Selasa, Disember 30, 2008

::kelantan..::

"أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله"

Khamis, Disember 25, 2008

::Jangan ajar Anak saya MENARI!::

"أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله"


Assalamualaikum wbt..selepas membaca emel yang diforwardkan oleh rakan-rakan,tergerak hati untuk berkongsi 'keluhan' hati seorang bapa tentang kerisauan terhadap anak-anaknya yang belajar di sekolah..bila membaca emel ni macam-macam terfikir..diharapkan jangan jadi macam pepatah Melaya..yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran..baca dan buatlah kesimpulan kita sendiri..

Jangan Ajar.Anak Saya Menari!

ml>
http://bongkarsauh. blogspot. com/2008/ 12/jangan- ajar-anak- saya-menari. htm\
l

Menurut Ketua Pengarah Pelajaran
1526/Article> , menjelang 2010 beberapa mata pelajaran bersifat akademik
di sekolah rendah akan digugurkan dan akan digantikan dengan subjek yang
bersifat amali seperti komunikasi dan kesenian seperti drama dan tarian.

Saya menulis atas kapasiti sebagai seorang bapa Muslim.

SATU - Kurang difahami sama ada kita semakin maju atau mundur. Dunia
sedang bersaing dan persaingan itu menyaksikan sesiapa yang terkehadapan
dalam pencapaian akademik akan mendapat tempat. Iran misalnya, mereka
mempunyai sistem melahirkan pelajar genius melalui perancangan
perkahwinan. Pelajar-pelajar genius ini ditekankan dengan pencapaian
akademik semenjak awal melalui kaedah hafalan al-Quran dan hadis serta
kitab-kitab teras pengajian Islam. Semenjak kecil mereka diasak dengan
sistem mata pelajaran bersifat akademik. Dari sistem ini lahirnya sekian
ramai Ayatullah di sana.

Saya pernah menjadi Pengerusi Lembaga Tadbir kepada sebuah sekolah
rendah Islam. Semua pelajar tahun satu hingga enam diwajibkan menghafal
juz Amma dan 40 buah hadis terpilih. Dengan izin tuhan, ia berjaya.
Mereka belajar Fiqh, Tauhid, Seerah yang semuanya bersifat akademik.
Pada masa yang sama mereka juga belajar subjek peperiksaan awam dan
apabila UPSR diumumkan mereka cemerlang dalam peperiksaan itu.

Saya hairan mengapa subjek sebegitu digugurkan. Kalau ada anak-anak yang
idak mampu, satu sistem lain untuk mereka secara khusus diperkenalkan
dan bukan dengan mengorbankan subjek yang bersifat akademik.

DUA – Saya sangat sensitif dengan kalimah tarian berbanding kalimah
drama kerana drama memberi ruang dakwah melalui penulisan skrip. Apabila
subjek akademik digugurkan dan diganti dengan subjek kesenian maka yang
terpilih adalah tarian. Mengapa menari? Adakah anak-anak kita di sekolah
rendah akan diajar menari? Untuk apa mereka diajar menari? Adakah tidak
ada subjek kesenian lain selain menari?

Saya pernah meyemak buku teks dan buku latihan anak-anak saya untuk
subjek muzik. Sampai sekarang saya tidak pasti apa matlamat di sebalik
pembelajaran muzik di sekolah rendah. Mereka dapat meniup serunai (?)
dan diajar simbol-simbol muzik. Kepada pelajar Muslim, mengapa tidak
diajar ilmu taranum, simbol-simbol taranum? Itu lebih mendekatkan mereka
kepada kitab Tuhan berbanding muzik.

Saya tidak melihat ini dari sudut hukum tetapi dari sudut keperluan,
keutamaan dan kepentingan.

Lebih menghairankan ialah, apabila disebut seni maka yang terpacul
adalah tarian. Sudah cukup dengan apa yang dibuat oleh stesen TV seperti
Bintang Idola, Bintang Kecil untuk mencungkil bakat menyanyi dan menari
di kalangan anak-anak. Jangan lupa juga kepada "You think you can
dance" dan "Sehati Berdansa" yang disiarkan di TV. Adakah
itu belum memadai sehingga apa yang ada itu hendak dibawa pula ke
sekolah?

Saya tidak persoalkan sangat kalau ia sekadar subjek pilihan atau
kokurikulum. Tetapi kalau dijadikan kurikulum seperti subjek muzik yang
berjalan pada hari ini, kita mundur bukan maju.

TIGA - Letih benarlah memikirkan masalah pendidikan. Sekali-sekala
tanyalah kami rakyat marhaen ini. Yang memanaskan bangku-bangku sekolah
adalah anak-anak kami dan anak-anak anda juga. Mereka permata hati kita.
Masa depan mereka adalah akhirat, bukan setakat kerjaya. Kalau Ketua
Pengarah pelajaran mahu anaknya jadi choreographer tarian pada masa
hadapan, silalah teruskan.

Tapi saya, saya tidak rela anak saya diajar menari. Lebih baik ajar
Silat Pulut atau Wusyu, Silat Bunga atau Tai Chi, Silat Gayung atau Jeet
Kune Do, seni main pedang atau seni main tongkat. Sekurang-kurangnya
dapat juga selamatkan diri jika diganggu. Takkan nak lawan peragut
dengan tarian Inang, tarian Sumazau, tarian Abang Balik, tarian Adik
Berlenggang.

Tapi jangan bimbang sangat, walau pun suara saya tak ke mana, saya jamin
tidak akan ada demonstrasi bogel. Gerenti.

[Non-text portions of this message have been removed]

sekian..

Khamis, Disember 18, 2008

::sebuah cerita.....::

assalamualaikum wbt...

selamat membaca..sama-sama kita renung cerita ini...moga ceria selalu=)




Saya bertanya kepada emak, “mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang? ”
Mak jawab, “dua-dua bukan..”
Saya tercengang.. Mak mengukir senyuman.

“Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah..” Saya menarik nafas dalam-dalam.

“Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?” Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.

Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya. “Yang paling tahu hanya Allah..” mak merenung dalam-dalam wajah anaknya. “Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.. ” mak menyusun ayat-ayatnya. “Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu..”

Saya memintas, “Tak faham..”


Mak menyambung “Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah..” Mak menyambung lagi, “begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu..” Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini.. Mak menyambung “Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki,jodoh dan maut sejak azali lagi..Persoalannya ialah.. Siapakah jodohnya itu?” mak berhenti seketika. Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi. Emak buat-buat tidak nampak.

Secret Admire
“Kakak, mak dulu masa besar ada secret admire.. Rajin betul dia hantar surat..Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal..Dan masa tu mak tekad tak mahu layan sebab mak takut arwah tokwan kena seksa dalam kubur.. Mak sedar mak anak yatim, anak orang miskin, adik beradik ramai.. Mak nak belajar sungguh-sungguh. . Lama budak tu tunggu mak.. Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak.. Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima balasan cinta tu.” Mak merenung jauh. Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..

“Mak memang tak ada perasaan lansung pada dia ke?” saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak. Emak ketawa kecil. “Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu.. Mak takut pada Allah. Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain.. Mak, seperti kakak..” mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya. Kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.

“Mak anak ustaz ustazah.. Tapi zaman tu ustaz ustazah nya masih berkebaya pendek dan ketat. Tok wan mak kiyai. Mungkin berkat doa keturunan sebelum ni yang soleh-soleh, hati mak tertarik sangat pada agama walaupun tiada sesiapa yang mendorong.. Bila di sekolah, mak pelajar pertama yang bertudung.. Mak membawa imej agama. Kawan-kawan dan cikgu-cikgu panggil mak dengan gelaran mak Aji.. Sebab zaman tu hujung 70an dan awal 80an tak ramai lagi yang bertudung betul menutup auratnya..Zaman tudung nipis dan nampak jambul. Kemudian kawan-kawan mak sikit-sikit ikut bertudung. Akhirnya kami semua dipanggil di perhimpunan. Kami dimarah guru besar kerana bertudung sedangkan ustazah kami bertudung tapi nampak jambulnya..” emak melemparkan pandangan ke lantai. “Selepas tu ustazah jumpa kami secara persendirian. Ustazah kata dia tak mampu nak pakai seperti kami. Dia suruh kami teruskan..” sambung emak. Ada getar di hujung suara emak. Kisah silam perjuangan emak di sekolah dahulu sikit-sikit emak ceritakan pada saya. Itulah juga salah satu inspirasi kepada saya untuk bangkit semula setiap kali terjatuh ketika berjuang di sekolah dulu.

“Mungkin kerana personaliti mak, mak menjadi tempat rujukan kawan-kawan mak.. Jadi, bila mak nak ambil sesuatu tindakan, mak kena fikir betul-betul sama ada tindakan mak tu akan menyebabkan Allah marah atau tidak. Mak ayah berdosa tak? Dan maruah pembawa agama terjejas tak? Kalau mak membalas cinta si lelaki tadi, bermakna mak sedang menconteng arang di muka-muka pembawa-pembawa agama. Orang akan pandang serong terhadap orang yang bertudung sedangkan kesilapan tu hanya seorang dua yang buat. Besar fitnah akan timbul apabila orang-orang agama mengambil ringan batas syariat duhai anak..” mak menelan air liurnya. Saya diam. Fikiran saya sedang cuba memahami maksud mak saya.


Adakah ia suatu diskriminasi?
“Kakak.. Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni..Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai.. Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin.. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya..” Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak. Emak meneruskan, “Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya..Sesungguh nya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnyam hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.

Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri.. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan. Cuba kakak renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain.. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah.. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah.. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya.” emak berhenti seketika..

