Rabu, Julai 22, 2009

::" nak dok hospital..."::

Assalamualaikum wbt..

terase nak posting..

walaupun tengah buat lesson plan sekarang.

sebab teringat satu impian yang pelik.."sangat teringin nak masuk wad.."

memang impian yang pelik ni. ana teringin sangat nak masuk hospital dan tinggal kat wad.. nak rase macamna perasaan mereka yang tinggal kat wad. mase tingkatan 3 dulu pernah pergi hospital dan berulang alik dari hospital. tu pun sebab tengok adik kat hospital. mase tu muda lagi, tak terfikir pun nak gantikan umi untuk jaga adik. yang ana tahu, pergi tengok, senyum-senyum kat dia,belek-belek apa yang patut, sentuh-sentuh apa yang perlu, makan dan balik.. hehe, memang tak pandai sangat pun dulu.

abah pula ada kisah dan sejarah tentang hospital ni. dia tak boleh bau darah dan tak boleh bau ubat kat hospital. ana pun kadang-kadang kena juga 'penyakit' ni.. mabuk darah.. adik lelaki ana pun kene sekali. =).

nak dijadikan cerita, abah pergi melawat adik kat hospital, alih-alih, abah pula masuk wad dan pengsan sebab pening dengan bau hospital. maka, terpaksa ambil cuti sakit seminggu. sedih la kami adik beradik yang tinggl kat rumah. sebab umi dan abah takde kat rumah. masing-masing kat hospital. yang lucunya, mudir sekolah tanya ana "abah awak tak datang ke hari ni?".. nak menangis ana masa jawab soalan mudir.."tak ustaz,dia masuk hospital.." sebak ana masa tu. ana pun hulurkan surat MC abah... inilah kisah dulu-dulu..

sekarang ana pula yang kena tempias mabuk darah ni. tahun lepas, pengsan sekejap kat klinik sebab ambil darah. Alhamdulillah takde ape-ape effect. susah nak bayangkan perasaan masa tu. lain rasenye.

cumanya Alhamdulillah sekarang kami satu keluarga kurang sikit melibatkan diri dengan darah-darah ni. ambil langkah hati-hati je.

--- hari ini---

ana dah lama tak kena sakit-sakit ni..

tiba-tiba pula hari ni rase selesama..

sudah lumrah, benda yang kita minta tu, kadang-kadang tak baik pun untuk diri kan.

ana selalu minta nak sakit. sebab nak rase sakit tu.

tapi bila sakit, banyak perkara tak boleh buat.

risau pula bila sakit-sakit pada masa sekarang ni. tambah-tambah dengan kedatangan virus yang sangat 'terkenal' sekarang ni.

kene tutup muka. kene basuh tangan. kena hati-hati lah. mari kita renung-renungkan punca wujudnya virus ni..

Allah SWT dah berfirman di dalam Al-Quran:
"setiap yang berlaku adalah disebabkan oleh tangan-tangan manusia itu sendiri"..

musibah ni tak akan kena pada seorang sahaja. bila Allah SWT nak timpakan musibah, semua akan kena.

subhanallah, setiap yang Allah SWT berikan tu ada hikmah dan pengajarannya..

~selamat beramal dan hidup dalam rahmat Allah SWT~

sambung kerja.. =).

~entry santai~

~hanya untuk mengisi waktu kali ini~

::setiap apa yang berlaku adalah dari Allah SWT yang diberikan kepada hamba-Nya mengikut keupayaan hamba itu sendiri::

::apa yang penting,kita kena tahu apa yang perlu kita buat kat dunia ni..dan kita kena ambil kisah juga kemana kita akan dikembalikan selepas ni..=)::

2 ulasan:

atie berkata...

Salam...
Klau akak kan dik akak tak nak masuk hospital boring... masa muda2 dulu teringin gak tp bila dah pernah masuk tak tau nak kata nak balik rumah..... kalau wad bersalin nie tak cukup rehat kita dibuatnya coz sana2 sini asik menangis.... paham2 ajela baby kan... akak pernah masuk hospital sehari sebelum hari raya...beraya kat hospital enam hari sebab denggi dah la tak lalu makan, makanan kat hospital tak sedap la pulak hari2 suruh suami akak beli burge KFC.. tapi kalau suri rumah macam akak nie masa nie le kita cuti buat kerja kat rumah... ada gak hikmahnya... yang pasti Allah bagi sakit tu banyak rahmatnya...salam pekenalan

::muslihah zaki:: berkata...

wslm kak atie... salam perkenalan juga =)..

itu lah kak.. sy teringin sgt nk masuk hspital sebab xpernah masuk hospital.. hehe, rupe-rupenye mcmtu ye rase dok dlm wad.. akk, menarik site akk.. saya pun suka kerja-kerja kreatif ni.. cuma setakat ni minat tu adelah. nak jadikan sebagai kerja@krja sampingan tu blm lg lah.. cuma impian tu ada.. moga akk dlm rahmat Allah SWT : )