah sahaja, ia sebenarnya memerlukan pelbagai pengorbanan. Lihatlah Rasulullah SAW yang berdakwah dengan hati.. Baginda memelihara ketaqwaan diri. Hanya hati yang berhubung dengan Allah SWT secara ikhlas sahaja mampu menghubungkan orang lain dengan Allah SWT. Walaubagimanapun, hiduplah kita di dunia ini dengan rasa ber'Tuhan sebagaimana kita merasa hidup ber'Tuan. Cuma hakikat ber'Tuhan ini jauh lebih tinggi taatnya kepada Tuan..

hanya setitis ilmu dari,

musliha..

wallahua'lam

selamat beramal

Jumaat, Disember 04, 2009

::keberkatan::

bismillah...

alhamdulillah, masih lagi diberi masa dan ruang untuk menaip di laman ini..

Sambil tangan membelek majalah SOLUSI..ana terbaca tentang isu'keberkatan'..

Kadang-kadang kita sering lupa pada hal-hal berkat ni. Lebih-lebih lagi apabila nafsu buruk yang menguasai diri..(inilah dikatakan manusia)..

KEBERKATAN WAKTU

Keberkatan yang paling penting ialah keberkatan dalam hidup dan keberkatan dalam waktu kita. Bagi mukmin yang sejati, keberkatan hidup lebih mahal berbanding harta dan wang ringgit.

Keberkatan waktu dan rezeki hanya datang melalui kekuatan iman dan tunduk pada perintah serta larangan Allah SWT. Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Jika sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertakwa, pastilah kami akan limpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi," (surah al-A'raf 7:96)

Lihatlah sahabat besarnya kasih sayang Allah SWT kepada hamba-Nya. Hanya dengan memelihara keimanan dan ketakwaan diri Allah SWT memberikan keberkatan ke dalam hidup kita. Namun, iman dan takwa inilah yang sering kita lupa. Hati kita mudah terpengaruh..mudah sangat.. Allahuakbar..

Imam Abu Bakar bin 'Ayasy berkata:

"Andai kata seseorang kehilangan sekeping emas, ia akan menyesal dan memikirkannya sepanjang hari. Ia mengeluh,"innalillah wa inna ilaihi roji'un, emas saya hilang." Namun belum pernah kita dengar seseorang mengeluh: "Sehari telah berlalu, namun apa yang aku lakukan sepanjang tempoh itu?"

Hamba-hamba Allah ini selalu menyesal jika satu detik daripada waktunya berlalu tanpa manfaat. Seorang ahli hadis, Abu Bakar al-Khatib al-Baghdadi, sering kali dilihat membaca sambil berjalan, lantaran dia tidak ingin membuang waktunya. Imam Ibn Rusyd, ahli fiqah dan filsafat terkenal, juga diceritakan tidak pernah meninggalkan membaca buku dan mengajar sepanjang hidupnya kecuali dua malam sahaja; iaitu waktu dia menikah dan ketika bapanya meninggal dunia. (subhanallah, tokoh-tokoh ulama' dulu sangat menjaga waktu mereka..mereka memang mengharapkan keberkatan dan takut membuang masa..mrk akan pastikan waktu yang ada, digunakan sebaiknya..)

Keberkatan waktu dapat kita lihat dalam sejarah hidup tokoh-tokoh Islam dan para sahabat. Mereka berjaya melahirkan prestasi besar hanya dalam masa yang singkat sehingga sering kali sukar diterima logik "zaman hilang berkat" kita ini.

Zaid bin Tsabit misalnya, berjaya melaksanakan perintah Nabi Muhammad SAW menguasai bahasa yahudi (Suryaniah), percakapan dan tulisan, hanya selama 17 hari sahaja. Walhal pada waktu itu belum ada alat bantu audio visual moden seperti sekarang. Kalau tengok kita sekarang, memerlukan masa yang lama untuk belajar sesuatu bahasa..

Sebenarnya banyak punca yang boleh menghilangkan keberkatan pada waktu kita. Antara punca hilang keberkatan waktu ialah lemah iman. Lemah iman memang membawa kepada melakukan pelbagai maksiat dalam pekerjaan seperti terima rasuah, korupsi, menipu, kecurangan suami isteri, perbalahan, dan sebagainya. Padahal perlakuan ini hanya memberi keuntungan yang sementara sahaja. (sebab itulah, kita perlu mempunyai daya tahan diri dan sebagai Muslim perlu sentiasa muhasabah dan kembalikan hidup kepada Allah SWT..)

Syeikh Afdhaluddin pernah berkata, " khianat menghapuskan berkat" sebagaimana haram menghapuskan halal. Sesiapa berkhianat dalam satu dirham, iblis akan menyeretnya untuk berkhianat dalam seibu dirham."

Sabda Nabi SAW, "jika dua orang yang berjual-beli sama-sama jujur dan tidak menipu, mereka akan diberkati. Namun jika kedua-duanya menipu dan berdusta, dicabut keberkatan daripada jual beli mereka." (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Imam al-Ghazali berkata,"Orang yang hanya menghitung kelebihan dan kekurangan dengan timbangan lahiriah sahaja tidak mempercayai hadis ini. Namun orang yang meyakini bahawa satu dirham kadang-kadang diberkati sehingga menjadi sarana kebahagiaan dirinya di dunia dan akhirat; dan beribu-ribu dirham kadang-kadang dicabut keberkatan daripada dirinya sehingga menyebabkan kebinasaan diri, pasti percaya."

Selain itu, makanan yang haram dan syubhah juga akan menghalang manusia untuk menggunakan waktunya dengan berkesan. Makanan yang syubhah akan mengganggu sistem ibadah dan bekerja seseorang.

Syeikh Abu al-Hasan al-Syazili berkata," Kami telah membuktikan bahawa tidak ada ubat yang paling mujarab untuk mengusir mengantuk, selain makan makanan halal dan menjauhi haram atau syubhah. Barangsiapa memakan makanan yang haram dan syubhah, banyak tidurnya." (sebenarnya, bukan saja makanan haram yang syubhah yang perlu kita elakkan..kita juga perlu menjaga segala perlakuan kita yang menjurus kearah haram dan syubhah..ini bertujuan untuk memelihara keimanan dan ketakwaan diri..)

SIKAP KITA

Jika kita telah menyedari bahawa keberkatan waktu telah hilang, maka sungguh rugi jika kita masih membuang waktu yang memang sedikit itu. Sebaliknya, kita perlu bertekad untuk menggunakan waktu yang ada untuk meningkatkan kualiti hidup di dunia dan mengumpul bekalan hidup di akhirat.

Abu Hazim Salamah bin Dinar berkata:

"Segala sesuatu yang ingin kau bawa ke akhirat, siapkanlah dari sekarang. Dan sesuatu yang tidak ingin kau bawa, tinggalkanlah dari sekarang."

Rasulullah SAW juga memberitakan bahawa keadaan ini akan bertambah buruk pada masa akan datang. Baginda bersabda sebagaimana diriwayatkan Bukhari daripada Anas bin Malik:

"Tidaklah datang kepadamu suatu zaman, melainkan zaman yang setelahnya lebih buruk daripada itu, hingga kamu berjumpa dengan Tuhanmu."

Baginda juga bersabda, :

"Cepatlah kamu beramal sebelum datang berbagai-bagai fitnah seperti kegelapan malam. Pada waktu itu, seorang beriman pada pagi hari dan kafir pada petang harinya. Ia beriman pada petang hari tetapi kafir pada pagi harinya. Ia menjual agamanya demi sedikit harta dunia." (Riwayat Ibn Hibban dan al-Hakim daripara Abu Hurairah). (na'uzubillahi min zaalik.. pada sahabat yang dikasihi kerana Allah, hitunglah amalan kita..sejauh mana kita amalkan Islam dalam kehidupan..sejauh mana daya tahan iman kita..sejauhmana kita mendekatkan diri pada Allah..dan sejauh mana kita menghubungkan diri dengan ciptaan-Nya...)

...hidup adalah sebuah perjalanan yang diamanahkan oleh Allah SWT kepada semua umat manusia...

...selamat menempuh kehidupan dengan cahaya Islam...

ikhlas daripada,

muslihah..

sandakan..(new place ^_^)

Rabu, November 25, 2009

::buat teman-teman seperjuangan::

bismillah..

bertemu berpisah kerana Allah SWT....

hanya sekelip mata untuk mengenali ..

hampir bertahun untuk membina hubungan..

dan hanya sesaat diperlukan untuk perpisahan jasad ini..

..sesungguhnya jasad kita terpisah..tapi kenangan tetap di memori..

moga Allah SWT merahmati ukhuwah yang kita bina ini.. terima kasih semua untuk warna-warna hidup ini.. amin..












~salam ceria~

muslihah..

Selasa, November 24, 2009

rahmat Ilahi..

bismillah..

bersyukur kerana masih diberi nikmat merasai kehidupan di saat ini..

Awal perkenalan tidak membawa banyak kenangan pada kami.. tetapi hari demi hari mula mengikat hati kami dengannya. Tempoh perkenalan dan ukhuwah yang terbina hampir 5 tahun setengah ini dilalui dengan macam-macam peristiwa yang menjadi nostalgia dan kenangan buat kami. Namun,adat dalam ikatan..tak kan lepas dari ujian dan dugaan..ia adalah tapisan dari Allah SWT terhadap hamba-hambanya..

Dalam tempoh menghadapi ujian ini, masing-masing membawa haluan hati..mencari kebenaran dan ruang buat diri..

Akhirnya, ukhuwah ini mula sepi dari sentuhan tangan beliau..ya Allah, berilah kami jalan pulang pada kebenaran...

hari-hari dilalui dengan biasa.. bulan berganti bulan.. akhirnya sampailah ke saat ini.. Alhamdulillah, Allah SWT telah membuka hati kami untuk saling bermaafan dan membetulkan apa yang sepatutnya dibetulkan.. moga Allah SWT memberi rahmat pada kami semua...

syukran Ustaz..

------(semalam jam 9 mlm)------(23 november 2009)----(kafe)----

perjumpaan ni diaturkan oleh sahabat sekelas..muslimat je..(tq ye dayang...)

..

perjumpaan dimulakan dengan alu-aluan dayang merangkap pengerusi malam tu..

Tak banyak yang kami bualkan. Semuanya dimulakan dengan agenda ucapan pada ustaz.. setiap orang minta maaf.. lepas tu agenda diteruskan dengan kata-kata nasihat dan tazkirah dari Ustaz. (lame dah tak buat mcmni. Alhamdulillah, dapat juga kami dengar taujihat dari ustaz last-last minute ni..).

..

(ustaz baca sepotong ayat al-Quran dan hadis..)

"ana tak susun ayat untuk cakap kat antunna semua ni. "

"pertama sekali ana nak ucapkan tahniah sebab berjaya menamatkan pengajian 5 tahun setengah kat MPI ni.. dulu MPI.. dan tahniah juga sebab berjaya mendapat posting.."

"pada akhawat yang dapat sabah dan sarawak, kena lah hati-hati kat sana. jangan buat berani sangat."