Bukan luar biasa

Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini. “Kakak.. jadi di sini mak nak kakak faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa.Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain.. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang.. Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah.. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beri tahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata. . ”

“Kakak.. Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. . Hanya Allah yang boleh memegangnya. . Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya,rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti. ”

Redha

“Kakak.. Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kakak, terimalah dengan hati yang redha.. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kakak sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau dapat yang kakak tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kakak ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kakak sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kakak sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kakak.. Alangkah bertuahnya kakak kalau kakak mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. ” Sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri.


Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat. “Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah.. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara..” Emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak dan air mata yang mengalir ke bahu saya.



sekian...

-copy from halaqah.net-

Selasa, Disember 09, 2008

::Tarekat Sufiah::

"أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله"

PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Webmaster DUPP
Thursday, 27 March 2008

Apakah hukumnya seseorang muslim itu terlibat dalam tarekat sufiah? Adakah tidak memadai kita menggunakan Al-Quran Al-Karim dan As-Sunnah An-Nabawiah semata-mata?

Seringkali saya terfikir untuk melibatkan diri dalam tarekat kesufian ini, tapi tidak ada pihak yang saya yakini untuk membuat rujukan. Semenjak diperkenalkan ruangan Mimbar Ulama' ini, saya terpanggil untuk mengemukakan soalan tersebut. Saya amat mengharapkan pihak Dewan Ulama' PAS dapat membantu saya dalam hal ini. Terima kasih.

Abdullah Abdul Rahman
Negeri Sembilan




Soalan yang dikemukakan ini agak hampir dengan satu soalan yang pernah dikemukakan kepada Mufti Kerajaan Mesir iaitu Prof. Dr. Ali Jumaah. Mimbar Ulama' akan cuba mengemukakan jawapan yang dinyatakan oleh beliau dan akan memberikan kesimpulannya, InsyaAllah.

Teks terjemahan:

Tasauf adalah manhaj tarbiyah ruhiyah dan sulukiyah yang mengangkat manusia kepada martabat ihsan yang dinyatakan oleh Nabi Muhammad SAW yang bermaksud : "Hendaklah kamu menyembah Allah seolah-olahnya kamu melihatnya, maka jika kamu tidak melihatnya maka sesungguhnya dia (Allah SWT) melihatmu".

Maka tasauf itu merupakan program pendidikan (tarbiyah) yang menitik beratkan penyucian jiwa daripada pelbagai penyakit yang mendindingi manusia daripada Allah SWT. Ia juga membetulkan penyelewengan jiwa dan sulukiyah manusia dalam hubungan bersama Allah SWT, bersama yang lain dan juga dengan diri sendiri.

Tarekat sufiah pula ialah sebuah madrasah yang menyempurnakan melaluinya penyucian jiwa dan pembentukan peribadi. Syeikh pula sebagai pembimbing atau guru yang bersama-sama dengan muridnya.

Jiwa manusia secara tabiatnya terangkum di dalamnya pelbagai himpunan penyakit seperti takabbur, ujub, angkuh, keakuan, bakhil, marah, riya', sukakan maksiat, berkelakuan tak senonoh, gemar membalas dendam, kebencian, dengki, khianat, tamak dan rakus.

Firman Allah SWT yang mendedahkan kisah isteri Al-Aziz:

وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ

Yang bermaksud : "Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), kerana sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". [Surah Yusuf: 53]

Kerana itulah, golongan terdahulu menginsafi hal ini dan menyedari betapa perlunya pentarbiyahan jiwa dan membersihkannya dari segala penyakit-penyakitnya agar (penyucian tersebut) bersekali dengan masyarakat serta mencapai kejayaan dalam perjalanan menuju tuhan mereka.

Tarekat sufiah hendaklah melengkapi dengan beberapa perkara.

Pertamanya ialah pegangan kukuh dengan kitab Al-Quran dan Sunnah Nabawiah. Ini kerana tarekat sufiah itu ialah manhaj kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Setiap perkara yang bercanggah dengan Al-Quran dan As-Sunnah maka ia bukan daripada tarekat. Bahkan tarekat itu sendiri menolaknya dan melarang daripadanya.

Kedua ialah tidak meletakkan tarekat itu sebagai pengajaran yang terpisah daripada pengajaran syariah, bahkan ia merupakan intisari kepada syariah.

Bagi tasauf terdapat tiga elemen utama yang digesa oleh Al-Quran akan ketiga-tiganya iaitu :

1-Menitikberatkan jiwa, sentiasa mengawasi jiwa (muraqabah) dan menyucikannya daripada sebarang kekotoran.

Firman Allah SWT:

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ، فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ، قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ، وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا

Yang bermaksud: "Dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya), maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya, sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya". [Asy-Syams : 7-10]

2-Memperbanyakkan zikrullah.

Firman Allah SWT:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا


Yang bermaksud : "Hai orang-orang yang beriman, berzdikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya". [Al-Ahzab: 41]

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sentiasakanlah lidahmu dalam keadaan basah mengingati Allah SWT".

3-Zuhud di dunia, tidak terikat dengan dunia dan gemarkan akhirat.

Firman Allah SWT:

وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلا تَعْقِلُونَ


Yang bermaksud : "Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sesungguhnya kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?". (Al-Anaam : 32)

Adapun syeikh yang memperdengarkan kepada murid-muridnya akan zikir-zikir dan yang membantu usaha menyucikan jiwa dari sebarang kekotoran serta menyembuhkan hati mereka daripada penyakit-penyakit maka dia adalah penyelia (qayyim) atau seorang guru (ustaz) yang menunjukkan cara yang tertentu yang paling sesuai dengan penyakit yang ada atau keadaan murid itu sendiri.

Petunjuk Nabi SAW juga menasihatkan setiap manusia dengan perkara yang mendekatkan diri kepada Allah SWT berdasarkan kepada keadaan setiap jiwa yang berbeza. Pernah seorang lelaki datang menemui Rasulullah SAW, lalu dia berkata : Wahai Rasulullah ! Beritahu kepadaku tentang sesuatu yang menjauhkan diriku daripada kemurkaan Allah SWT. Maka sabda Rasulullah SAW : Jangan kamu marah !. Dalam kes yang lain, Rasulullah SAW didatangi seorang lelaki yang berkata kepada Rasulullah SAW : Beritahu kepadaku tentang sesuatu yang aku boleh berpegang dengannya ! Jawab Rasulullah SAW : Sentiasakanlah lidahmu dalam keadaan basah mengingati Allah SWT.

Di kalangan para sahabat terdapat golongan yang membanyakkan qiamullail, antara mereka juga yang memperbanyakkan bacaan Al-Quran, ada yang banyak terlibat dengan jihad, ada yang banyak berzikir dan ada yang membanyakkan bersedekah.

Perkara ini tidak membawa erti meninggalkan terus keduniaan. Tetapi di sana terdapat suatu ibadat tertentu yang memperbanyakkannya oleh orang yang melalui jalan menuju Allah SWT. Secara asasnya berbilang-bilangnya pintu-pintu syurga. Tetapi pada akhirnya walaupun ada kepelbagaian pintu masuk tetapi syurga tetap satu.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud : "Setiap golongan yang melakukan amalan (baik dan soleh-ketaatan) ada satu pintu daripada pintu-pintu syurga yang memanggilnya oleh amalan, dan bagi puasa itu ada satu pintu yang memanggil golongan yang berpuasa, digelarkannya ar-rayyan".

Demikian juga tarekat-tarekat, ia mempunyai berbilang-bilang jenis berdasarkan syeikh masing-masing dan murid masing-masing. Antara mereka ada yang mengutamakan puasa, ada yang mengutamakan al-Quran lebih banyak dan tidak mengabaikan puasa dan demikianlah seterusnya.

Apa yang dijelaskan di atas adalah tasauf yang sebenarnya, tarekat yang sahih dan syeikh-syeikh yang komitmen dengan Al-Quran dan As-Sunnah. Kita juga telah mengetahui kenapakah berbilang-bilangnya jenis tarekat, iaitu kerana kepelbagaian cara pentarbiyahan dan rawatan serta perbezaan cara untuk mencapai maksud yang dicita-citakan. Akan tetapi keseluruhannya satu sahaja pada maksud dan tujuan iaitulah keredhaan Allah SWT sebagai tujuan utama.

Kami juga ingin mengingatkan bahawa apa yang dinyatakan di atas tidak dilaksanakan oleh sebilangan besar golongan yang mendakwa sebagai ahli tasauf iaitu golongan yang merosakkan bentuknya. Mereka di kalangan orang yang tidak mempunyai agama dan kebaikan. Mereka yang melakukan tarian pada hari-hari perayaan dan melakukan amalan keghairahan yang khurafat. Ini semua bukan daripada tasauf dan bukan dari jenis tarekat sufiah. Sesungguhnya tasauf yang kami nyatakan tentangnya tiada hubungan langsung dengan pandangan kebanyakan manusia berhubung fenomena negatif yang memburukkan. Tidak harus juga bagi kita untuk mengenali tasauf dan menghukumkan ke atasnya dari kalangan sebahagian pendakwa-pendakwa tasauf yang jahil (yang mendakwa tarekat sebagai ajaran yang salah). Sepatutnya kita bertanyakan ulama' yang memilih tasauf sehingga kita memahami punca sanjungan mereka terhadap tasauf.

Untuk akhirnya, kami mengambil kesempatan ini untuk membantah pendapat golongan yang menyatakan : "Kenapakah tidak dipelajari adab-adab sulukiyah dan penyucian jiwa dari Al-Quran dan As-Sunnah secara langsung?".

Pendapat ini pada zahirnya terkandung rahmat. Tetapi pada hakikatnya terkandung azab. Ini kerana kita tidak mempelajari rukun sembahyang, sunat-sunat sembahyang dan perkara-perkara makruh dalam sembahyang dengan semata-mata melalui bacaan Al-Quran dan As-Sunnah. Tetapi kita mempelajarinya melalui suatu ilmu yang dikenali sebagai ilmu feqah.

