Selasa, November 24, 2009

rahmat Ilahi..

bismillah..

bersyukur kerana masih diberi nikmat merasai kehidupan di saat ini..

Awal perkenalan tidak membawa banyak kenangan pada kami.. tetapi hari demi hari mula mengikat hati kami dengannya. Tempoh perkenalan dan ukhuwah yang terbina hampir 5 tahun setengah ini dilalui dengan macam-macam peristiwa yang menjadi nostalgia dan kenangan buat kami. Namun,adat dalam ikatan..tak kan lepas dari ujian dan dugaan..ia adalah tapisan dari Allah SWT terhadap hamba-hambanya..

Dalam tempoh menghadapi ujian ini, masing-masing membawa haluan hati..mencari kebenaran dan ruang buat diri..

Akhirnya, ukhuwah ini mula sepi dari sentuhan tangan beliau..ya Allah, berilah kami jalan pulang pada kebenaran...

hari-hari dilalui dengan biasa.. bulan berganti bulan.. akhirnya sampailah ke saat ini.. Alhamdulillah, Allah SWT telah membuka hati kami untuk saling bermaafan dan membetulkan apa yang sepatutnya dibetulkan.. moga Allah SWT memberi rahmat pada kami semua...

syukran Ustaz..

------(semalam jam 9 mlm)------(23 november 2009)----(kafe)----

perjumpaan ni diaturkan oleh sahabat sekelas..muslimat je..(tq ye dayang...)

..

perjumpaan dimulakan dengan alu-aluan dayang merangkap pengerusi malam tu..

Tak banyak yang kami bualkan. Semuanya dimulakan dengan agenda ucapan pada ustaz.. setiap orang minta maaf.. lepas tu agenda diteruskan dengan kata-kata nasihat dan tazkirah dari Ustaz. (lame dah tak buat mcmni. Alhamdulillah, dapat juga kami dengar taujihat dari ustaz last-last minute ni..).

..

(ustaz baca sepotong ayat al-Quran dan hadis..)

"ana tak susun ayat untuk cakap kat antunna semua ni. "

"pertama sekali ana nak ucapkan tahniah sebab berjaya menamatkan pengajian 5 tahun setengah kat MPI ni.. dulu MPI.. dan tahniah juga sebab berjaya mendapat posting.."

"pada akhawat yang dapat sabah dan sarawak, kena lah hati-hati kat sana. jangan buat berani sangat."

"ana cuma nak ingatkan akh dan akhawat semua.. ni berdasarkan pengalaman ana. ana cakap ni untuk diri ana sendiri juga. Sebenarnya kita ni bila dibebani dengan masalah, baru kita dekat dengan Tuhan. Masalah ni ajar kita erti ketabahan. masa ade masalah ni lah baru kita kenal tikar sejadah.. dan pada yang mengajar pagi tu, sebolehnya jangan miss solat dhuha.."

"kita juga kena rapat dengan masyarakat..kena tegak amar ma'ruf nahi munkar.. dan kita ni jangan buat benda yang boleh jadi fatwa pada orang lain. buat benda baik xpelah. tapi kalau buat benda buruk, boleh jadi hujah pada orang lain nnti.."

"dan Nabi kata manusia ni lemah dalam empat perkara..manusia, duit, pangkat, dan harta..kena beringatlah.. sebenarnya hidup kita berpusing-pusing. mungkin benda yang buat ni akan kira rasa juga satu masa nnti..kena banyak muhasabah.."

"lagi satu, pasal busyra..atau berita gembira..kita kena bagitahu pada orang-orang tertentu.. minta orang tu doakan untuk kita.. sebaiknya bagitahu orang alim.. ana dulu masa anak dalam kandungan, ana minta ustaz Zul doakn..semua ni berkat.."

"kita juga kena ingat, ilmu medani ni lebih besar dari ilmu dalam kelas tu.. masa kat luar nanti barulah kita ingat nak belajar lagi.. masa dulu-dulu, tak ingat pun nak belajar betul-betul. nanti masa kat luar ni, barulah ada fikir dan banyak 'kalau..kalau..'.."

"ana juga nak ingatkan..kalau boleh kita korbankan diri pada orang terdekat dulu..al-Aqrabin..ibu-bapa, keluarga.. lepas tu bolehla nak bantu orang lain.."

"akhir sekali, anggaplah apa yang Allah beri tu yang terbaik buat kita...

sekian...






..moga langkahan kaki ini diiringi roh syahid di jalan-Mu..

..ajari aku untuk lebih dekat dengan-Mu...

..amin..

1 ulasan:

...kudambahagia... berkata...

long musliha..
serasa baru je kite bersua..& td x sangka ternoktah jua perpisahan antara kita...moga ada waktu untuk kita bertemu lagi...