"ana cuma nak ingatkan akh dan akhawat semua.. ni berdasarkan pengalaman ana. ana cakap ni untuk diri ana sendiri juga. Sebenarnya kita ni bila dibebani dengan masalah, baru kita dekat dengan Tuhan. Masalah ni ajar kita erti ketabahan. masa ade masalah ni lah baru kita kenal tikar sejadah.. dan pada yang mengajar pagi tu, sebolehnya jangan miss solat dhuha.."

"kita juga kena rapat dengan masyarakat..kena tegak amar ma'ruf nahi munkar.. dan kita ni jangan buat benda yang boleh jadi fatwa pada orang lain. buat benda baik xpelah. tapi kalau buat benda buruk, boleh jadi hujah pada orang lain nnti.."

"dan Nabi kata manusia ni lemah dalam empat perkara..manusia, duit, pangkat, dan harta..kena beringatlah.. sebenarnya hidup kita berpusing-pusing. mungkin benda yang buat ni akan kira rasa juga satu masa nnti..kena banyak muhasabah.."

"lagi satu, pasal busyra..atau berita gembira..kita kena bagitahu pada orang-orang tertentu.. minta orang tu doakan untuk kita.. sebaiknya bagitahu orang alim.. ana dulu masa anak dalam kandungan, ana minta ustaz Zul doakn..semua ni berkat.."

"kita juga kena ingat, ilmu medani ni lebih besar dari ilmu dalam kelas tu.. masa kat luar nanti barulah kita ingat nak belajar lagi.. masa dulu-dulu, tak ingat pun nak belajar betul-betul. nanti masa kat luar ni, barulah ada fikir dan banyak 'kalau..kalau..'.."

"ana juga nak ingatkan..kalau boleh kita korbankan diri pada orang terdekat dulu..al-Aqrabin..ibu-bapa, keluarga.. lepas tu bolehla nak bantu orang lain.."

"akhir sekali, anggaplah apa yang Allah beri tu yang terbaik buat kita...

sekian...






..moga langkahan kaki ini diiringi roh syahid di jalan-Mu..

..ajari aku untuk lebih dekat dengan-Mu...

..amin..

Khamis, November 12, 2009

::KESETIAAN & KASIH SAYANG::

..KUNCI KEBERKATAN REZEKI..

"Kesibukan menggali ilmu tidak sesekali melenyapkan semangat keusahawanan Mohd. Khairudin."

Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary merupakan seorang tokoh perniagaan Muslim moden yang amat disegani. Siapa tidak kenal dengan figura ini yang dikenali sebagai seorang ahli perniagaan berjaya, ditambah dengan sisi beliau yang amat mencintai kerja-kerja kebajikan. Lantaran itu, kejayaan beliau dalam mengadun keharmonian antara perniagaan dan kebajikan, telah membuka mata ramai orang bahawa perniagaan yang berkat ialah perniagaan yang tidak mengetepikan tanggungjawab sosial.

Perkara yang sama cuba direalisasikan oleh Mohd. Khairudin Aman Razali at-Takiri, pengasas dan Pengerusi Eksekutif Darul Fuqaha. Mantan pensyarah UKM ini amat aktif dalam aktiviti pembangunan modal insan di kalangan generasi muda. Buktinya beliau telah mendirikan beberapa buah pusat pendidikan bertempat di Bandar Baru Bangi.

Rangkaian institusi pendidikan Darul Fuqaha terdiri daripada Maahad Tahfiz Anak Yatim Darul Fuqaha, Kolej Islam Fuqaha, Sek. Ren. Islam Pintar Tahfiz Fuqaha, Institut Pintar Tahfiz Fuqaha, dan Pusat Pengajian Islam Fuqaha.

Pada kelazimannya, salah satu cara sekolah-sekolah agama persendirian menjana pendapatan adalah dengan mengutip derma orang ramai. Tetapi Mohd. Khairudin cuba untuk menukar kebiasaan itu dengan membina empayar perniagaannya sendiri.

Dilahirkan pada tahun 1973 di Kg. Seberang Takir, Kuala Terengganu, Mohd Khairudin aktif menjalani kehidupan sebagai seorang daie dan ahli perniagaan. Di antara jenis-jenis perniagaan yang diceburi ialah pengeluaran produk makanan kesihatan jenama D'Hatiku, penerbitan buku-buku agama, kedai buku dan khidmat fotostat, khidmat percetakan, kedai kek, katering, kedai pakaian kanak-kanak berjenama Ustazi, butik muslimah Nur Humaira, penternakan kambing (dengan kerjasama seorang rakan kongsi), dan paling terbaru ialah telefon genggam berkonsep islamik dan al-Quran digital.

Bercerita tentang bisnes terbarunya itu, syarikatnya dalam proses mempromosikan telefon genggam yang mengandungi perisian al-Quran dan perpustakaan Islam. Mereka akan bekerjasama dengan pengeluar dari China dan dijangka dipasarkan dalam waktu terdekat. Jelas penceramah radio dan televisyen ini lagi, di antara rangkaian perniagaan yang dimiliki, produk Jus D'Hatiku memberi pulangan yang paling lumayan iaitu melebihi RM400,000 biarpun kewujudannya belum mencecah setahun.

Perniagaan Khairudin beroperasi di dua lokasi berasingan iaitu Sg. Merab dan Bandar Baru Bangi. Di Sg. Merab, terdapat kedai buku, kedai percetakan, dan kedai kek. Manakala di Bandar Baru Bangi pula ditempatkan ibu pejabat D'Hatiku Marketing Sdn. bhd., butik pakaian kanak-kanak Ustazi dan butik pakaian Muslimah Nur Humaira.

TIDAK PERNAH MENGANGGUR

Berniaga bukanlah sesuatu yang asing pada dirinya, malahan sudah menjadi sebahagian dari dirinya. Sementelah semenjak kecil lagi, Mohd. Khairudin sudah terbiasa membantu ibunya berniaga kuih-muih demi menambah pendapatan keluarga. di samping itu, kawasan tempat dia sekeluarga bermastautin merupakan sebuah penempatan nelayan yang menawarkan pelbagai jenis pekerjaan.

Kerja-kerja seperti mengasing ikan bilis, memproses ikan kering, dan mengumpul besi buruk sudah puas dijalaninya. Semangat juang tegar ini jugalah yang telah membantu Mohd. khairudin memanjat satu demi satu tangga kejayaan dalam akademik sehinggalah beliau terbang ke Universiti of Jordan di Jordan untuk melanjutkan pelajaran di peringkat sarjana muda dalam bidang bahasa dan kesusasteraan Arab hingga ke peringkat sarjana di bidang yang sama di Aal Bayt Universiti Jordan.

Kesibukan menggali ilmu tidak sesekali melenyapkan semangat keusahawanan Mohd. Khairudin. Di sana, beliau memulakan satu cabang perniagaan baru iaitu berniaga buku. " Saya seorang penggila buku sebenarnya dan sudah menjadi tabiat saya untuk membeli dua salinan buku yang sama; satu untuk dibaca dan satu lagi untuk dijual. kawan-kawan akan membeli buku tersebut setelah yakin dengan ulasan buku yang saya sampaikan. Rata-rata mereka mempercayai saya," menyentuh tentang kepercayaan, semenjak dari sekolah rendah lagi Mohd. khairudin telah diberi tanggungjawab seperti mengimamkan solat berjemaah dan menjadi tempat rujukan dalam hal-hal agama.

Sepanjang pengajian di Jordan, beliau melakukan pelbagai jenis perniagaan seperti mengambil upah membawa jemaah mengerjakan haji dan umrah. Apabila menjelang bulan Ramadhan pula, beliau berniaga pelbagai jenis makanan seperti rojak, minuman, dan kuih bakar kepada kawan-kawan. Tidak ketinggalan kepada kaum Muslimat yang sering memerlukan barangan seperti produk-produk kesihatan, jubah, stokin dan macam-macam lagi. Berikutan sikapnya yang rajin berniaga walaupun masih belajar beliau dapat menghantar sedikit wang ke kampung.

"Saya tidak pernah menganggur hingga hari ini," luah anak sulung kepada 16 beradik dari empat ibu ini. Mohd. Khairudin menyambung cerita, sebaik tamat pengajian sarjana, pulang sahaja ke Malaysia, dia berniaga air soya, popia goreng, keropok lekor, dan macam-macam di pasar. Sehingga teman yang mengenali menegur lagaknya yang bersederhana itu, tempat enta bukan di sini ya syiekh, tempat kamu di universiti.

"Saya hanya membalas dengan senyuman walaupun tidak bersetuju dengan kata-kata itu. Kerana 'malu' tidak pernah wujud dalam kamus hidup saya. Dua bulan kemudian, saya mendapat tawarann mengajar di UIAM. Ketika saya mengajar di sana selama tiga tahun sebelum berhijrak ke UKM (tempat terakhir bertugas), sempat saya menyewa beberapa booth berjualan jubah, perhiasan berupa ayat-ayat al-Quran, dan buku-buku," jelasnya.

Apabila berkhidmat di UKM, beliau mula berjinak-jinak dengan dunia penerbitan. Buku pertama yang diterbitkan ialah Adab-Adab Berdoa. Pulangan yang diperolehinya hampir RM 30,000 dalam masa sebulan.

"Dari situlah timbul idea untuk saya membuka sebuah maahad anak yatim pada tahun 2004. Maka untuk menguatkan lagi sokongan kepada pembinaan maahad itu, lahirlah pelbagai jenis perniagaan yang diusahakan dengan sokongan ahli keluarga," ujarnya yang juga seorang pengamal perubatan Islam.

KELUARGA PUNCA KEBERKATAN REZEKI

Suatu keunikan kepada perniagaan Mohd. Khairudin ialah elemen kekeluargaan yang dipaparkan. Penulis diberitahu kebanyakan kakitangan yang membantu perniagaannya terdiri daripada kalangan ahli keluarga sendiri.

"Tanpa mereka, perniagaan saya mungkin tak berjaya seperti hari ini. Keakraban kami disebabkan "wala" atau kesetiaan adik-beradik kepada abang mereka (saya). Maksudnya di sini ialah kesetiaan dan kasih-sayang adalah kunci kepada kesatuan kami. Rezeki saya murahpun berpunca dari mereka. Tanpa mengira saudara sendiri atau tiri, kami tetap satu keluarga.

Kata orang, kerja dengan ahli keluarga ni payah. Tetapi sebenarnya tidak sukar kerana kami ada iman. Kami sekeluarga meletakkan agama di depan dan berkongsi nilai-nilai yang sama iaitu Islam. Seperti kata-kata Rasulullah SAW yang bermaksud, siapa yang nak dipanjangkan umur, dan dilapangkan rezeki, haruslah menyambung rahim Allah. Berselisih faham itu biasa, tetapi manalah ada manusia yang tidak bertelingkah," jelasnya.

PERKAMPUNGAN ILMU DARUL FUQAHA


Bercerita tentang institusi pendidikan Darul Fuqaha, Mohd. Khairudin berkata yang dia optimis akan dapat mengembangkan visinya itu. Nama Darul Fuqaha itu sendiri merupakan suatu jenama yang cuba dibinanya kerana matlamat pendidikan adalah pendorong utamanya dalam berniaga.