Fuqaha' telah menyusunnya dan mengistinbatkan semua hukum-hakam tersebut daripada Al-Quran dan As-Sunnah. Bagaimana pula lahirnya kepada kita mereka yang mendakwa bahawa kami mempelajari fiqh dan hukum agama daripada kitab dan sunnah secara langsung? Kami tidak pernah mendapati seorang ilmuan/ulama' yang mempelajari fiqh daripada kitab dan sunnah secara terus.

Demikian juga, di sana terdapat perkara yang tidak disebut oleh Al-Quran dan As-Sunnah. Tetapi tidak dapat tidak daripada mempelajarinya dengan guru secara musyafahah (secara berdepan atau mengadap guru).

Tidak boleh sekadar melalui kitab, sebagai contohnya ilmu tajwid. Bahkan mestilah beriltizam dengan mustalah-mustalah yang khusus dengannya. Maka ulama' menyatakan sebagai suatu contoh : "Mad Lazim enam harakat" ! Siapakah yang menjadikannya sebagai mad lazim? Apa dalilnya dan siapakah yang mewajibkannya ke atas ummat Islam? Tentunya mereka adalah ulama' dalam bidang tersebut.

Begitu juga dengan ilmu tasauf. Ilmu yang diasaskan oleh ulama'-ulama' tasauf sebermula zaman Junaid rahimahullah dari kurun yang keempat sehingga hari ini. Ketika rosaknya zaman tersebut dan rosaknya akhlak, rosaklah juga sebahagian tarekat-tarekat kesufian. Mereka mula bergantung dengan fenomena-fenomena yang bercanggah dengan agama Allah SWT. Lantas manusia menganggap ianya merupakan tasauf. Sedangkan Allah SWT akan mempertahankan tasauf, ahlinya dan melindungi mereka dengan kekuasaannya.

Firman Allah SWT:

إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ


Yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang telah beriman. Sesungguhnya Allah tidak menyukai tiap-tiap orang yang berkhianat lagi mengingkari nikmat". [Al-Hajj: 38]

Mudah-mudahan apa yang dinyatakan itu dapat memberikan pendedahan kepada erti tasauf, tarekat, syeikh, sebab berbilang-bilangnya tarekat, kenapa kita mempelajari suluk, penyucian hati dari ilmu yang dikenali sebagai tasauf ini, kenapa kita ambil dari syeikh dan tidak terus kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah.

Kita memohon kepada Allah untuk memperlihatkan secara jelas terhadap urusan-urusan agama kita.

(Tamat terjemahan teks asal berbahasa Arab)


Demikianlah terjemahan bebas daripada teks asal jawapan Sahibul Samahah Prof. Dr. Ali Jumuah, Mufti Kerajaan Negara Mesir yang dinaqalkan daripada Al-Bayan Lima Yashqholu Al-Azhan, cet. Al-Muqattam, Kaherah, hlm. 328-331.

Secara kesimpulannya, bagi hasrat baik saudara yang ingin melibatkan diri dalam tarekat kesufian ini, saudara hendaklah memastikan perjalanan atau program pentarbiyahan yang diperkenalkan oleh sesuatu tarekat itu tidak bercanggah dengan Al-Quran dan juga As-Sunnah An-Nabawiah.

Dalam konteks Malaysia, sebenarnya agak banyak dakwaan tarekat walhal sebenarnya ia adalah ajaran sesat. Justeru saudara perlu berhati-hati dan sering merujuk ulama' yang diiktiraf keilmuannya. Penyertaan dalam tarekat juga sepatutnya lebih menyemarakkan penglibatan dalam memartabatkan ketuanan Islam bukannya meruntuhkan ketuanannya seperti mendokong perjuangan Nasionalisme atau Sekularisme atau gerakan yang menentang perjuangan Islam.

Suasana pengamalan tarekat di Malaysia khususnya perlu diberikan perhatian bagi yang ingin menyertainya. Semestinya guru atau syeikh pemimpin tarekat itu merupakan seorang yang faqeh atau alim dalam bidang syariat dan aqidah. Bukannya seseorang yang hanya alim dalam bidang tasauf atau tarekat semata-mata. Ini kerana sebarang pengamalan beribadat dalam agama hendaklah dipandu oleh Al-Quran dan juga As-Sunnah. Justeru, seorang guru yang alim tentang syariah, aqidah dan tasauf merupakan guru yang sepatutnya dipilih untuk membimbing kita.

Amat wajar jika saudara mengambil kesempatan yang ada dengan mendalami pengajian-pengajian agama secara berdisiplin mengikut kadar kemampuan yang ada pada saudara bagi meningkatkan pengetahuan agama serta tidak mudah untuk dipesongkan oleh golongan yang tidak bertanggungjawab.

Semoga hasrat baik saudara akan dibantu oleh Allah SWT.

rujukan:http://ulamak.pas.org.my/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=86

Jumaat, Disember 05, 2008

::'sebalik hari raya KORBAN..::

"أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله"

KULLU 'AM WA ANTUM BI KHAIRIN..

Bulan Zulhijjah, khususnya sepuluh hari awalnya adalah merupakan peluang kedua selepas Ramadhan untuk umat Islam mendapatkan gandaan keredhaan, keampunan dan pahala amalan.

Disebutkan oleh Nabi SAW :

"Sebaik-baik hari di dunia adalah sepuluh hari itu" (Riwayat al-Bazzar ; Albani : Sohih).

Allah SWT pula berfirman :

وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ

"Demi Fajar dan hari-hari yang sepuluh" ( Al-Fajr : 1).


Majoriti ulama menyatakan hari sepuluh itu merujuk kepada hari pertama hingga sepuluh Zulhijjah dan bukannya sepuluh terakhir Ramadhan. (Zad Al-Ma'ad, Ibn Qayyim).

Ia juga disebut oleh Nabi SAW dalam hadith lain :

"Tiada hari-hari yang lebih disukai oleh Allah SWT untuk hambanya memperbanyakkan amalan dari sepuluh hari ini" (Riwayat Al-Bukhari).

raya


AMALAN-AMALAN UTAMA


Manakala amalan-amalan yang digalakkan sepanjang sepuluh awal Zulhijjah yang amat besar pahalanya ini antaranya :-

a) Zikir : Iaitu dengan memperbanyakkan zikir Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha Illa Allah dan Allahu Akbar.

Ia bersumber dari hadith riwayat At-Tabrani yang diakui sohih oleh Imam Al-Munziri. Allah SWT juga menyebut ertinya : "Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu.." (Al-Hajj : 28).

Ibn Abbas r.a mentafsirkan erti ‘hari-hari tertentu' adalah sepuluh hari Zulhijjah ini dan inilah pendapat majoriti ulama jua.

b) Berpuasa : Amat digalakkan berpuasa pada satu hingga sembilan Zulhijjah bagi orang yang tidak menunaikan Haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah ) pula adalah hari yang terbaik untuk berpuasa.

Nabi SAW bersabda tentang kelebihan hari Arafah :

"Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah" (Riwayat Muslim).

Nabi SAW juga bila ditanya tentang kelebihan berpuasa pada hari Arafah ini menjawab, ia menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.

c) Melakukan lain-lain amalan seperti bersedqah, membaca Al-Quran, solat sunat dan lain-lain. Ia semuanya termasuk di dalam umum hadith yang menunjukkan ianya amat disukai oleh Allah SWT.

d) Menjauhi maksiat dan masa terbaik untuk memulakan tawbat bagi sesiapa yang masih berfikir-fikir dan menangguhnya. Amat biadap jika umat Islam bersukaria dengan melampaui batas haram di hari yang amat agung di sisi Allah SWT ini.

Bertawbatlah dengan sebenar-benar tawbat dan sedarilah bahawa hidup ini sementara dan seluruh keseronokannya adalah tipu daya semata-mata.

e) Bertakbir : Ibn Abi Shaibah menyebut bahawa `Ali KW menunjukkan bahawa permulaan takbir bermula sejurus selepas solat Subuh hari Arafah sehingga hujung waktu ‘Asar hari ketiga Tashriq.

f) Berkorban : Allah SWT berfirman : ertinya : "dan berdoalah dan berkorban". Allah SWT juga menyebut :
وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب



Ertinya : "Sesiapa yang membesarkan syiar Allah (berkorban) maka ia adalah dari tanda ketaqwaan hati" (Al-Hajj : 32)

Sebuah hadis menyebut :
ما عمل آدمي من عمل يوم النحر أحب إلى الله من إهراق الدم



Ertinya : "Tiadalah amalan anak Adam yang lebih disukai oleh Allah SWT pada hari kurban kecuali berkorban ( dengan menyembelih binatang)" ( Riwayat At-Tirmidzi, Abu Daud ; Gharib, namun terdapat rawi yang dipertikaikan )

POTONG KUKU, RAMBUT & HUKUM QURBAN

Hukum berkorban adalah sunat muakkad (yang dituntut) bagi orang yang mempunyai lebihan dan kemudahan harta. Demikian pendapat majoriti ulama termasuklah sahabat besar seperti Abu Bakar as-Siddiq r.a, Umar al-Khattab r.a, Ibn Mas'ud r.a dan lain-lain, kecuali Imam Abu Hanifah berpendapat ianya WAJIB bagi mereka yang berkemampuan.[1]

Bagi menggandakan pahala korban, seseorang yang sudah berniat awal untuk melakukannya digalakkan menahan diri dari memotong rambut dan kuku. Ia berdasarkan hadith riwayat Muslim yang sohih, iaitu :-

من أراد أن يضحي فدخل العشر فلا يأخذ من شعره ولا من أظفاره شيئاً حتى يضحي

Ertinya : Barangsiapa yang ingin menyembelih ( berkurban ), dan telah masuk sepuluh awal Zulhijjah), maka janganlah dia memotong apa-apa rambut atau kukunya SEHINGGALAH sampai korban dilaksanakan" ( Muslim, 3/39 )

Justeru, majoriti ulama dari mazhab Maliki, Syafie dan sebahagian Hanbali menyatakan makruh hukumnya bagi melanggarnya.

Bagaimanapun ia tiadalah termasuk dalam kategori haram kerana Aisyah r.a pernah meriwayatkan bahawa beliau pernah menempah (menandakan dan membeli binatang) dan diniatkan untuk dilakukan Qurban, dan Aisyah r.a menyebutkan, tiadalah Nabi SAW mengharamkan apa-apa (semasa menunggu masa untuk menyembelih) sehinggalah sampai waktu sembelihan. Hadis tersebut adalah sohih riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Justeru, adalah dibenarkan untuk memotong kuku jika ia boleh mengganggu kesempurnaan wudhu dan lain-lain kewajiban.

Tidak harus juga berqorban hanya dengan mengeluarkan harganya atau daging lembu yang telah disembelih dari pasar lalu disedeqahkan atas niat Qurban. Tatkala itu, ia dianggap sedeqah biasa sahaja dan bukannya Qurban yang disyariatkan di hari raya Aidiladha.

Pahala Qurban adalah jauh lebih hebat dari bersedeqah harganya sahaja. Ia adalah fatwa oleh majoriti ahli ilmu seperti Imam Abu Hanifah, Malik, Syafie, Ahmad dan lain-lain. [2]

Adalah diingatkan jua agar meniatkan Qurban itu adalah kerana Allah SWT semata-mata, menuruti sunnah Nabi SAW dan Nabi Ibrahim a.s dan bukannya untuk menyedeqahkan daging atau lain-lain niat.

Firman Allah :

لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ

Ertinya : Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keridaan) Allah, tetapi ketakwaan dari kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik. (Al-Hajj : 37)

KONGSI LEMBU

Harus hukumnya menurut majoriti ulama untuk berkongsi seekor lembu dengan dibahagikan kepada 7 bahagian atau seekor kambing berdasarkan hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Jabir r.a. [3]

Adalah digalakkan juga untuk menyembelih sendiri (jika berkemampuan) atau menghadiri majlis sembelihan.

Sebuah riwayat hadith pernah mencatatkan nasihat Nabi SAW kepada Fatimah yang ingin berqurban :
احضري أضحيتك، يغفر لك بأول قطر من دمها



Ertinya : "Hadirkanlah dirimu di waktu sembelihan, diampunkan bagimu dari titisan darah sembelihanmu yang pertama"

BINATANG TERBAIK UNTUK KURBAN

Yang terbaik adalah unta, diikuti oleh lembu, kerbau, kemudian biri-biri, kambing dan jika tidak mampu bolehlah 1/7 dari unta, lembu, kerbau.

Yang terbaik sudah tentulah yang paling banyak dagingnya maka lebih ramai mendapat merasai dan manfaatnya.

PEMBAHAGIAN DAGING

Daging qurban yang telah siap dilapah bolehlah dibahagikan SEPERTI BERIKUT :

1/3 (sepertiga) kepada tuan rumah yang berqurban,

1/3 (sepertiga) kepada faqir miskin termasuklah jirannya dan saudara mara dan

1/3 (sepertiga) lagi bagi sesiapa yang memintanya.

Ia berdasarkan firman Allah SWT :

فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ

Ertinya : "Dan makanlah ia, dan berikanlah ia kepada orang yang susah dan faqir." (Al-Haj : 28) dan juga firman Allah :

فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ

Ertinya "Dan makanlah ia, dan berikanlah kepada orang yang memintanya dan yang tidak memintanya" (Al-Haj : 36)

Inilah yang dilakukan oleh Nabi SAW sebagaimana riwayat Ibn Abbas r.a dan Ibn Umar r.a. Namun demikian HARUS (DIBENARKAN) untuk tidak mengikut cara pembahagian ini SAMADA UNTUK MAKAN KESELURUHANNYA ATAU KEBANYAKKANNYA. [4]

Bagaimanapun adalah dilarang untuk memberikan tukang-tukang lapah dan penyembelih upah atas usahanya (iaitu dengan ditetapkan dari awal), bagaimanapun ia harus jika dia termasuk dari kalangan faqir miskin atau diberikan secara sukarela orang ramai sebagai hadiah.

TIDAK DIBENARKAN juga sepakat ulama untuk menjual dagingnya.

Namun tidak sepakat berkenaan penjualan kulit, bulunya dan tulang hasil qurban. Majoriti mazhab termasuk Syafie tidak membenarkan. [5]

DIBENARKAN untuk menyimpan daging-daging kurban walaupun melebihi 3 (tiga) hari berdasarkan hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Muslim.

MEMBERI DAGING KORBAN KEPADA ORANG KAFIR

Ulama berbeza pendapat dalam hal ini, sebahagian mazhab mengatakannya HARAM, ada yang mengatakannya MAKRUH dan Mazhab Hanbali, Hanafi mengatakannya sebagai HARUS kerana ia bukannya sedeqah wajib. [6]

Namun tanpa khilaf adalah lebih baik untuk mendahulukan umat Islam dalam hal ini.

BERKORBAN ATAU MEMBAYAR HUTANG

Bolehkah seorang yang dibebani hutang bank dan rakan berkorban sekali setahun demi tawaran pahalanya?.

Saya telah banyak mengulas berkenaan hutang dan pendirian Islam berkenaannya. Sila rujuk di sini. Justeru, untuk menentukan keutamaan samada menjelaskan hutang atau melakukan ibadah kurban kita perlu melihat kepada jenis hutang, tempoh janji bayaran semula dan kemampuan orang yang berhutang.

Jika ia adalah dari jenis hutang yang telah terancang pembayarannya seperti hutang bank dan selepas ditolak semuanya masih ada baki wang, tatkala itu individu tersebut sewajarnya melihat dan memikirkan berkenaan hutang tidak rasmi dari individu lain atau rakan-rakan serta tempoh yang dijanjikan.

Jika tempoh langsaian hutang masih jauh dan diyakini pendapatan akan datangnya boleh menampung semunya tanggungjawab wajib itu. Di ketika itu barulah ibadah kurban menjadi utama untuk dilaksanakan.

Ia adamat jelas kerana ibadah kurban hanya sunat muakkad sahaja menurut majoriti mazhab mankala langsai hutang dalam tempohnya adalah wajib.

Jika disebabkan oleh ingin berkorban sehingga menyebabkan rakan pemberi hutang pula ‘TERKORBAN', hubungan persaudaraan ‘terkorban', atau hingga menyebabkan pihak bank mengenakan penalti kerana lewat bayar, tidak wajar sama sekali untuk berkorban juga. Keutamaan tetap bagi pelangsaian hutang berbanding berkorban. Demikian pandangan ringkas saya.

KORBAN OLEH ORGANISASI & SYARIKAT?

Ramai yang bertanya dan ramai juga yang melakukan amalan ini. Adakah sebuah syarikat boleh mengeluarkan budjet tertentu untuk membeli dua puluh ekor lembu dan berkorban atas nama syarikat?

Jawab ringkas saya:

"tidak boleh !"

Ibadah korban adalah ibadah yang dilakukan oleh individu tertentu atau untuk individu tertentu. Ia bukan untuk organisasi yang bukan manusia. Justeru, ia sebuah organisasi ingin melaksanakannya, ia MESTI menghadiahkannya kepada mana-mana Pengarah atau kakitangannya.

Ketika itu korban barulah sah dan ia menjadi korban oleh individu yang ditentukan namanya sahaja dan bukan atas nama syarikat. Pihak syarikat terbabit boleh bergilir-gilir menghadiahkan lembu tertentu dan bahagiannya DIHADIAHKAN kepada kakitangan secara khusus UNTUK DILAKSANAKAN sembelihan atau korban, pahala korban akan hanya diperolehi oleh individu dan pihak organisasi pula (iaitu pemilik organisasi iaitu manusia) hanya mendapat pahala kerana ‘menghadiahkan' lembu atau bahagiannya kepada kakitangan sahaja.

Jika pihak syarikat tidak mahu berbuat demikian, bermakna ia mestilah meletakkan secara specific 20 ekor lembu itu, untuk para lembaga pengarahnya secara khusus juga. Ia bukan atas nama syarikat tetapi individu.

APAKAH HAJI AKBAR ?

Nabi SAW menamakan hari sembelihan iaitu 10 Zulhijjah sebagai Haji Akbar. (Riwayat Abu Daud dengan sanad sohih : Ibn Qayyim dan Albani).

Sayyidina Ali Abi Talib juga pernah ditanya tentang apakah itu Haji Akbar, beliau menjawab:

"Ia adalah hari sembelihan (iaitu haji raya pertama). (Riwayat at-Tirmidzi)

Menurut Ulama itulah yang dimaskudkan di dalam ayat surat At-Taubah.

Bagaimanapun sesetengah ulama membawakan hujah mereka mengatakan Haji Akbar itu adalah Hari Arafah [7]. Setengah ulama pula bersama sahabat seperti Ibn Abbas r.a dan Ibn Umar r.a yang menyatakan bahawa Haji Akbar itu adalah hari arafah yang jatuhnya pada hari Jumaat dan pahalanya disebut sehebat 70 kali pahala Haji biasa, Ia juga disebut oleh Imam al-Ghazzali, ini bermakna pada Haji Akbar, semua orang yang berada di Arafah akan diampunkan. Ia berdasarkan satu hadith yang diriwayat oleh Razin dalam Tajrid as-Sihhah, bagaimanapun al-Munawi menolak hadith itu dengan katanya "tiada asalnya".

Kesimpulannya : Terdapat para sahabat mengatakan Haji Akbar itu adalah hari Arafah yang jatuh pada hari jumaat, mankala Ali k.w pula mengatakan ia adalah hari Qurban pada 10 zulhijjah dan setengah yang lain pula menyebut ia adalah semua hari-hari wuquf di Mina ( hari Tasriq).