Sambungnya beliau lagi, dua matlamat penubuhan Darul Fuqaha adalah jalinan antara pendidikan dan kebajikan. Pertama, Darul Fuqaha sebagai pusat pendidikan untuk umat Islam yang menawarkan pendidikan percuma. Kedua, Darul Fuqaha sebagai badan berkhidmat untuk membela kebajikan umat. Mohd. Khairudin menjustifikasikan, peranan "pendidikan" adalah untuk mendidik manusia, manakala "kebajikan" adalah untuk membela golongan-golongan yang perlu dibantu seperti warga emas, ibu-ibu tunggal, anak-anak bermasalah.

Projek pertama dibawah Darul Fuqaha ialah Maahad Tahfiz anak yatim yang menggabungkan pendidikan dan kebajikan. Di mana anak-anak yatim akan dibentuk menjadi hafiz dan dalam masa yang sama kebajikan mereka terbela. Melalui pembiayaan percuma, para pelajar akan diberi pendidikan secara integrasi iaitu gabungan tahfiz, agama, dan sukatan akademik Kementerian Pendidikan Malaysia.

"Pengambilan pelajar dibuka khas untuk anak-anak yatim yang benar-benar susah dan nakal. Pada mulanya kami ambil anak-anak berumur 10 tahun. Sekarang kami hanya ambil dari umur 13 tahun sahaja. Pelajar yang kami ada sekarang ialah tahun satu hingga lima. Umur enam hingga 12 tahun pula kami serapkan ke SRIP iaitu Sek Ren Islam Pintar. Maklumbalas yang kami terima dari orang ramai amat baik. Mungkin inilah hasil corak didikan di sini," katanya.

Maklumbalas yang diterima dari orang ramai amat menggalakkan. Hal ini mendorong Mohd. khairudin untuk membuka sebuah sekolah lagi bagi menempatkan anak-anak bukan dari golongan yatim. Lalu tertubuhlah SRIP dan Institut Pintar Tahfiz Fuqaha (IPTAF). Bagi kedua-dua sekolah ini, ibu bapa akan dikenakan bayaran tetapi kadar yang dikenakan bergantung kepada kemampuan mereka. "Projek ini juga projek kebajikan. Yang berada akan membayar macam biasa dan yang kurang mampu akan bayar kurang. Contohnya ada seorang ibu yang membayar RM30 sahaja untuk tiga anak dalam masa sebulan termasuk makan minum serta asrama penginapan," terang Mohd. Khairudin.

Kolej Islam Fuqaha pula dikhususkan untuk pengajian diploma. Seraya menambah penjelasannya, Mohd. Khairudin memberitahu kolej ini menggunakan sistem gabungan pendidikan universiti dan talaqqi menggunakan kitab-kitab lama. Setakat ini mereka mengambil 10 orang pelajar sahaja sebagai percubaan. Mereka belajar secara percuma.

Antara kriteria yang harus dimiliki oleh bakal pelajar ialah kelulusan SPM dengan tiga kredit dan minat yang mendalam untuk menjadi alim ulama. Kolej ini bekerjasama dengan sebuah lagi kolej di Terengganu yang mendapat pengiktirafan daripada universiti al-Azhar. Jumlah pelajar Maahad tahfiz hari ini mencecah 50 orang, SRIP dan IPTAF pula 120 orang.

Percaya kepada potensi yang dimiliki oleh setiap pelajar, Mohd. Khairudin mengulas, "Saya percaya setiap orang dilahirkan bijak. Anak-anak ini hanya perlu diberi latihan untuk membentuk mereka menjadi orang yang berjaya. Seumpama setitik air bila dititiskan atas batu pun boleh membentuk lekuk. Merekalah yang bakal menyambung risalah Darul Fuqaha dengan menjadi guru-guru di sini."

Sebagai perancangan jangka masa panjang, beliau sedang berusaha membeli 4 ekar tanah untuk dijadikan satu pusat ilmu yang merangkumi asrama anak yatim, maahad tahfiz anak yatim, pondok ilmu warga emas, pusat perlindungan ibu tunggal, dan pusat tarbiyah remaja.

Tapak tanah telah dikenalpasti terletak di Sg. Merab dengan harga RM1.3 juta. Mohd. Khairudin juga meluahkan hasrat peribadi agar dapat membeli tanah tersebut dengan menggunakan wang pendapatan dari keuntungan perniagaan, tanpa terlalu bergantung kepada sumbangan masyarakat dan meminjam daripada pihak bank.

"Pembelian akan dilakukan secara peringkat demi peringkat. Hasrat saya mahu menjadikan tapak itu sebagai sebuah perkampungan," katanya penuh harap.

-tamat-

penulis: Azlin Mohd. Hamin (majalah i)

...

semoga kisah ini menjadi motivasi kepada umat Islam.. kita perlu hidup untuk memberi.. dan untuk memberi, kita perlu 'ada' sesuatu... buatlah sekadar yang mampu. apa yang kita ada, itulah yang kita sumbang pada Islam.. (setiap manusia ada kepakarannya yang tersendiri).

...

salam posting pada kawan-kawanku..

...

moga dapat jadi insan pendidik yang ada ilmu, dan baik sahsiah...

"Setiap orang yang berusaha meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lidah (berdakwah)."
-Sayyid Abul A'la al-Maududi-


wallahua'lam

Sabtu, Oktober 31, 2009

::amalulillah::



-lirik-

Al’amal, al’amal, al’amalulillah
Al’amal, al’amal, al’amalulillah
Al’amalulillahi syi’aruna
Al’amalulillahi syi’aruna

Allah. Allah. Allahu rabbuna
Allah. Allah. Allahu ghayatuna
Al-Rasul qudwatuna
Al-Qur’an dusturuna
Al-Rasul qudwatuna
Al-Qur’an dusturuna

Al’amal, al’amal, al’amalulillah
Al’amal, al’amal, al’amalulillah
Al’amalulillahi syi’aruna
Al’amalulillahi syi’aruna

Al-jihad, al-jihad, al-jihadu sabiluna
Al-jihad, al-jihad, al-jihadusabiluna
Al-mautu fisabilillah asma amanina
Al-mautu fisabilillah asma amanina
Asma amanina, asma amanina

Beramal, beramal, amal kerana Allah
Beramal, beramal, amal kerana Allah
Beramal kerana Allah itu syiar kami
Beramal kerana Allah itu syiar kami

Allah. Allah. Allah Tuhan kami
Allah. Allah. Allah matlamat kami
Ar-Rasul ikutan kami
Al-Qur’an panduan kami
Ar-Rasul ikutan kami
Al-Qur’an panduan kami

Beramal, beramal, amal kerana Allah
Beramal, beramal, amal kerana Allah
Beramal kerana Allah itu syiar kami
Beramal kerana Allah itu syiar kami

Berjihad, berjihad, jihad jalan kami
Berjihad, berjihad, jihad jalan kami
Mati dijalan Allah cita tertinggi kami
Mati dijalan Allah cita tertinggi kami
Cita tertinggi kami. Cita tertinggi kami

-hidup adalah perjuangan-






salam mujahidah...

Jumaat, Oktober 23, 2009

insan..lahir dan pergi....

bismillah..

sudah lama tidak update site ni. (seminggu je pun. memang niat asalnya, site ni akan di'update' setiap hari jumaat). Namun, bergantung juga pada keadaan tuan rumah ini.

....(mode penulisan kali ini: muhasabah)

alhamdulillah, bersyukur pada Allah Ta'ala kerana masih lagi memberikan kita nikmat Iman dan Islam. (nikmat-nikmat ini merupakan rahmat yang amat besar buat kita..).

....

subhaanallah, akhir-akhir ini mudah sangat mutiara jernih keluar dari mata ni, pantang dengar, lihat apa-apa saje milik-Nya di sekeliling ni.

tambahan lagi, kehadiran berita-berita pemergian insan-insan terpilih yang kembali kepada-Nya membuatkan diri ini menangisi jua pemergian itu. menangis bukan kerana mereka telah pergi..tetapi menangis mengenangkan nasib diri.. "aku ni macammana ye...?"..Allahuakbar... namun, kehidupan perlu diteruskan. Kita perlu teruskan hidup dengan mengikut aturan-Nya...

sesungguhnya pemergian itu bergilir-gilir..sebagaimana lahirnya kita ke dunia ini juga secara bergilir-gilir..

....

semoga perkongsian yang sedikit ini memberi makna buat kita semua..

Jumaat, Oktober 16, 2009

::DIA KEKASIH ALLAH::

DIA KEKASIH ALLAH

min-hijjaz

Malu rasanya mengatakan cinta
Kepada dia kekasih Allah
Kerana dia insan mulia
Sedangkan diriku insan biasa

Ku pujuk jua hati dan jiwa
Meluahkan rasa cinta membara
Didalam pujian ucapan selawat
Tanda penghargaan seorang umat

Selagi upaya ku turuti ajarannya
Apa terdaya ku amalkan sunnahnya
Moga didunia mendapat berkat
Di akhirat sana beroleh syafaat

Kerana peribadinya aku terpesona
Kerana budinya aku jatuh cinta
Rindu ku padanya tiada terkata
Nantikanlah daku ditaman syurga

Sesungguhnya apa yang ku dambakan
Adalah cinta Allah yang Esa
Kerana cinta kepada Rasulullah
Bererti cinta kepada Allah

...

(video-imeem)

http://www.imeem.com/maahadtahfizsains/music/P81WTi1a/hijaz-dia-kekasih-allah/

Ahad, Oktober 11, 2009

tangan Manusia......

bismillah..

BALA.. peingatan dari Allah SWT...


manusia merupakan makhluk yang dikurniakan akal yang cukup sempurna oleh Allah SWT berbanding dengan makhluk lain. kalau tengok makhluk Allah SWT yang lain mana ada akal. semut takda akal (kalau semut ada akal, mesti dah jerit minta tolong sebab nak kena pijak..), lembu takda akal, burung takda akal, ikan takda akal, kucing pun takda akal, begitu juga dengan tumbuh-tumbuhan, bukit bukau, gunung-ganang..semua tidak dikurniakan akal oleh Allah SWT..namun, mereka tunduk pada Allah SWT..

inikan kita manusia, yang cukup sempurna untuk memikirkan bagaimana untuk hidup.. cukup sempurna untuk memikirkan keperluan dan kehendak diri.. masih lagi memberikan seribu satu alasan untuk patuh pada perintah Allah SWT. masih lagi nak membawa hukum lain selain dari hukum Allah..(tapi, ada ke yang nak cari bumi lain untuk hidup? setakat hari ni, rasanye belum ada yang mencari dunia lain untuk hidup..kita masih lagi memerlukan Allah SWT untuk memenuhi kehidupan kita diSIni.. kita masih lagi menggunakan udara dari Allah SWt..kita masih lagi makan makanan dari Allah.. kita masih lagi menggunakan nikmat Allah SWT..)

mafhum firman Allah SWT di dalam surah at-Tiin (ayat 4-8)

"4. Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia Dalam bentuk Yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai Dengan keadaannya).
5. kemudian (jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan Dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang Yang rendah,
6. kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala Yang tidak putus-putus.
7. (jika demikian kekuasaanKu), maka apa pula Yang menjadikan Engkau seorang pendusta, (berkata tidak benar) mengenai hari pembalasan, sesudah (ternyata dalil-dalil Yang membuktikan kekuasaanKu mengadakan hari pembalasan) itu?