Akhirnya, adalah amat perlu dipastikan bahawa tarikh hari raya ‘Idil adha ini menurut ijtihad pemerintah kerajaan Saudi bagi menyatukan umat Islam di seluruh dunia ( kecuali jika benar-benar sesebuah Negara itu mengikut rukyah), tanpa rukyah maka kiraan yang terbaik adalah dengan menuruti Saudi. Dengan itu, kekeliruan yang sering berlaku sebagaimana mencari Lailatul Qadar dan hariraya idilfitri akan berterusan. wallahu 'alam

Sekian

Doha, Qatar

27 Dis 2006 ( 7 Zulhijjah 1427 H)

Kemaskini : 16 Disember 2007 ( 6 Zulhijjah 1428 H - Malaysia ; 7 Zulhijjah 1428 H - Saudi)

KEMAS KINI : 29 Nov 2008 ( 1 Zulhijjah 1429 H )

[1] Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/ 197

[2] Al-Majmu, 8/425 ; Al-Mughni, 9/436

[3] Al-Majmu, An-Nawawi, 8/313

[4] Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/200

[5] Bidayatul Mujtahid, Ibn Rusd Al-Hafid, 1/321 ( cet Maktabah al-Riyadh al-Hadithiyah) ; Rawdah At-Tolibin, An-Nawawi, 3/225

[6] Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/201

[7] Ahkam al-Quran, Al-Jassas

rujukan:www.zaharuddin.net



Dapatkan ecard NasyidFM Disini

Khamis, November 27, 2008

::wasiat Imam Hasan Al-BAnna::

Wasiat Imam Hasan al-Banna





1. Wahai kawanku,segera tunaikan solat pada awal waktu,ketika mendengarazan,usahakan semampu terdaya(utk bersembahyang). Ini membuktikan kesungguhan anda. Disitu ada sumber kejayaan,pertolongan dan taufiq.perhatikan, byk perintah ayat al-Quran dimulakan dgn menyebut solat di awalnya.Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat walaupun di medan perang dan pada saat genting serta cemas.



2. Wahai kawanku,bacalah al-Quran dan perhatikan mesejnya. Selalu berzikir dan cari ilmu,walaupun sedikit. Kurangkan masa yang tidak bertujuan. Sesungguhnya al-Quran sumber asli lautan ilmu,sumber hidayah kpd anda dan saya.Bacalah al- Quran kelak ia akan memberi syafaat.Sentiasalah membaca,menghafal dan cuba hayati mesej arahannya. Selalu berzikir, berzikir dan terus berzikir.Disini ada ketenteraman,ada kedamaian dan ada kesalaman.Jadilah hamba yang sejahtera.


3. Wahai kawanku,dorongkan diri anda menguasai bahasa al-Quran.Mulakan dulu walaupun sepatah perkataan. Sebenarnya anda sudah lama bermulaiaitu sejak anda solat setiap hari.Sebut dulu walaupun tak paham.Antara malapetaka pertama menimpa umat kita adalah kecuaian menguasai bahasa agamanya.Juga mengutamakan bahasa pasar. Ayuh! Apa tunggu lagi! Bukalah ruang walaupun seminit.


4. Wahai kawanku,usah bertarung idea tanpa adab. Berdebat jika ada berbuahkan kebaikan. Awasi pertengkaran kerana di sana ada unsur lain membisikkan. Syaitan namanya.


5. Wahai kawanku, senyum selalu tetapi beserdehana lah dalam ketawa.Rasulullah saw paling banyak senyum. Beliau ketawa kena pada tempatnya,tetapi berpada-pada sahaja. Wahai kawan,Plato berharap pementasan hiburan tidak bermutu dan terlalu banyak ketawa bodoh hanya disaksikan golongan abdi dan orang upahan asing. Aristotle berpendapat belia ditegah menyaksikan hiburan yang membolehkan perbuatan ketawa berlebih-lebihan supaya tidak menular keburukan dalam diri.


6. Wahai kawanku, seriuslah selalu dan berguraulah berpatutan. Tanpa serius hilanglah kesungguhan. Tanpa bergurau, tawarlah kehidupan. Kata seorg penyair: "Rehatkan jiwamu yang sibuk dengan berfikir,ubatinya dengan bergurau,tetapi kalau mengubatinya dengan bergurau,mestilah dalam batas seperti kau masukkan garam dalam gulai".


7. Wahai kawanku, kawal nada suaramu setakat diperlukan pendengar di depanmu. Jangan berlebihan sehingga kata-kata kita menyakit hati orang lain. Luqman El-Hakim juga mencela orang yang tidak pandai menjaga nada suara pada tempatnya. Itulah katanya suara keldai. Surah al-Isra' memberi tips kepada kita: "Jangan keraskan suaramu dalam solat tetapi jangan pula merendahkannya. Cari jalan tengah diantara keduanya."


8. Wahai kawanku,usah umpat-mengumpat. Usah merendahkan pertubuhan lain. Bercakap jika ada unsur kebajikan. Ayuh! Hindarilah mengumpat.Tidak sekali mencabuli jemaah yang lain.Perkataan kebaikan demi kebajikan bersama. Sukakah anda memakan daging? Pasti anda suka. Tetapi sukakah anda memakan daging kawan anda yang mati? Sesekali tidak. Begitulah dosa orang yang mengumpat. Bertaubat la jika anda mengumpat,tetapi mesti minta ampun terhadap orang yang umpatanmu bersama. Boleh mengumpat apabila ada tujuan syarie, iaitu untuk menuntut keadilan apabila dizalimi,untuk menghapuskan kemungkaran,untuk memberi amaran kepada Muslim mengenai kejahatan, dan untuk mengisytiharkan kefasikan dan kejahatan.


9. Wahai kawanku,luaskan interaksi mu dengan umat manusia, sekalipun mereka tidak diminta berbuat demekian. Salam kasih sayang adalah untuk semua. Salam kemesraan adalah untuk sejagat. Hulurkan salam perkenalan. Lihatlah pensyariatan ibadah haji. Pelbagai bangsa,lapisan dan darjat datang berkunjung. Bersama-sama mereka menjunjung obor suci tidak mengenali tetapi tidak sepi.


10. Wahai kawanku,maksimumkan faedah waktu anda dan tolong orang lain supaya manfaatkan masa. Hadkan masa penunaiannya. Biasakan hidup berjadual.


assalamualaikum wbt sahabat yang disayangi..hidup hanya sementara..berbudilah pada jasad dan jiwa..jasad dan jiwa kita sangat dahagakan dan rindukan belaian iman dan taqwa..be a good muslim for yourself and keep your heart shining with iman to Allah and His Prophet Muhammad saw..nothing impossible because everything is possible..your medicine for your desease is in your kitchen..and your answer for your life is in your heart.ask your heart..what do you want..but ask with iman not 'blind'gitu-gitu...and it's most meaningfull while got guidence from Him..

Jumaat, November 14, 2008

::selamat bercuti..::

"أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله"

'utlah sa'idah.semoga cuti kali ni diisi dengan benda-benda yang berfaedah..


Make an Easter Note at BlingPixie.com


Kepentingan Masa

Masa amat penting untuk semua makhluk di dunia ini. Di dalam al Quran banyak ayat yang menyentuh tentang pentingnya mengurus masa. Salah satu ayat al Quran yang menyentuh kepentingan masa adalah seperti berikut (surah al-'asr). Maksdunya:

"Demi masa.Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian. Kecuali merka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran"

Pembahagian Masa

Pembahagian masa kepada semua manusia adalah sama banyak. Setiap orang akan menerima masa yang sama dalam sehari iaitu 24 jam. Penggunaan masa dalam sehari, seminggu,sebulan dan seterusnya akan memberi faedah hanya kepada merka yang pandai mengurus masa.

Dalam hal ini Rasullulah s.a.w berpesan:Bersedialah

1. Masa hidup sebelum mati
2. Masa sihat sebelum sakit
3. Masa muda sebelum tua
4. Masa kaya sebelum miskin
5. Masa senang sebelum susah


Peringatan ini kepada semua terutamanya kepada para pelajar yang akan menempuh alam peperiksaan.Persediaan masa belajar diperingkat awal akan memudahkan pelajar menghadapi persediaan peperiksaan pada peringkat akhir.Jika penggunaan masa dapat diatur dengan bijak sudah pasti akan membawa kejayaan yang cemerlang.

Faktor-Faktor Pengurusan masa.

Sebelum dapat mengurus masa dengan bijak, terdapat beberapa perkara atau faktor yang boleh menyebabkan seseorang kehilangan masa dengan cara tidak berfaedah. Antaranya:

1. keluarga
2. rakan-rakan
3. aktiviti yang tidak berfaedah
4. pengaruh media massa
5. sikap

Cara mengurus masa

Terdapat beberapa kaedah mengurus masa agar tidak terbuang begitu saja. Misalnya:

1. senaraikan semua aktiviti yang dijalankan dalam satu hari.
2. susun atur aktiviti berdasarkan kepentingannya.
3. elakan menyenarai aktiviti yang tidak berfaedah.
4. agihkan masa dalam sehari untuk setiap aktiviti.
5. buat satu jadual untuk aktiviti anda dengan masa yang diperuntukkan.
6. Disiplinkan diri melakukan semua aktiviti yang telah anda tetapkan.
7. Jika berjaya dalam sehari,cuba buat jadual aktiviti dalam masa seminnggu.

Jika amalan di atas dapat dilakukan dengan teratur dan berdisiplin,sudah pasti para pelajar dapat menggunakan masa dengan baik.

..sekadar teori..moga dapat sesuaikan dengan diri kita..

::kematian bukan milik kita..al-fatihah buat adik Hafiz..::

"أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله"

MySpace Comments

Make Cool Breeze Comments at BlingPixie.com





:: hafiz..::



:: ayah Hafiz..:



:: mak hafiz..::

..pada pagi ni kami semua sibuk menjawab soalan exam..paper final..tiba-tiba sayup-sayup kedengaran pengumuman radio institut..berita peninggalan Hafiz..terus sahaja hati ini teringat pada sebaran mesej kawan-kawan tentang Hafiz sebelum ni..

.."Assalamualaikum..Esok hafiz akan menjalani pembedahan utk mbuat slur pnfsn d keher..mhOn bsama2 mdOakan agar hafiz slamat dan shat sjahtera..amin..(sebarkan pd smua..mesej ydp.."

Ya Allah..dalam kami sibuk bergelumang dan bertungkus lumus memerah jawapan exam..Hafiz pula meninggalkan kita..belum sempat kita memikirkan keadaannya..masing-masing kita diuji Allah..ada yang diuji dengan berita gembira,..tak kurang juga diuji dengan berita sedih..Ya Allah moga perkenalan dan ukhuwah yang sementara ini dirahmati..siramilah kami semua dengan cahaya_Mu..berilah kami keberkatan dan kekuatan untuk menghadapi hari-hari yang mendatang di alam ini...semoga segala-galanya menjadi peringatan buat kita yang masih merasai ni'mat hidup ini...

sesungguhnya nyawa ini milik-Mu ya Allah..

Sabtu, November 08, 2008

::salam Exam::

"أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله"


Send a Dozen Roses at BlingPixie.com




Dapatkan ecard NasyidFM Disini




Dapatkan ecard NasyidFM Disini


::masih ade masa lagi sebelum sampai waktunya....::


::selamat menduduki exam buat semua kawan-kawan ipis..


::Hazzhon sa'idan fil imtihan. Ma'atTaufik wannajah..

Sabtu, November 01, 2008

::rehlah nuqaba' - REHAN '08::

"أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله"

::rehlah nuqaba' IPIS..::

Majlis Tarbiah Nuqaba' IPIS (MTEN) telah menganjurkan rehlah buat nuqaba' ipis .. rehlah yang bermula dari jam 3.30 petang dan tamat jam 10.30 malam diisi dengan pelbagai pengisian dan modul yang menarik..antaranya LDK,sukaneka,makan-makan,dan ceramah motivasi..rehlah yang berlangsung di anjung Dugang (teratak Hijjaz) putrajaya menemukan kami dengan ahli-ahli kumpulah hijjaz..


::LDK::



::ikat kaki..cari kertas dlam semak..::



::sebelum bertolak..::


::pengerusi MTEN n ustaz::


::ustaz fazdi harun::


::kata aluan exco..::

::slot yang terkesan dihati..slot ceramah motivasi dari ustaz syaari abdul rahman.."usrah bukan tempat untuk mencari ilmu dan bukan tempat menghabiskan silibus-silibus tetapi usrah adalah temapat untuk kita merancang untuk mencari ilmu dan merancang untuk meng'usrah'kan orang lain.."..

::kalau sebelum ni..usrah bermula dengan al-fatihah dan berakhir dengan tasbih kaffarah..tapi kata ustaz.."usrah sebenarnya bermula selepas tasbih kaffarah.."..

::"usrah akan cemerlang apabila kita belajar melihat ahli usrah dengan hati yang faham kefahaman ahli dan tahap kebolehan ahli menerima apa yang kita beri.."

"mentaliti awal naqib/naqibah melihat ahli menentukan kejayaan dan ke'betul'an usrah yang dibawa.."

::sebab bukan semua ahli sama tahapnya..masing-masing mempunyai tahap penerimaan dan kebolehan yang berbeza..apa yang penting...naqib/naqibah perlu berikan sesuatu yang dapat memberikan ketenangan kepada ahli-ahli usrah di samping memberikan mereka peluang untuk merasai ni'mat iman,islam dan ihsan,..insyaAllah.."

::wallahua'lam..::

Jumaat, Oktober 31, 2008

::ke mana mereka..??::

"أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله"

* BERITA UTAMA

7 pelajar di Australia lesap


Norzarifah

KUALA LUMPUR: Tujuh pelajar Malaysia tajaan sebuah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) di beberapa universiti di Australia dilaporkan 'lesap' tanpa diketahui ke mana mereka menghilangkan diri.

Tiga daripada pelajar terbabit termasuk Norzarifah Kamarauzaman, 21, menuntut di universiti sama - Curtin University of Technology, manakala empat lagi di universiti berasingan, semuanya di Perth.

Kehilangan pelajar itu didedahkan Pengerusi Sekretariat Pembelaan Masyarakat Pemuda Umno, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim semalam selepas menerima aduan ibu bapa mereka serta sumber di Australia.

Abdul Azeez berkata, pihaknya memandang serius perkara itu kerana pelajar berkenaan mungkin diperdayakan pihak tertentu hingga tidak lagi berminat untuk meneruskan pengajian.

"Kita akan mendapatkan maklumat lanjut mengenai kehilangan pelajar itu menerusi kerjasama Wisma Putra, Interpol serta kelab penuntut Malaysia di luar negara," katanya.

Abdul Azeez berkata, sekretariat berkenaan juga bersedia membantu membawa ibu bapa penuntut berkenaan ke Australia bagi mengesan dan memujuk mereka supaya meneruskan pengajian.

"Kita tidak mahu penuntut kita yang cerdik mempersiakan masa depan mereka," katanya pada sidang media di Pejabat Putera Umno di sini. Hadir sama, ibu bapa Norzarifah, Kamarauzaman Nasir, 50, dan Noraini Daud, 48, dari Taman Bukit Mewah, Kajang.

Norzarifah yang mendapat 9A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan mula menuntut di Australia tahun lalu, dilaporkan tidak menghubungi keluarganya sejak 6 Oktober lalu.

Noraini, Pembantu Perpustakaan di Universiti Putra Malaysia (UPM) berkata, sebelum menghilangkan diri anaknya pernah mengirim SMS kepada kakaknya, Norzawani, 24, pada 17 September lalu, memaklumkan dia menelan 50 biji panadol kerana tertekan dan dimasukkan ke hospital.

Berikutan itu, keluarganya membuat laporan di Balai Polis Kajang pada 23 September lalu.

Noraini berkata, beliau bimbang Norzarifah terpesong daripada ajaran Islam apabila mengetahui anak keduanya itu mengikuti dua lelaki warga Australia selepas keluar dari hospital.

Ahad, Oktober 26, 2008

::Qudwah Seorang Artis::

"أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله"

"Saya doakan Azhan jadi 'qudwah' artis di Malaysia"

Catatan Ustaz Idris Ahmad

Fri | Oct 24, 08 | 11:14:32 am MYT

1. Pada 23 Oktober 2008 Khamis malam Jumaat saya dijemput pada satu majlis sambutan hari raya PAS Kawasan Segamat di Kampung Pulai dekat rumah Firdaus Masud, Ketua Pemuda Kawasan Segamat. Seorang peguam muda lulusan UIA.
Iklan

2. Saya berkesempatan bertemu juara Akademi Nasyid 2008 Saudara Azhan Atan pada majlis tersebut. Saya sayu mendengar lagu yang dialunkan pada malam itu, oleh anak muda yang dianugerahkan Allah suara yang baik walaupun cacat sedikit penglihatannya. Saya bukan orang seni, tetapi saya menghormati orang seni kerana Allah anugerahkan kepadanya kelebihan yang tidak ada pada saya. Beliau juga mampu bertazkirah dengan baik dan menyebut beberapa ayat al-Quran dengan baik sebagai selingan. Alhamdulillah ini hasil daripada tarbiyah PAS kepada ahlinya.

3. Saya juga terasa hiba, walaupun beliau sudah bergelar artis selebriti yang terkenal di seluruh negara, beliau tidak lupa kepada Unit Amal dalam ucapan selingan beliau ketika beliau mendendangkan lagu.�CD koleksi lagu-lagu beliau dijual dikhaskan untuk Tabung Unit Amal Johor. Alhamdulillah beliau masih tidak lupa daratan kerana beliau adalah salah seorang penggerak Unit Amal di Johor.

4. Beliau juga menceritakan kepada saya mahukan ulama untuk membimbing beliau supaya tidak tergelincir. Kita lihat media perdana tidak banyak memberi liputan berkenaan dengan Azhan kerana beliau masih berpegang kepada prinsip amar makruf nahyu anil munkar.



5. Semoga Azhan diberikan oleh Allah istiqamah dan meneruskan berdakwah melalui medium seni. Beliau boleh menunjukkan suri teladan yang baik kepada artis-artis yang lain di negara ini, bahawa kita ada acuan yang tersendiri. Imej�artis mesti dipulihkan supaya anugerah yang Allah berikan kepada mereka kena diletakkan di tempat yang betul dan tepat, bukan �menurut hawa nafsu.