8. Bukankah Allah (yang demikian kekuasaanNya) seadil-adil Hakim?"

Allah SWT telah menkhabarkan pada umat manusia, manusia akan berada pada tahap paling bawah apabila menyalahkgunakan nikmat Allah SWT..

pada hari ini, kita dapat lihat di merata tempat manusia yang terang-terang mengkufurkan nikmat Allah SWT. mereka menceroboh hak Allah tanpa mereka sedar mereka sedang menggunakan nikmat Allah SWT.. Allahuakbar, dimana imanmu wahai insan??

pada hari ini juga, berapa ramai yang membawa hukum baru atas dasar untuk menegakkan hak kemanusiaan. mereka berfikiran seolah-olah hak manusia itu milik manusia. kita perlu ingat bahawa manusia tidak ada hak keatas diri mereka. mereka hanya perlu menjaga hak Allah, hak Rasulullah. tetapi inilah hakikat yang berlaku pada hari ini..

sebenarnya tidak semua benda di dalam agama yang perlu kita persoalkan. Allah SWT dah kata, taatlah Allah dan taatlah Rasul dan pemerintah yang adil... namun, kenapa masih ada pihak yang cuba mempersoalkan hak-hak Allah..

persoalan ni takkan habis sehinggalah datangnya hari Kiamat.. (kerana di dalam al-quran sendiri pun telah menceritakan perihal umat terdahulu yang sentiasa mencari alasan dan hujjah untuk mencabar Allah SWT...)

dan secara fitrahnya, manusia akan tersedar dari kesilapan apabila Allah SWT menurunkan bala dan ujian..


p/s:

jangan sombong dengan Allah SWT..

penuhilah setiap detik kehidupan dengan ingatan pada-Nya..

hati yang dekat dengan Allah SWT, akan takut untuk kufur dan ingkar pada-Nya...(apabila tuntutan dan hak Allah kita penuhi, insyaAllah jasad yang bergerak adalah jasad yang akan hubungkan segala perbuatan, perlakuan diri hanya kerana Allah SWT dan Rasul-Nya..)

Ahad, Oktober 04, 2009

Tuntutan Halal dan kaitan dengan ekonomi UMMAH


::Tuntutan Halalan Toyyiban Boleh Memperkasa Ekonomi UMMAH::


sumber: Fellow IKIM

Halal adalah satu kata nama Bahasa Arab dimana kata kerjanya ialah halla, yahillu, hillan yang membawa erti membebaskan, melepaskan, memecahkan, membubarkan dan membolehkan. Apabila ia digunakan di dalam bidang perundangan Islami ia membawamaksud; pertamanya segala sesuatu yang menyebabkan seseorang itu tidak
dihukum jika menggunakannya dan keduanya sesuatu yang boleh dikerjakan menurut syarak.

Al-Jurjani dalam Kitab al-Ta’rifat menjelaskan bahawa pengertian halal dengan maksud pertama merujuk kepada keharusan menggunakan benda-benda atau apa-apa yang
diperlukan untuk memenuhi keperluan jasmani seperti makanan, minuman dan
ubat-ubatan. Manakala pengertian halal dengan maksud yang kedua adalah bersangkut
paut dengan keharusan memanfaatkan, memakan, meminum dan mengerjakan sesuatu yang
kesemuanya ditentukan berdasarkan nas.

Di dalam al-Quran, Allah s.w.t menggunakan istilah halal dalam pelbagai keadaan
ayat. Antara penggunaan tersebut ada yang menyentuh sudut muamalat, hal kekeluargaan
dan perkahwinan, makanan dan rezeki dan sebagainya.

Walaupun istilah halal digunakan dalam pelbagai suasana yang berbeza, namun di dalam
al-Quran penggunaannya di dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan bab makan
minum serta mencari rezeki adalah lebih meluas berbanding dengan hal-hal lain. Ini
dapat diperhatikan menerusi ayat-ayat tertentu seperti di dalam surah-surah
al-Baqarah (2:168), al-Maidah (5:1), (5:4-5), (5:87-88), (5:96), al-A’raf (7:157),
an-Nisa’(4:160), at-Tahrim (66:1), al-Hajj (22:30) dan lain-lainnya.

Apa yang lebih menarik tentang konsep makanan dan rezeki halal yang disebut di dalam al-Quran ialah kata sifat “toyyib” yang mengekorinya. Toyyib (atau toyyibah;
toyyibat atau tuuba sebagai jamak) dari segi makna ialah sesuatu yang baik atau elok
atau yang berlawanan dengan yang buruk. Jadi apabila disebut “halalan toyyiban” ia
memberi maksud sesuatu yang halal yang bersifat baik atau elok.

Terdapat empat (4) tempat di dalam al-Quran di mana Allah mengguna perkataan toyyib
ini sebagai kata sifat bagi menggambarkan kehalalan makanan atau rezeki. Ia adalah
di dalam surah al-Baqarah, ayat ke-168; surah al-Maaidah, ayat ke-88; surah al-Nahl,
ayat ke-114 dan surah al-Anfaal, ayat ke-69.

Secara mudah, arahan Allah s.w.t supaya kita makan bukan terhenti setakat memakan
makanan yang halal semata-mata, bahkan ia melangkaui ke satu tahap yang lebih
daripada itu. Justeru kita disuruh memakan makanan yang halal yang bersifat elok
atau tinggi mutunya. Begitu juga dengan sumber rezeki yang kita usahakan bagi
mendapatkan makanan halal. Ia sepatutnya terhasil daripada usaha yang halal lagi
berkualiti. Penekanan terhadap unsur mutu usaha ini penting kerana rezeki yang
diperolehi tadi tentunya lebih baik dan lebih diberkati oleh Allah s.w.t. berbanding
rezeki yang dijana daripada kerja atau usaha yang bersifat ala kadar. Tambahan pula
kita akan menggunakan rezeki tadi untuk memenuhi keperluan harian diri dan keluarga.

Sepertimana yang dinyatakan sebelum ini, persoalan halal haram dalam soal
makan-minum banyak diberi penekanan oleh al-Quran. Walaupun begitu ini tidak
bermakna konsep halal dan haram ini tidak disentuh dari sudut lain. Ia sebenarnya
turut merangkumi bab-bab muamalat, munakahat, akhlak serta aqidah.

Namun disebabkan minat utama manusia lebih kepada soal makan dan minum, maka keprihatinan kita tentang konsep halal ini juga lebih tertumpu kepada perkara
perkara tersebut.

Ditambah pula dengan sabda-sabda nabi s.a.w yang menyentuh tentang keutamaan yang
halal dan amaran-amaran baginda tentang akibat memakan makanan/rezeki yang haram,
maka kecenderungan ini dikira sebagai ada asas yang munasabah.

Sesungguhnya Allah s.w.t Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. Dia sahaja
yang berhak untuk menentukan apa yang boleh dan apa yang perlu dihindari oleh
manusia menerusi arahan-arahanNya yang terkandung di dalam al-Quran dan hadis-hadis
rasulNya. Apa yang jelas, pematuhan kepada arahan-arahan ini - walaupun ada kalanya
arahan-arahan tadi tidak disukai oleh manusia - memberi kebaikan kepada umat manusia
dalam menjalani kehidupan di atas muka bumi ini selain menjadi satu sebab musabbab
yang menghalang mereka daripada mendapat balasan buruk di akhirat kelak.

Keadaan ini juga terpakai untuk konsep “Halal” dan “Halalan Toyyiban” di mana ia
juga merupakan satu konsep yang perlu dipatuhi oleh umat Islam secara menyeluruh.
Dari pandangan hidup agama Islam, konsep ini boleh mendatangkan pelbagai kesan
positif untuk semua aspek kehidupan manusia. Ini tidak terkecuali sektor ekonomi di
mana kesan yang paling ketara dapat dilihat menerusi perkembangan pesat dalam industri makanan halal di serata dunia.

Tuntutan supaya rezeki yang diperolehi itu adalah rezeki yang halal ialah untuk
memastikan keberkatan diperolehi dalam kehidupan. Jadi adalah menjadi tanggungjawab
setiap orang dan masyarakat Muslim untuk memastikan tuntutan ini dipenuhi. Proses
penyediaan makanan dan minuman halal yang bermula daripada penyediaan bahan mentah
hinggalah ia terhidang di atas meja sepatutnya dilakukan oleh orang Islam itu
sendiri.

Tanggungjawab ini tidak sepatutnya diletak dibahu penganut agama lain kerana mereka
sudah tentu tidak mampu memahami kepentingan konsep halalan toyyiban secara
sempurna. Jika mereka memahaminya sekalipun, dorongan mereka hanyalah kerana daya
keuntungan yang bersifat keduniaan yang ada pada konsep tersebut yang diraih
menerusi saiz pasaran dan permintaan daripada pengguna Islam di seluruh dunia.

Fakta inilah juga yang menjelaskan kenapa pengeluar-pengeluar bukan Muslim di negara
kita menguasai sebahagian besar pasaran makanan halal negara. Ini adalah suatu
paradok kerana mengikut unjuran Unit Perancang Ekonomi, jumlah penduduk Malaysia
pada 2008 (termasuk bukan warganegara) berjumlah 27.9 juta orang dengan 13.66 juta
adalah penduduk Melayu. Apa yang pelik ialah hanya lebih kurang 15% sahaja pasaran
makanan halal dikuasai oleh pengusaha Muslim.

Kecenderungan umat Islam menjadi pembeli dan ketiadaan minat untuk menjadi usahawan
merupakan antara sebab utama keadaan ini berlaku. Sebalik jika kita amati dengan
mendalam seruan agama Islam supaya umatnya berkerja sendiri dan terlibat dalam
bidang keusahawanan, ia sebenarnya ada kaitan dengan ikhtiar membina kekuatan
ekonomi umat Islam dan menggurangkan pergantungan kepada barangan atau perkhidmatan
yang dikeluarkan oleh pengeluar bukan Islam.

Sebagaimana yang kita tahu juga, salah satu matlamat Shariah selain menjaga agama,
nyawa, akal dan keturunan ialah menjaga dan memperkasakan harta yakni kekuatan
ekonomi. Apabila ramai umat Islam bekerja sendiri maka banyak perniagaan,
perusahaan dan industri akan wujud. Bila ini berlaku, perkembangan teknologi akan
bertambah pesat dan penciptaan baru akan berlaku bagi memenuhi keperluan pelanggan
Muslim. Dan apabila umat Islam terlibat secara giat dalam sektor perniagaan dan
perusahaan, kuasa ekonomi akan berada di tangan umat Islam.

Tidak seperti sekarang, kegagalan kita untuk terlibat secara giat dalam bidang
perniagaan dan industri menyebabkan umat Islam terpaksa bergantung secara berterusan
kepada barangan yang dikeluarkan oleh masyarakat bukan Islam.

Akan tetapi jika semangat berusaha sendiri dan semangat ingin mencari kebaikan
sejati menerusi amalan halalan thoyyiban wujud di kalangan masyarakat Islam sejak
dari dahulu lagi, masalah ini tentu akan wujud. Malangnya inilah hakikat yang kita
perlu terima, lembu punya susu, sapi dapat nama.