6. Beliau boleh membuktikan bahawa Islam bukan menentang hiburan dan keseniaan tetapi ia mesti mengikut acuan yang diizinkan oleh Allah SWT. >P>Antara syarat-syarat yang mengharuskan menyanyi atau berhibur:

a) Seni kata yang bernilai murni.

b) Pakaian penyayi yang tidak mendedahkan aurat.

c) Tidak bercampur lelaki dan perempuan yang boleh merangsangkan syahwat.

d) Persembahan yang tidak menimbulkan fitnah.

e) Gaya persembahan yang tidak keterlaluan.

f) Tidak disertakan dengan perbuatan yang bercanggah dengan syarak. �

7. Semoga Azhan berjaya dengan kerjayanya dalam membuat penerokaan baru bagi membantu kemenangan perjuangan Islam di negara ini. Insya-Allah. - lanh _

Jumaat, Oktober 24, 2008

::bahaya menilai hukum ISLAM dengan akal::

::bahaya menilai hukum ISLAM dengan akal::

penulis: Mohd Nasir Awang (Muslimah)

Kes 1:

Sebuah keluarga dilanda konflik dalaman agak serius. Semuanya ekoran salah seorang ahli keluarga melangsungkan majlis pernikahan anak perempuannya dengan disertakan adat persandingan. Adik-adik dan ipar-duai membantah. Tradisi itu sudah lama terkubur dalam keluarga, mengambilkira tuntutan hukum Islam.Majlis perkahwinan berlangsung agak hambar. Ia dibauri pertikaman lidah dan perasaan tidak senang majoriti ahli keluarga. Mereka hadir juga,tetapi dalam keadaan terpaksa.Mereka tidak redha persandingan diadakan. " Apa sangat yang tidak kena dengan persandingan? Bukan ada maksiat apa pun!" bentak tuan empunya rumah mempertahankan keputusannya.



Kes 2:

Pihak berkuasa agama akhirnya terpaksa campurtangan apabila para pengguna dan beberapa pihak lain mengadu mengenai satu pertandingan menjanjikan hadiah lumayan. Hanya menerusi undian SMS, pengguna berpeluang dipilih sebagai pemenang. Bagaiamanapun lain-lain syarat mendapat hadiah itu menyusul. Para pengguna merasa tertipu. Peraduan itu dikaitkan dengan unsur-unsur perjudian dan penipuan. Syarikat telekomunikasi bertanggungjawab menganjurkannya bagaimanapun mempertahankan tindakan mereka. " Apa yang kami buat ini hanyalah peraduan, bukannya satu perjudian," kata mereka.



Kes 3:

Konsert oleh artis Barat mendapat bantahan beberapa kumpulan Islam. Mereka berdemonstrasi berarak menyerahkan memorandum bantahan kepada penganjur. Salinan memo itu turut diajukan kepada menteri yang bertanggungjawab menjaga berkaitan hiburan. Kumpulan pembantah ini mewakili umat Islam yang menilai konsert sebegitu sesuatu yang mendorong maksiat dan mengundang kebejatan sosial. Lain pula hujah yang diberikan penganjur yang mempertahankan tindakan mereka. Paling menyedihkan ialah apabila pemimpin terbabit seakan membela hujah penganjur, Katanya, "Saya tidak nampak apa salahnya mereka berhibur, terutama bagi menenangkan fikiran setelah penat bekerja".



Ketiga-tiga kes yang disebutkan mewakili tiga kelompok beerbeza. Kes pertama berkaitan individu atau keluarga. Isunya hanya memberi impak kepada keluarga terbabit, atau masyarakat kecil sekeliling mereka. kes kedua pula dilakukan oleh sebuah organisasi dan kesannya agak menyeluruh. Manakala kes ketiga melibatkan institusi awan dan kerajaan. Kesannya sudah tentu sangat menyeluruh.

Meskipun berbeza tahap, ketiga-tiga kes memaparkan satu persamaan iaitu kekeliruan mengenai definisi maksiat. Garis pemisah pelanggaran hukum Islam dalam setiap kes tidak dilukis dengan jelas..

Puncanya sama. Ketiga-tiga pelaku tidak merujuk kepada pihak yang arif dan berautoriti dalam bab agama sebelum membuat keputusan masing-masing. Sebaliknya mereka lebih mengguna pendekatan akal dan pendapat sendiri bagi merasionalkan apa yang mereka mahu buat.

::bersambung..::

Selasa, Oktober 21, 2008

::untuk anak-anak klate::

Salam,

Dijemput saudara/i sekelian menyertai:-

Program : Majlis Ramoh Mesra Ahli Maya PERAKAN.ORG.MY
Anjuran : Laman web Perakan.org.my dgn kerjasama Perakan Malaysia
Tarikh : 27hb Oktober 2008 ( Isnin/cuti Depavali )
Masa : 8.00 pg – 2.00 ptg
Tempat : D'Congkak Forest, sg. Congkak, Hulu Selangor.
Peserta : Terbuka kpd semua ahli berdaftar PERAKAN.ORG.MY & Perakan.

Aturcara Program :

07:30 – 08:30 : Peserta Berkumpul di Plaza Tol Saga (Ke-2) Lebuhraya
Cheras – Kajang dari arah Kuala Lumpur.
08:30 – 09:00 : Konvoi bermula dan dijangka sampai di tapak Program
jam 08:00.
09:00 – 09:45 : Sarapan Pagi
09:45 – 10:15 : Ucapan Wakil PERAKAN dan Perasmian Program ( takruf )
10:15 – 12:00 : Acara BEBAS
: Membakar BBQ
: Mandi-manda
: Bual...bincang...makan...
12:00 – 12:15 : Sesi merehatkan badan bersama keluarga
12:15 – 13:00 : Makan tengahari
13:00 – 13:45 : Solat Zohor Berjemaah
14:00 : Majlis Bersurai

Bayaran Penyertaan:

Jawatankuasa memutuskan untuk mengenakan bayaran RM20 untuk setiap keluarga dan RM10 untuk peserta individu. Bagaimanapun ada pihak sudi menaja barangan berbentuk makanan dan pihak Perakan juga sudi mengeluarkan sedikit peruntukan.

Maklumat lanjut dan urusan pendaftaran, sila hubungi:-
Saudara Razali (Jaliey-M) di talian 017 6242252.


Sabtu, Oktober 18, 2008

::sekadar perkongsian::

بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وصحبه اجمعين..

Bersyukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia dan rahmat-Nya kita berpeluang lagi merasai ni'mat iman dan Islam..sahabat-sahabat dan pengunjung yang dikasihi dan disayangi..apabila melihatkan kepada ni'mat-ni'mat yang ada pada diri kita alangkah beruntungnya diri berbanding insan-insan lain yang tiada arah kehidupan dan masih terumbang ambing mencari arah tujuan hidup.Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang telah menyediakan kepada umat Islam dan Umat Muhammad saw satu cara hidup atau manhaj kehidupan yang sangat-sangat sempurna dan complete.Islam the way of life.segala-galanya ada di dalam Islam.alangkah ruginya mereka yang meninggalkan Islam sedangkan Islamlah yang akan mengangkat darjat kita dan maruah kita di hadapan Allah SWT kelak.hidup dengan Islam akan membahagiakan jiwa kita selagimana kita berpegang dengan syari'at-Nya. namun, apabila melihatkan kekacauan dunia hari ni manusia seolah-olah lupa janji Allah. Makin berani membuat kezaliman. seolah-olah akan hidup untuk selama-lamanya. Kita berperang dengan musuh zahir..sedangkan kita ber'kawan' baik dengan musuh yang memang terang-terang akan menyesatkan kita..syaitan telah berjanji dengan Tuhan Pencipta Makhluk akan menyesatkan umat Nabi Adam hingga ke akhirnya. Manusia hari ini makin berani mencipta teori-teori pemikiran dan dasar kehidupan yang memang jelas lari dari landasan Islam. Inilah sebenarnya akidah awal yang perlu ditekankan pada setiap Muslim..kerana apabila manuisia lupa tantang akidah yang satu ini, manusia akan melakukan kezaliman pada diri sendiri dan masyarakat sekeliling.Firman Allah SWT dalam surah yunus:ayat 44:

"إن الله لا يظلم الناس شيئا ولكن الناس أنفسهم يظلمون"

maksudnya: "sesungguhnya Allah tidak berbuat zalim kepada manusia sedikit pun, akan tetapi manusia itulah yang berbuat zalim kepada diri mereka sendiri"



Kepada sahabat-sahabat ana dan pengunjung yang tahu tentang pentingnya menjaga Islam,peliharalah diri kita sebaik mungkin di samping memohon pemeliharaan Allah keatas diri dan aqidah kita..mohon maaf atas segala kekhilafan dan kedhaifan. insyaAllah kita semua sedang menuju ke satu arah.. arah yang akan menempatkan siapa kita disisi-Nya kelak. Moga istiqomah dan ikhlas.Bermuamalahlah sebaik-baiknya dengan kelemahan dan kekuatan yang ada pada diri dan orang sekeliling.

Sabtu, Oktober 04, 2008

::puasa sunat bulan syawal::

بشرى لنا بالنبي المختار: Salam Mutiara Syawal..

::MANUSIA BERHADAPAN DENGAN ENAM PERSIMPANGAN::


Abu Bakar r.a. berkata, " Sesungguhnya iblis berdiri di depanmu, jiwa di sebelah kananmu, nafsu di sebelah kirimu, dunia di sebelah belakangmu dan semua anggota tubuhmu berada di sekitar tubuhmu. Sedangkan Allah di atasmu. Sementara iblis terkutuk mengajakmu meninggalkan agama, jiwa mengajakmu ke arah maksiat, nafsu mengajakmu memenuhi syahwat, dunia mengajakmu supaya memilihnya dari akhirat dan anggota tubuh menagajakmu melakukan dosa. Dan Tuhan mengajakmu masuk Syurga serta mendapat keampunan-Nya, sebagaimana firmannya yang bermaksud, "....Dan Allah mengajak ke Syurga serta menuju keampunan-Nya..."

Siapa yang memenuhi ajakan iblis, maka hilang agama dari dirinya. Sesiapa yang memenuhi ajakan jiwa, maka hilang darinya nilai nyawanya. Sesiapa yang memenuhi ajakan nafsunya, maka hilanglah akal dari dirinya. Siapa yang memenuhi ajakan dunia, maka hilang akhirat dari dirinya. Dan siapa yang memenuhi ajakan anggota tubuhnya, maka hilang syurga dari dirinya. Dan siapa yang memenuhi ajakan Allah S.W.T., maka hilang dari dirinya semua kejahatan dan ia memperolehi semua kebaikan."