Sesungguhnya kekuatan ekonomi atau kekayaan yang dijana menerusi hasil usaha yang
halal merupakan satu unsur yang diperlukan oleh setiap orang Islam bagi
membolehkannya menjalani satu kehidupan yang sempurna lagi diberkati. Satu kehidupan
yang sempurna lagi barakah yang dimaksudkan di sini bukan sahaja terhad dari sudut
kemampuannya memenuhi keperluan diri dan keluarganya; bahkan dia berkeupayaan untuk
menunaikan tanggungjawabnya terhadap masyarakat dan juga negara.

Ajaran agama Islam menegaskan bahawa sesuatu yang berkat dapat memberi kebaikan
kepada banyak pihak dan ia dapat dinikmati untuk satu tempoh yang lama. Justeru
ikhtiar dan usaha untuk mencari rezeki halal dan seterusnya membentuk satu kekuatan
ekonomi di peringkat individu, masyarakat dan negara wajib dijadikan sebagai sebagai
salah satu dasar kehidupan yang perlu dicapai oleh setiap umat dan pemerintah negara
Islam.

Sebenarnya jika kita memperhalusi hikmah di sebalik tuntutan agama Islam supaya
penganutnya memperlengkapkan diri dengan kekuatan ekonomi kita akan dapati ia ada
kaitan rapat dengan unsur paling atas di dalam susunan maslahah daruriyyat iaitu
untuk menjaga kesucian agama Islam dan keimanan individu.

Rukun-rukun Islam seperti zakat dan haji tidak dapat disempurnakan oleh seseorang
individu sekiranya dia tidak mempunyai kemampuan ekonomi. Begitu juga dengan ibadat
ibadat yang digalakkan oleh agama Islam seperti wakaf, sedekah mahupun hadiah.
Kesemuanya tidak terhasil tanpa kewujudan kemampuan kewangan sipelakunya.

Kekuatan ekonomi dan keutuhan status kewangan adalah penawar kepada masalah
kemiskinan dan kesan-kesan buruknya. Lukman Al-Hakim pernah menasihati anaknya
supaya menutup pintu kemiskinan dengan berusaha mencari rezeki yang halal. Menurut
beliau kemiskinan boleh menghasilkan tiga (3) tabiat yang tidak elok iaitu kecuaian
dalam menjalankan perintah agama, kelemahan daya pemikiran dan hilang maruah diri.

Oleh yang demikian bagi merangsang minat umat Islam supaya terlibat di dalam bidang
keusahawanan atau perniagaan, nabi s.a.w telah menegaskan bahawa sesiapa di kalangan
umatnya yang menjalankan menjalankan kegiatan ekonomi secara jujur dan amanah maka
kedudukannya adalah setaraf dengan para nabi, siddiqin, syuhada’dan solihin di
akhirat kelak.

Apa yang paling penting, sejajar dengan peredaran zaman, kekuatan ekonomi di
peringkat ummah dan negara memungkinkan kawalan politik, ketenteraan dan pengaruh
fahaman (ideologi). Hal ini amat jelas sekali jika kita perhatikan kepada sejarah
penguasaan ekonomi oleh negara maju ke atas negara-negara membangun dan mundur
menerusi sistem kapitalisme yang mereka amalkan. Apa yang paling mendukacitakan
kelemahan dalam bidang ekonomi menyebabkan banyak negara Islam terpaksa tunduk patuh
kepada kuasa-kuasa besar dunia. Justeru sabda nabi s.a.w bahawa kemiskinan itu boleh
membawa kepada kekufuran dilihat sebagai satu peringatan bahawa kelemahan dalam
bidang ekonomi bukanlah suatu masalah yang boleh dipandang ringan oleh setiap umat Islam.



"sesungguhnya terlalu banyak ilmu di dalam Islam. Ada yang fardhu ain (wajib atas semua manusia tahu) dan ada ilmu fardhu kifayah (akan terlepas dari individu sekiranya telah ada yang mempelajarinya di dalam sesuatu tempat yang didiami). Allah SWT Maha Tahu akan kemampuan dan keupayaan hamba-Nya."

note For My Muslim Friends::

"jangan bermalas-malasan untuk belajar dan beramal dengan ilmu yang kita dapat..

"belajar bukan semata-mata untuk kerjaya saje..

"kita ni kena juga ambil tahu hal-hal ummah ni..

"jangan cepat menghukum pada benda yang tak pasti..

"elak dari sifat-sifat sombong dan mazmumah.. Nabi SAW itu qudwah buat kita...

::sesungguhnya tazkir ini untuk kita semua. mafhum hadis-"Addinun Nasihah. liman?? lillah, walirasuulihi, wali-a-immatil muslimin wa'ammatihim...".. sesunguhhnya agama itu nasihat.."pada siapa? nasihat itu untuk Allah, Rasul, Pemimpin Muslim dan umat keseluruhannya...

wallahua'lam

Jumaat, September 18, 2009

::salam 'eidul-fitri::

bismillah...
selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW..

syukur pada Allah SWT kerana masih kurniakan kita semua nikmat hidup di muka bumi ini.. di saat ini, mungkin masih ada umat Islam yang asyik meneruskan ibadah.. dan ada juga yang sedang membuat persiapan untuk 1 syawal.. apa yang ana nak coretkan disini sempena saat ini dan ketika ini adalah semoga kita semua tetap berada dalam kesederhanaan.. mudah-mudahan tarbiyah yang diperolehi di dalam madrasah Ramadhan dapat membentuk satu nilai keimanan, ketaqwaan, ketenangan dan kesyukuran pada kita hamba-Nya..insyaAllah.. pandanglah dunia ini sebagai nikmat dan kurnia dari Allah SWT untuk meningkatkan kekuatan diri..

bersyukur kita pada Allah SWT kerana masih mengurniakan ketetapan iman dan Islam.. jangan kita lupa pada yang tiada.. kerana kita jua akan berada di tempat mereka suatu saat nanti..

pada pengunjung site ana, sahabat-sahabat dan teman seperjuangan, tiada apa yang ana dapat berikan melainkan doa moga kita semua tetap kekal dalam ikatan aqidah kerana Allah Ta'ala.. tiada kad raya yang dapat ana layangkan pada kalian.. selamat balik kampung..bagi yang masih punyai ibu bapa, pandanglah wajah mereka dengan penuh kasih sayang..minta Allah SWT lembutkan hati kita ketika bersama mak ayah...

mudah-mudahan amal di bulan ramadhan dapat kita teruskan pada 11 bulan yang lain.. insyaAllah..

salam 'eidul-fitri..

~muslihah zaki~

Ahad, September 13, 2009

::majlis berbuka puasa jama'ie anak kelantan IPIS::

bismillah..

Alhamdulillah, bersyukur kehadrat Allah SWT kerana masih mengurniakan nikmat iman dan Islam pada kita umat-Nya..

pada 21 ramadhan 1430 hijrah yang lepas bersamaan 11 sept 2009, anak-anak kelantan IPIS berjaya melaksanakan satu majlis bersama dan berbuka puasa secara jama'ie.. walaupun majlis berlangsung secara ringkas dan tergesa-gesa, namun masih memberi kesan dihati melalui amanat dan tazkirah dari 'ayah dan ibu' kami.. dari pensyarah kelantan kat sini.. mudah-mudahan majlis ini mendapat rahmat dan berkat dari-Nya..

::gambar sekitar majlis::

pendaftaran::





dalam dewan::





catering RB tetap menjadi pilihan warga IPIS..::







beratur ambil makanan berbuka..::



berbuka..::



semoga majlis sebegini akan dapat diteruskan lagi pada masa-masa akan datang..

mudah-mudahan ukhuwah sesama anak negeri lebih erat dan dalam redha Allah SWT..

selamat meneruskan ibadah pada semua..

Isnin, Ogos 31, 2009

::ramadhan kareem::

Bismillah… dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, penyaksian hidup hanya pada-Nya.. bersaksikan keyakinan seluruhnya pada Allah SWT.. selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW ikutan sepanjang zaman dan keatas kesemua ahli serta para sahabat Baginda…

Firman Allah SWT:

“dan orang-orang yang kafir berkata: "Mengapa tidak diturunkan kepada (Muhammad) satu mukjizat dari Tuhannya? "Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut undang-undang peraturan-Nya), dan memberi petunjuk ke jalan ugama-Nya, sesiapa yang rujuk kepadaNya, - (ar-ra’du:27)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka Dengan zikrullah". ketahuilah Dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.” (ar-Ra’du: 28)

Alhamdulillah, sepanjang-panjang kesyukuran dipanjatkan kepada Allah SWT diatas nikmat iman dan Islam yang tidak ternilai dan tiada kesamaan dengan segala pemberian manusia yang tidak kekal.. sesungguhnya nikmat Allah SWT Maha Kekal hingga ke akhir kehidupan.. subhaanallah, apabila fikiran ini mula berfikir mengenai kehidupan dan pengakhiran hidup, lantas ‘mati’ mula hadir di hati.. persoalan “macammana rasa mati? Bagaimana keadaan orang yang mati? Apa bentuk kehidupan di SANA? Mula menerjah ruang fikiran yang sangat terbatas ini. Getaran mula terasa.. ketakutan mula hadir dalam diri. Kenapa? Kenapa takut yang hadir? Allahuakbar, adakah kerana kurangnya amal dan lemahnya iman untuk menemui Pencipta, Pemilik jasad ini?.. Segala pengharapan dan doa dipanjatkan pada-Mu Rabbi agar jangan Kau hijab seruan doa kami untuk mendapat redha dan rahmat-Mu….

Firman Allah SWT:

“Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.(1).Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan Yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam (2). Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani (3). Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat) (4). Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja Kami memohon pertolongan (5). Tunjukilah Kami jalan Yang lurus (6). Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat(7).” (Surah al-fatihah : 1-7)

Allahuakbar, indah segala kalamullah... benar kata Allah SWT dalam firman-Nya bahawa kalam Allah SWT merupakan ubat dan penawar buat para mu’min.. kita diajar oleh Rasulullah SAW untuk menggantungkan segala harapan pada Tuhan Rabbul Jalil.

Firman Allah SWT:

“Katakanlah (Wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa; (1). Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; (2). Ia tiada beranak, dan ia pula tidak diperanakkan; (3) Dan tidak ada sesiapapun Yang serupa denganNya".(4)- (surah Al-Ikhlas: 1-4).

Sesungguhnya tiada tujuan lain diciptakan manusia kedunia ini. Melainkan untuk beribadah pada Allah SWT. Apabila hati kuat ikatan dan tautan pada Allah SWT, insyaAllah segala persoalan dan permasalahan hidup akan dapat diatasi dengan mudah dan penuh ketenangan.

Namun, lumrah dan fitrah manusia tetap diakui memang lemah. Allah SWT berfirman sebagaimana di dalam ayat ini:

“Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia sentiasa Dalam keadaan menghadapi kesulitan dan kesukaran (jasmani dan rohaninya); (Al-balad:4).

Allah SWT sendiri menciptakan manusia dalam keadaan sebegini. sebagai insan biasa, manusia tidak akan terlepas daripada melakukan kesilapan.. kerana kelemahan sebagai manusia itu sendiri sentiasa ada dalam diri kita.. apa yang mampu kita lakukan adalah sentiasa ingat akan matlamat penciptaan kita di dunia ini.. Allah SWT bekalkan kita dengan akal untuk kita uruskan kehidupan disini…

Semoga kehidupan yang dilayari bukan sahaja untuk keuntungan dunia..tapi biarlah segala yang terpancar dari perbuatan kita dapat menjangkau kehidupan ukhrawi juga…

~pada semua sahabat dan pembaca yang rindukan kebenaran dan cinta Ilahi, sama-samalah kita jelmakan firman Allah SWT dan sabda Nabi Muhammad SAW di dalam diri kita.. mulakan dari diri.. kerana sesuatu yang kita inginkan sukar untuk dikecapi sekiranya kita mengharapkan ia dilakukan oleh orang lain..~

~di kesempatan yang terbatas ini, segala kemaafan dipinta daripada sesiapa sahaja yang pernah mengenali diri ini. Bukan kalam bicara yang ana ingin dengar dari kalian, tetapi ana mengharapkan redha dan maaf yang tulus dari hati kalian buat diri ana. ana tak kisah pun takde ucapan atau kata-kata maaf, apa yang sangat ana harapkan ialah doa sahabat-sahabat sekalian. Moga-moga tiada doa yang terhijab akibat dosa yang ana lakukan pada kalian..kerana untuk bersama di alam yang kekal, segala perselisihan di alam ini perlu diselesaikan… ~

Selamat meneruskan kehidupan..
Moga sentiasa tabah dan bersabar dengan apa yang dibentangkan di dunia ini.
Mudah-mudahan diberi kurnia oleh Allah SWT dengan segala perancangan hidup yang baik dan diberkati.
Segalanya kerana Allah SWT…



Wallahu’lam..
Ramadhan kareem..

Rabu, Ogos 26, 2009

::mahalnya CINTA Ilahi...::

::Mahalnya CINTA Ilahi...::

Allah SWT Yang Rahman lagi Rahim...



Ya Rabbi, mahalnya cinta-Mu..



azam ingin gadai diri ini untuk ditukar dengan cinta agung-Mu...



segala pengabdian hanya pada Allah Rabbul 'Izzati..



dunia yang terbentang luas adalah ladang buat mu'min..



semailah dengan benih keikhlasan dan pengabdian..

bajai dengan ketaqwaan..

untuk peroleh kemanisan iman..

~kehidupan muslim adalah 'produk' yang perlu diperbaharui dan dipromosi setiap masa..kualitinya ada naik dan turun.. terpulang pada diri untuk memberi servis yang terbaik buat produk milik Ilahi..mahu kembali dalam bentuk asal atau bagaimana..pilihan di tangan kita..~

salam mujahidah..

ramadhan kareem...

moga peroleh kemanisan iman..

rebutlah peluang mencari keikhlasan dan kesungguhan beribadah di saat ramadhan kali ini..

~di saat ini, hanya ini yang termampu ku catat di sini...~

Ahad, Ogos 23, 2009

::PENDIDIKAN ANAK::

bismillah..

selamat membaca.. kali ni ana post artikel yang agak panjang sikit.. apa pun, moga pengunjung sudi untuk memmbaca artikel ni..

::Cerdaskan Anak Dengan Al-Quran::

OLEH: Ustazah Ros Inazuri Jamaludin..

Akal fikiran anak-anak yang putih bersih memerlukan pengisian yang murni. Akal itu mendambakan kesungguhan ibu bapa pemiliknya untuk mewarnakannya dengan warna fitrah. Akal yang belum dicemari itu bersedia untuk menerima apa sahaja yang dihulurkan. Baik yang suci, mahupun yang keji.

Ibu bapa yang mithali perlu menghayati hakikat ini sedalam-dalamnya. Akal, satu ciptaan Allah SWT yang hebat dan bersih itu tentunya perlu diisi dengan sesuatu yang hebat dan bersih dari Yang Maha Agung. Memang akal mempunyai potensi untuk meneroka segala macam jenis ilmu dan cabangnya-dari matematik, sains, fizik, astronomi, metafizik, atau sebagainya. Ia juga mempunyai daya untuk menganalisa seribu satu sumber, baik bertulis, lisan, pergerakan, pemandangan, fenomena alam atau sebagainya. Namun, ia patut dimulakan dengan sesuatu yang lebih agung dan lebih unggul.

sesungguhnya tiada sumber ilmu yang hebat dan lebih tinggi dari Kalam Allah SWT iaitu al-Quran. Maka ibu bapa tidak boleh alpa untuk menghiasi minda anak-anak dengan kehebatan al-Quran.

TRADISI ATAU DHARURI?

memang menjadi kebiasaan, anak-anak Muslim di Malaysia atau dimana-mana pelosok dunia belajar al-Quran. Ibu bapa yang prihatin biasanya akan meminta anak-anak mengenal huruf dan membaca al-Quran. Bermula dari Muqaddam hinggalah kepada khatam. Lebih indah lagi diadakan pula sesi kenduri khatam al-Quran sebagai tanda bahawa anak itu telah melepasi satu tahap yang tertentu.

Persoalannya, adakah amalan mengaji dan khatam al-Quran ini satu tradisi atau dharuri (keperluan)? Pada zahirnya sesetengah ibu bapa melihat amalan ini sekadar tradisi semata-mata. Bagi mereka, mengaji al-Quran dianggap sebagai sekadar satu rutin harian bagi mengikuti tradisi sebagaimana yang mereka lakukan ketika kecil-kecil dahulu. Bila anak-anak tidak menunjukkan minat dan lebih cenderung untuk melakukan aktiviti lain yang lebih menyeronokkan, maka dia pun terus mengalah. Membiarkan sahaja anak buta al-Quran.

Puncany, ialah kerana ibu bapa ini tidak melihat pembelajaran al-Quran sebagai sesuatu keperluan atau dharuri. Perlu diingat bahawa, kesempurnaan ibadah hanya dapat dicapai jika seseorang Muslim mampu membaca al-Quran. Bahkan, tanpa kemampuan membaca al-Quran, seseorang Muslim itu menjadi cacat agamanya, ibarat seseorang yang hidup tanpa kedua-dua belah tangan dan kakinya.

TAJAMKAN AKAL ANAKMU

Ramai ibu bapa tidak menyedari kehebatan al-Quran dalam melatih akal fikiran secara optimum. Kaedah pembacaan al-Quran yang mensyaratkan sebutan yang tepat (makhraj), sebutan panjang dan pendek yang spesifik (mad), penjagaan nafas melalui tempat-tempat berhenti (waqaf), serta gaya hiasan melalui dengung dan sebagainya memaksa setiap anak-anak yang mempelajarinya memberikan daya tumpuan yang tinggi dan berterusan. Anak-anak diajar untuk menjadi tekun, berhati-hati, teliti, dan memberikan fokus kepada apa yang ditatapnya.

Latihan ini sebenarnya memberikan kekuatan mental yang kukuh di dalam minda anak-anak. Latihan supaya anak-anak membaca al-Quran dengan tepat menjadikan mereka menggunakan segenap kemampuan dan potensi diri untuk menggarap ilmu dan kefahaman. Amali ini amat penting dalam latihan minda. Ini menjadikan mereka tidak mengambil sikap sambil lewa dan leka dalam menuntut ilmu-ilmu yang lain.

Ini bermakna, apabila seseorang itu menguasai al-Quran bermakna dia telah menyediakan mindanya untuk menerima ilmu-ilmu yang lain. Bahkan jika anak-anak berkemampuan, ibu bapa boleh galakkan anak-anak agar menghafal al-Quran kerana cara ini mampu meningkatkan lagi daya tumpuan dan daya ingatan. Dalam konteks ini, tepatlah saranan Ibnu Khaldun yang menekankan betapa pentingnya anak-anak diajar menghafal al-Quran kerana al-Quran merupakan asas kepada penguasaan ilmu-ilmu yang lain.

Selain itu, Imam Al-Syafie pula berkata: "Sesiapa yang mempelajari al-Quran, nescaya tinggi nilai dirinya; siapa yang mendalami ilmu fiqh nescaya diangkat darjatnya; dan siapa yanng mencatat hadis, nescaya kukuh hujahnya."

Sementara ilmuan tersohor, Ibnu Sina dalam kitab Al-Siyasah menasihatkan agar pendidikan anak dimulakan dengan mengajarnya membaca al-Quran ketika dia semakin besar dan akalnya sudah bersedia untuk belajar.

TUSYEN BOLEH, MENGAJI TIDAK!

Kejayaan anak-anak menguasai al-Quran bergantung rapat kepada kesungguhan ibu bapa yang mendidiknya. Usah letakkan 100% tanggungjawab mengajar al-Quran kepada sekolah kebangsaan atau sekolah agama. Hari ini berapa ramai generasi baru yang buta al-Quran. Sekolah-sekolah tentunya tidak mampu untuk memberikan perhatian secara individu dalam melatih kemahiran al-Quran. Kemampuan anak-anak menguasai al-Quran hakikatnya banyak bergantung kepada inisiatif ibu bapanya sendiri.

Belajar al-Quran memerlukan disiplin. Pihak pertama yang perlu berdisiplin ialah ibu bapa sendiri. Ketika di rumah, anak-anak perlu ditetapkan untuk belajar al-Quran sekurang-kurangnya sekali dalam sehari. Pemantauan secara dekat amat penting bagi menjayakannya. Berikan dorongan dan motivasi kepada anak-anak untuk membaca dengan baik. Motivasi secara rotan atau 'hanger' perlu dielakkan. Jangan sampai anak-anak memandang sesi belajar al-Quran sebagai suatu saat yang menakutkan. Takut-takut hatinya menjadi jauh dengan al-Quran.

Pendekatan motivasi secara bimbingan, penghargaan serta galakan amat penting. Apa salahnya berikan pujian setiap kali bacaannya betul dan baik. Ulang-ulangkan kepentingan belajar al-Quran. Selalu ingatkan juga tentang pahala berganda untuk orang yang membacanya. Timbulkan rasa gembira dengan sepuluh pahala bagi setiap huruf yang dibaca. Serta jangan lupa ingatkan bahawa apa yang dibaca itu adalah Kalam Allah SWT, iaitu Tuhan Yang Maha Pengasih yang menjadikan kita semua.

Jika ibu bapa pun buta al-Quran, maka perlulah mereka mendapatkan guru al-Quran yang baik untuk datang mengajar mengaji. Atau, hantarlah anak-anak belajar mengaji di rumah guru atau di surau. Bagi mereka yang mahir al-Quran, usahlah kedekut ilmu untuk mengajar orang lain terutamanya anak-anak jiran sendiri. Ingatlah betapa hari ini ramai generasi baru yang buta al-Quran.

Bagi ibu bapa yang buta atau 'rabun' al-Quran pula, usah kedekut untuk menghulurkan sumbangan ikhlas kepada guru-guru al-Quran. Jika boleh habiskan beratus-rsatu ringgit untuk tusyen akademik, takkanlah tidak boleh melabur untuk pendidikan al-Quran. Ingatlah bahawa al-Quran itu adalah ibu segala sumber ilmu.

Kesimpulannya, menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk mendidik anak-anak dengan al-Quran. Jika kita mahukan anak kita hebat, maka mulakanlah dengan menguasai kehebatan al-Quran. InsyaAllah asas yang kukuh bersandarkan Kalam Allah SWT ini akan memberikan laluan mudah kepada ibu bapa untuk mendidik anak seterusnya menjadi insan soleh dan solehah..



wallahua'lam..

salam mujahidah..

::sumber::- Majalah Muslimah keluaran Ogos 2009 (Sya'ban-Ramadhan)

"Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut: * Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada); * Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri; * Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya. Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat , dan dilakukan pada hari Jumaat. Oleh itu ana TERLEBIH DAHULU MEMOHON MAAF jika ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengaja.."

Rabu, Ogos 05, 2009

نصف شعبان

بسم الله الرحمن الرحيم.

نصف شعبان:اي نصف من شهر شعبان في التاريخ الهجرة.. هنا بعض المقالة عن نصف شعبان.. كما في الحديث:..

-----

Malam Nisfu Sya‘ban

Kelebihan
Malam Nisfu Sya‘ban itu telah disebutkan di dalam hadis sahih daripada Mu‘az bin Jabal r.a Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :

“Allah SWT menjenguk datang kepada semua makhluk-Nya di Malam Nisfu Sya‘ban, maka diampunkan dosa sekalian makhlu-kNya kecuali orang yang menyekutukan Allah atau orang yang bermusuhan.” (H.R Ibnu Majah, at-Thabaroni dan Ibnu Hibban)

Pada malam Nisfu Sya‘ban juga, adalah di antara malam-malam yang dikabulkan doa. Menyedut pendapat Imam asy-Syafi‘e dalam kitabnya al-Umm telah berkata: “Telah sampai pada kami bahawa dikatakan: sesungguhnya doa dikabulkan pada lima malam iaitu: pada malam Jumaat, malam Hari Raya Adha, malam Hari Raya ‘Aidil fitri, malam pertama di bulan Rejab dan malam nisfu Sya‘ban.”

Kita boleh Menghidupkan Malam Nisfu Sya‘ban dengan memperbanyakkan beribadat seperti sembahyang sunat dan berdoa, berzikir dan membaca al-Quran..

Penutup

Kesimpulannya amalan yang berterusan ini akan membuatkan kita lebih bersedia untuk beramal serta meyambut kedatangan Ramadhan dengan hati yang bersih dan jiwa suci, natijahnya mengundang ke arah kecemerlangan hidup.

Sabda Nabi SAW maksudnya: “ Lakukanlah amalan setakat yang kamu terdaya. Sesungguhnya Allah SWT tidak jemu sehinggalah kamu semua jemu. Sembahyang yang paling disukai oleh Nabi SAW iaitu yang dilakukan secara berterusan walaupun sedikit apabila baginda sembahyang. Apa jua sembahyang ia akan lakukan secara berterusan” (HR Bukhari)


---

sebenarnya malam nisfu sya'ban ni malam peringatan bahawa ramadhan tu dah dekat.. ia juga malam untuk kita suburkan ibadah sebagai persediaan untuk menghadapi bulan ramadhan.. sebab sya'ban ni hampir sangat dengan ramadhan... selamat beribadah.. dan moga selama-lamanya dalam ibadah.. hakikatnye hiduplah dengan perasaan bet'Tuhan' pada Allah SWT.. setiap masa walau di mana berada.. 'dulu,kini, dan selamanya' insyaAllah.. jadi, kene lah beribadah dan beramal...

والله أعلم...

سلام مجاهدة مني :)

مصلحه ذكى

أنا الفقير إلى الله عز وجل
..

peringatan bersama..

ANDAI KAU BERTEMAN

Apabila kau ingin berteman..
Janganlah pandang pada kelebihannya,
Kerana mungkin dengan satu kekurangan,
Kau akan menjauhinya.

Andai kau ingin berteman..
Janganlah pula dinilai kebaikannya,
Kerana mungkin dengan satu kelemahan,
Kau akan membencinya.

Andai kau ingin sahabat yang satu..
Janganlah diuji ilmunya,
Kerana apabila dia buntu,
Mungkin kau akan menyisihkannya.

Andai kau ingin berteman..
Terimalah dia seadanya,
Kerana dia seorang sahabat
yang juga hanya manusia biasa.

Andai seorang sahabat membuat
kebaikan,
Ukirlah di atas batu,
Agar tersemat di hati,
Dan kekal sebagai memori indah.

Andai seorang sahabat melakukan kesalahan,
Tulislah di atas pasir,
Agar kesalahan itu bias hilang,
Ditiup angina kemaafan….




MUHASABAH SEPANJANG MASA

Imam Nawawi mengemukakan hadith Rasulullah s.a.w (Bukhari dan Muslim) yang menyebut bahawa orang yang berakal mempunyai empat waktu:

• Waktu untuk bermunajat kepada Tuhannya.
• Waktu untuk muhasabah dirinya.
• Waktu untuk berfikir mencari hikmah pada ciptaan Allah SWT.
• Waktu untuk memenuhi hajat kehidupannya di dunia iaitu mencari rezeki yang halal dan baik) untuk makan dan minum


FOR U…..

Beza RM 50 dengan RM 1

Duit seringgit telah bertemu dengan 50 ringgit dan bertanya:

“Oit, lama tak nampak. Mana ko pergi?” RM 50 menjawab, “Aku pergi merata tempat,” pergi stadium tengok bola..gi Kota Kinabalu naik Air Asia…Lepak One Utama…. Konsert…Shopping..tempat-tempat camtulah…Eh, ko cmne plk?”

RM 1 menjawab perlahan seraya menunduk, “Hrmm…biasalah…balik-balik tempat sama…surau…masjid…surau..”

*fakir-fikirkanlah…

“Semoga kamu mendapat cukup kebahagian untuk membuat kamu bahagia,cukup cubaan untuk membuat kamu kuat, cukup penderitaan untuk membuat kamu menjadi manusia yang sesungguhnya, dan cukup harapan untuk membuat kamu positif terhadap kehidupan…”


~copy dari emel~

Rabu, Julai 29, 2009

::doa::

assalamualaikum wbt..

melihatkan pada time sekarang dah agak lewat sebenarnya untuk main-main dengan alam maya ni..(3.40 pagi)..

"moga-moga dapat manfaatlah pada pembaca." niat di hati...

"buat pengisian jiwa.."

dengarlah doa ni.. sangat penting untuk tingkatkan iman kita.. (always replay=))

---


---

salam mujahidah

~sambung tulis lesson plan...~

=)

Rabu, Julai 22, 2009

::" nak dok hospital..."::

Assalamualaikum wbt..

terase nak posting..

walaupun tengah buat lesson plan sekarang.

sebab teringat satu impian yang pelik.."sangat teringin nak masuk wad.."

memang impian yang pelik ni. ana teringin sangat nak masuk hospital dan tinggal kat wad.. nak rase macamna perasaan mereka yang tinggal kat wad. mase tingkatan 3 dulu pernah pergi hospital dan berulang alik dari hospital. tu pun sebab tengok adik kat hospital. mase tu muda lagi, tak terfikir pun nak gantikan umi untuk jaga adik. yang ana tahu, pergi tengok, senyum-senyum kat dia,belek-belek apa yang patut, sentuh-sentuh apa yang perlu, makan dan balik.. hehe, memang tak pandai sangat pun dulu.

abah pula ada kisah dan sejarah tentang hospital ni. dia tak boleh bau darah dan tak boleh bau ubat kat hospital. ana pun kadang-kadang kena juga 'penyakit' ni.. mabuk darah.. adik lelaki ana pun kene sekali. =).

nak dijadikan cerita, abah pergi melawat adik kat hospital, alih-alih, abah pula masuk wad dan pengsan sebab pening dengan bau hospital. maka, terpaksa ambil cuti sakit seminggu. sedih la kami adik beradik yang tinggl kat rumah. sebab umi dan abah takde kat rumah. masing-masing kat hospital. yang lucunya, mudir sekolah tanya ana "abah awak tak datang ke hari ni?".. nak menangis ana masa jawab soalan mudir.."tak ustaz,dia masuk hospital.." sebak ana masa tu. ana pun hulurkan surat MC abah... inilah kisah dulu-dulu..

sekarang ana pula yang kena tempias mabuk darah ni. tahun lepas, pengsan sekejap kat klinik sebab ambil darah. Alhamdulillah takde ape-ape effect. susah nak bayangkan perasaan masa tu. lain rasenye.

cumanya Alhamdulillah sekarang kami satu keluarga kurang sikit melibatkan diri dengan darah-darah ni. ambil langkah hati-hati je.

--- hari ini---

ana dah lama tak kena sakit-sakit ni..

tiba-tiba pula hari ni rase selesama..

sudah lumrah, benda yang kita minta tu, kadang-kadang tak baik pun untuk diri kan.

ana selalu minta nak sakit. sebab nak rase sakit tu.

tapi bila sakit, banyak perkara tak boleh buat.

risau pula bila sakit-sakit pada masa sekarang ni. tambah-tambah dengan kedatangan virus yang sangat 'terkenal' sekarang ni.

kene tutup muka. kene basuh tangan. kena hati-hati lah. mari kita renung-renungkan punca wujudnya virus ni..

Allah SWT dah berfirman di dalam Al-Quran:
"setiap yang berlaku adalah disebabkan oleh tangan-tangan manusia itu sendiri"..

musibah ni tak akan kena pada seorang sahaja. bila Allah SWT nak timpakan musibah, semua akan kena.

subhanallah, setiap yang Allah SWT berikan tu ada hikmah dan pengajarannya..

~selamat beramal dan hidup dalam rahmat Allah SWT~

sambung kerja.. =).

~entry santai~

~hanya untuk mengisi waktu kali ini~

::setiap apa yang berlaku adalah dari Allah SWT yang diberikan kepada hamba-Nya mengikut keupayaan hamba itu sendiri::

::apa yang penting,kita kena tahu apa yang perlu kita buat kat dunia ni..dan kita kena ambil kisah juga kemana kita akan dikembalikan selepas ni..=)::

Ahad, Julai 19, 2009

::subhaanallah..indahnya cinta...::

Astaghfirullahal 'azim.. "ya Allah, jernihkanlah fikrahku ini..agar sentiasa berada di dalam syari'at-Mu... moga hati ini terarah kepada kerinduan pada rahmat dan kasih-Mu.. jernihkan juga aqidahku ini moga sentiasa segar dengan kerinduan dan keikhlasan pada-Mu ya Allah..

alhamdulillah..." ana menarik nafas lega.. syukur ke hadrat Allah SWT kerana telah memilih ana untuk hadir ke majlis tadi.. program "nur kasih-bukan cinta kepada manusia semata-mata.." sangat memberi kesedaran tentang cinta dan kasih.. "subhanallah.." ana tak habis-habis bertasbih pada Allah SWT diatas setiap ilmu yang ana perolehi di dalam majlis ini..

cinta ini sesuatu yang amat-amat indah dan sangat suci.. tambahan lagi apabila ia dipelihara dan diikat dengan syari'at Ilahi..

sebelum majlis bermula, kami diingatkan tentang niat.. erm, niat ni memang kene perbaharui setiap masa..supaya kita sentiasa ingat matlamat dan halatuju kita.."sesungguhnya tiap-tiap amalan dengan niat-niat.." kat sini tidak disebut dengan 'niat' tetapi disebut dengan niat-niat.. ini bermakna bahawa tiap apa yang kita buat tu bukan dengan satu niat tapi dengan macam-macam niat.. contoh niat masuk kelas sebab takut lect marah, ade yang berniat nak pandai, dan ada yang pasang niat untuk dapat ilmu.. pelbagai niat ade.. faham tak apa yang ana nak maksudkan disini..? ana harap kita semua blh faham na.. insyaAllah.. ana pun baru perasan dengan kalimah 'niat' ni.. sebenarnya kita ni pasang banyak niat dalam buat sesuatu.. oleh itu, sama-samalah kita perbetulkan niat kita untuk melakukan sesuatu kerana Allah SWT dan kerana Rasul-Nya..

"kenapa kita perlu betulkan niat?"

sebab niat yang akan menentukan sesuatu amalan yang kita buat tu menjadi ibadah.. supaya ia kene dengan ape yang Allah nak.. bukan ape yang hati kite nak.. kite kene sandarkan perbuatan kite pada Allah.. lepas tu kite tawakkal.. setiap mase kite kene buat mcmni.. bukan ikut time.. mafhum sabda Rasulullah SAW.. seorang sahabat bertanya pada Rasulullah tentang kata-kata yang dia takkan tanya lagi pada orang lain selain Rasulullah.. Rasulullah menjawab.."berimanlah pada Allah SWT dan hari akhirat, kemudian istiqamahlah.."

orang kate susah nak istiqamah ni.. betul ke susah? ana pun tak pasti.. apa yang ana sangat yakin- Allah SWT takkan sesekali biarkan hamba yang mengharapkan pertolongan-Nya hidup tanpa jagaan-Nya.. insyaAllah, Allah akan jaga.. namun, kite kene ingat .. Allah SWT akan jaga kita bila kita jaga Syari'at-Nya.. Rasulullah SAW juga ade meriwayatkan tentang perkara ini dalam hadis ke-19 (imam Nawawi-hadis 40)..

ok, kite kembali kepada tajuk pengisian kat dewan tadi.. "rasa cinta adalah lumrah.." kata penceramah.. namun, ISLAM ada guideline dalam mengatasi perkara ni.."

"akak nak bawa satu analogi kat sini. contohnya, kita puasa..tiba-tiba kita nak makan sangat makanan yang mak masak...kita pun buka saji, kita rapatkan hidung kita kat makanan tu.. ha,apa hukumnya?"

"makruh!!" jawab ahkawat yang dengar..

"pandaipun.. Alhamdulillah,jelas fikrah kamu.." hehe.. alhamdulillah.. amin...

"ok, tu baru makruh sebab kamu buat macamtu.. macamna pula kalau kamu makan? padahal kamu puasa..?" tanya penceramah..

"mestilah batal kan puasa tu? ni lah analogi yang akak nak bw..

"kita dilarang sama sekali untuk mendekati sesuatu yang diharamkan.. namun, kita boleh rasai dan nikmati sesuatu tu bila dah sampai waktunya.. "macam juga puasa ni.." "bila dah sampai waktu berbuka,bolehla makan..takde batasan pun.. Namun,kene jage jugak kan? walau dah dapat peluang, masih tetap kene ikut syari'at-Nya.."

"kalau kamu mampu, buatlah dengan cara yang mulia.. jangan hinakan diri dengan jalan yang tidak suci.. kerana cinta ni sesuatu yang indah..kita nak rasai keindahan itu..sanggupkah kita dapatkan kebahagiaan dengan cara yang tidak mulia?" tegas ustazah..

"subhanallah..." ana bertekad untuk memelihara diri ini.. ana doakan sahabat-sahabat muslimin musimat juga begitu.. sama-sama kita jaga Islam kita ni..

"bagi yang belum bersedia, mujahadahlah.. rebutlah cinta Allah SWt,cinta Rasul..rebut cinta ibu bapa,keluarga dan rebutlah cinta insan kerana Allah SWT.. sibukkan diri dengan aktiviti yang berfaedah..hafaz al-Quran ke..pegi majlis ilmu ke..buat keje-keje pesatuan ke..bersahabat dgn org2 soleh ke..dan lain-lain lagi." ustazah memberi tip bagi mereka yang belum bersedia untuk memulakan kehidupan berteman dengan bukan muhrim ni..

"akk tak kata Islam menyekat perasaan cinta ni.. cuma Islam telah sediakan jalan..kite yang kene pilih.."

"akk nak tanya, wujudke 'islamic coupling' dalam islam ni?' semua orang tersenyum-senyum..memandang antara satu sama lain.. mula mewujudkan satu persoalan..

"xde.." ade juga yang jawab... hehe .. "betul ke ni.." bisik ana dalam hati.. biaselah kan..=)

"sebenarnya,benda ni x wujud.. akk tau, ade je kan orang yang bercouple cara Islam ni.. kejut tahajud, suruh solat, saling memberi tazkirah dll..tapi kite kene ingat, syaitan ni licik,.. dia akan cuba menyelewengkan hati kita ni.." ustazah membuka satu persoalan dalam diri. walaupun majoriti kita dah khatam bab ni..

"apa yang penting, kefahaman. fikrah tu kene jelas.. sebab dengan jelas fikrah ni lah baru kita boleh beramal.." jelas ustazah..

"kita jangan sesekali mempergunakan istilah.. macam riba juga.. dah sah haram kan.. tapi jadi macam 'proper word' bila kita guna word 'bunga'.. jangan cari banyak alasan untuk menghalalkan apa yang memang dah dilarang oleh Allah SWT.." =) satu peringatan yang sangat bagus..

"rahsia kita hanya Allah yang tahu..manusia tak tahu.. cuma, akk nak ingatkan, kita kene jelas fikrah Islam ni.. kene ikut Allah SWT dan Rasul-Nya.. nampak macam teori je ni.. praktikalnye bukan senang kan?" ustazah amat memahami fitrah insan.. "ye, susah untuk istiqamah lakukan amal islam ni.." bisik ana dalam hati.. "tapi, kalau nak, insyaAllah Allah tolong.."ana sangat yakin ..

pesan ustazah lagi."ingatlah dosa zina ni adalah dosa yang berkekalan.." "kita tak kan sempat memohon keampunan pada generasi selepas ni di atas dosa yang kita wariskan pada mereka.." "subhanallah..".. ana pun tak sanggup nak mencemari iman dan aqidah generasi ana dengan maksiat...

..... c-i-n-t-a....??

"cintalah pada seseorang yang elok akhlak dan agamanya.."- peganglah with this sentence.. insyaAllah, segalanya akan dipermudahkan..=)

"sebab manusia ni secara fitrahnya cintakan keindahan.."

"bila hilang segala keindahan,maka dia akan beralih arah.."- erm, macamni ke yang kita nak? ya muslimin? muslimat? nak ke kita cintakan seseorang tu kerana keindahan sahaja.. mesti tak nak kan..? -sama-sama kita perelokkan akhlak dan agama.. kita takkan sempurna pun 100% pada pandangan manusia.. hanya ikhlaskan diri pada Allah SWT.. pohonlah kasih-Nya.. moga Dia sampaikan kasih yang kita pohon pada mereka yang selayakknya... "aduh, syahdunye ana.. tambah-tambah ditemani nasyid(sangat-sangat minat) kat ikim ni..." huhu...

"kenape pilih yang elok akhlak dan agamanya? sebab bila kita pilih dua perkara ni, insyaAllah dia akan jaga kita.. dan dia takkan buat perkara yang dilarang oleh agama.. "

"ok, akak nak bawa satu keadaan.. contohnya kalau sebelum kahwin seseorang tu sudah berani berjumpa dengan muslimin/muslimat, dan bersembang-sembang tanpa sebarang tujuan, bergelak ketawa,makan sama-sama, keluar sama-sama, dan macam-macam lagi lah.. ada tak kemungkinan dia akn buat mcmtu jugak bila dah khwin?- subhanallah, ana muhasabah diri sendiri.. moga-moga ana tak tergolong di dalam kalangan muslimat yang macamni.. takut juga ter'seleweng'.. sebab kita bukannye perasan bende ni..

"ha, sape kat sini yang pernah couple?" tanya ustazah.. sebahagian akhawat beri respon dengan sangat cemerlang..hehe.tunjukkan mimik muka 'yang macam pernah'.. =)

"so, mcmna kalau dah ade yang ter'couple' ni?" senyum ustazah..

"takpe,masih boleh diperbaiki,,.. uruslah dengan cara yang paling baik" pesan ustazah..

"bagitahulah pasangan kita tu supaya lengkapkan diri dengan pelbagai persediaan. bila dah betul-betul bersedia, jumpalh ibu bapa yang muslimat ni.. cinta ni indah. jadi gunalah jalan yang mulia.."ye, ana sangat setuju cara ni..

"untuk muslimin, same juga..lengkapkan diri dengan cinta kerana Allah..banyak benda yang boleh dibuat untuk dapatkan cinta ni..cari ilmu.. bila dah sedia, barulah susun urusan untuk memiliki seseorang muslimat tu.. jangan ikut cara yang tak betul. tetapkan prinsip kalian. jangan cemarkan dengan perkara yang tak elok.. benda-benda yang tak elok ni akan merosakkan kebahagiaan yang bakal dibina..

"sebenarnya, dengan perkenalan di peringkat awal lebih memberikan kesan yang baik kepada sesuatu perhubungan tu. tetapi perlu disusun dan diarahkan kepada jalan yang baiklah. bukan diisi dengan perkara-perkara yang akan merosakkan iman."

----c-i-n-t-a----

"salam mujahadah"

"indahnya cinta bila ia terjalin kerana Allah SWT dan Rasul-Nya.."

----

ikhlas dari ana.

insyaAllah, ana sokong dari belakang bagi sahabat-sahabat muslimin muslimat,rakan-rakan,kawan-kawan dan semua yang ingin berubah kerana rindukan kasih sayang dan cinta Allah SWT.. dan ana sedia untuk bersama-sama kalian di dalam meneruskan bi'ah ini..insyaAllah.. namun, jangan kita lupa setiap kita ada kelemahan masing-masing.. terimalah teman kita seadanya selagi dia tidak melanggar syari'at Allah SWT..sama-sama perbaiki diri..yang pasti, musuh utama kita syaitan..

tips untuk terus dalam iman..:

~lakukan aktiviti yang dapat dekatkan diri pada Allah SWT~
~lakukan amalan-amalan sunat~
~bersama orang-orang soleh~
~fikirkan tentang alam akhirat~
~ingatilah sirah Rasulullah SAW~
~amal dan ibadah kerana Allah SWT~
~cintai Ulama'~
~berakhlak dan bermualahlah mengikut kehendak Islam~
~bersifat mahmudah~
~yakin dengan janji Allah SWT~
~dll=)~

-s-e-g-a-l-a-n-y-a- d-a-r-i- ALLAH SWT..