Iblis adalah musuh manusia, sementara manusia adalah sasaran iblis. Oleh itu, manusia hendaklah sentiasa berwaspada sebab iblis sentiasa melihat tepat pada sasarannya.

mafhum firman Allah swt:

"siapa yang mengambil agama selain Islam,maka tidak diterima darinya segala sesuatu.dan dia di akhirat nanti termasuk dalam kalangan orang-orang yang rugi"

bersihkan aqidah dan pegangan kita dari taghut dan kejahatan dunia..moga istiqamah selalu..

::tanda-tanda Kiamat::

::TANDA-TANDA KIAMAT::

Hudzaifah bin As-yad al-Ghifary berkata, sewaktu kami sedang berbincang, tiba-tiba datang Nabi Muhammad S.A.W kepada kami lalu bertanya, "Apakah yang kamu semua sedang bincangkan.?"

Lalu kami menjawab, "Kami sedang membincangkan tentang hari Kiamat."

Sabda Rasulullah S.A.W. "Sesungguhnya kiamat itu tidak akan terjadi sebelum kamu melihat sepuluh tanda :-

1. Asap
2. Dajjal
3. Binatang melata di bumi
4. Terbitnya matahari sebelah barat
5. Turunnya Nabi Isa A.S
6. Keluarnya Yakjuj dan Makjuj
7. Gerhana di timur
8. Gerhana di barat
9. Gerhana di jazirah Arab
10. Keluarnya api dari kota Yaman menghalau manusia ke tempat pengiringan mereka.

Dajjal maksudnya ialah bahaya besar yang tidak ada bahaya sepertinya sejak Nabi Adam A.S sampai hari kiamat. Dajjal boleh membuat apa saja perkara-perkara yang luar biasa. Dia akan mendakwa dirinya Tuhan, sebelah matanya buta dan di antara kedua matanya tertulis perkataan 'Ini adalah orang kafir'. Asap akan memenuhi timur dan barat, ia akan berlaku selama 40 hari. Apabila orang yang beriman terkena asap itu, ia akan bersin seperti terkena selsema, sementara orang kafir pula keadaannya seperti orang mabuk, asap akan keluar dari hidung, telinga dan dubur mereka.

Binatang melata yang dikenali sebagai Dabatul Ard ini akan keluar di kota Mekah dekat gunung Shafa, ia akan berbicara dengan kata-kata yang fasih dan jelas. Dabatul Ard ini akan membawa tongkat Nabi Musa A.S dan cincin Nabi Sulaiman A.S. Apabila binatang ini memukulkan tongkatnya ke dahi orang yang beriman, maka akan tertulislah di dahi orang itu 'Ini adalah orang yang beriman'. Apabila tongkat itu dipukul ke dahi orang yang kafir, maka akan tertulislah 'Ini adalah orang kafir'.

Turunnya Nabi Isa. A.S di negeri Syam di menara putih, beliau akan membunuh dajjal. Kemudian Nabi Isa A.S akan menjalankan syariat Nabi Muhammad S.A.W. Yakjuj dan Makjuj pula akan keluar, mereka ini merupakan dua golongan. Satu golongan kecil dan satu lagi golongan besar. Yakjuj dan Makjuj itu kini berada di belakang bendungan yang dibangunkan oleh Iskandar Zulqarnain. Apabila keluarnya mereka ini, bilangannya tidak terhitung banyaknya, sehingga kalau air laut Thahatiah diminum nescaya tidak akan tinggal walau pun setitik.

Rasulullah S.A.W telah bersabda, " Hari kiamat itu mempunyai tanda, bermulanya dengan tidak laris jualan di pasar, sedikit saja hujan dan begitu juga dengan tumbuh-tumbuhan. Ghibah menjadi-jadi di merata-rata, memakan riba, banyaknya anak-anak zina, orang kaya diagung-agungkan, orang-orang fasik akan bersuara lantang di masjid, para ahli mungkar lebih banyak menonjol dari ahli haq" Berkata Ali bin Abi Talib, Akan datag di suatu masa di mana Islam itu hanya akan tinggal namanya saja, agama hanya bentuk saja, Al-Qur'an hanya dijadikan bacaan saja, mereka mendirikan masjid, sedangkan masjid itu sunyi dari zikir menyebut Asma Allah. Orang-orang yang paling buruk pada zaman itu ialah para ulama, dari mereka akan timbul fitnah dan fitnah itu akan kembali kepada mereka juga. Dan kesemua yang tersebut adalah tanda-tanda hari kiamat."

Sabda Rasulullah S.A.W, "Apabila harta orang kafir yang dihalalkan tanpa perang yang dijadikan pembahagian bergilir, amanat dijadikan seperti harta rampasan, zakat dijadikan seperti pinjaman, belajar lain daripada agama, orang lelaki taat kepada isterinya, menderhakai ibunya, lebih rapat dengan teman dan menjauhkan ayahnya, suara-suara lantang dalam masjid, pemimpin kaum dipilih dari orang yang fasik, orang dimuliakan kerana ditakuti akan tindakan jahat dan aniaya dan bukan kerana takutkan Allah, maka kesemua itu adalah tanda-tanda kiamat."

moga kita semua sentiasa berhati-hati menghadapi hari-hari yang mendatang didunia fana ini.siiru 'ala barokatillah...

Khamis, Oktober 02, 2008

::1 syawal 1429 hijrah::

::nilai TAQWA..::

allahuakbar
allahuakbar
allahuakbar
allahuakbar
allahuakbar
allahuakbar
allahuakbar
walillahilhamd...

alhamdulillah,pada hari ini kita umat Islam berkumpul bagi mengingatkan perhimpunan kita pada hari huru hara di padang mahsyar nanti.pada hari ni kita semua suci dan bersih.kita telah kembali kepada fitrah.namun,masalah dalam masyarakat kita akan terus meningkat selagi kita tidak bertaqwa kepada Allah swt..semua pihak dari rakyat hinggalah kepada pemerintah perlu memainkan peranan..apabila rosaknya pemuda dan pemudi Islam,hancurlah usaha kita untuk meningkatkan kedaulatan Islam di bumi Malaysia ini..wahai pemuda,bangkitlah dengan Islam....-kata khatib..

suasana di dalam masjid jubli perak rantau Panjang 1 syawal.masjid kini dibuka dari 1 september 2008 hingga 1 oktober 2008..kerana masih dalam proses pembinaan..namun,kata menteri besar masjid kini boleh digunakan untuk solat terawih dan solat lima waktu pada tarikh ni sahaja..



-pemandangan masjid jubli perak Rantau Panjang..lebih dikenali dengan masjid 'beijing'...



selepas solat, disediakan juadah hari raya oleh YB parlimen rantau panjang Ustazah hjh zailah...para jemaah berpeluang makan nasi arab yang disediakan oleh ustazah..ramai yang dapat rasa..1 syawal yang meriah..













masa saya sampai di pekarangan masjid,kat bawah khemah YB dan beberapa orang anak perempuannya sedang menyediakan juadah hari raya untuk para jemaah masjid..

::1 syawal bersama keluarga::





yang ni je gambar-gambar yang 'berdisiplin' yang boleh dipublishkan..semoga ceria selalu..

::tag::



ermm.betul ke tak cara nye ni.save je ni..saje nak ambil bahagian...

tikah,betul ke ni akk buat..ape-pun.t.kasih....

Selasa, September 30, 2008

::assalamualakum wbt...::




Dapatkan ecard NasyidFM Disini


salam 'eidulfitri semua.
semoga amalan dalam bulan ramadhan dapat diteruskan pada bulan-bulan yang seterusnya.bersederhana dan ceria-ceria selalu di hari kemenangan kita..moga semua ini dapat menjadikan kita hamba yang makin taqarrub pada-Nya...

sabda Rasulullah saw:"hiaskanlah dua hari raya dengan memperbanyakkan tahlil,takbir,tahmid, dan taqdis". dari Abu Naim.

Sabtu, September 27, 2008

::memori praktikal::

::mendidik insan perlukan ilmu,kesabaran,kemahiran,kekuatan dan pertolongan Allah jua...dalami jiwa kanak-kanak..anak kecil mutiara agama..salah didik,salahlah pembentukan mereka..kepada murabbi..jadilah murabbi di dalam kelas dan di luar kelas..mengajar kita bukan saja nak cepat habiskan sukatan..semoga kita dapat membentuk jiwa 'permata' ini menjadi insan yang rasa 'bertuhan' dan sedar dengan kewujudan agama..::











::bersalaman dengan guru-guru sebelum bercuti hari raya...sedih pula..hari terakhir kami praktikal di sini...



::tadarus tahun 6..::



::program terakhir di sekolah.26 ramadhan 1427 H..26 sept 2008..majlis khatam al-quran..pengerusi cikgu gushadi.."murid-murid,kat sini cikgu tak nak mencelah suruh kamu diam..bila kita dengar quran,kena buat apa?..diam..kalau kamu nak buka mulut..boleh..masa bacaan ayat terakhir kamu boleh sama-sama baca..sebelum tu,kamu kena..apa?...diam cikgu..kalau kamu nak tahu,kamu sedang diperhatikan.pengawas-pengawas sedang perhatikan kamu.cikgu sedang perhatikan pengawas..kita semua sedang diperhatikan..oleh siapa?..jawab murid..Allah..ucap cikgu gushadi..::



::ragam tahun 1..disuruh melukis,lain pl jadinye...







::surau sekolah.masa tasmi' al quran,penuhlah surau ni.kalau ustaz takde,main tinju pula..sekejap berlari,sekejap ,melompat,sekejap bergaduh..akhirnya ada yang menangis tu..mcam-macam dunia kanak-kanak ni...::



::perhimpunan mingguan.setiap kali mesti sebut peraturan..disiplin..diam..dimana-mana ada peraturan...::

::5 intelligence.....11 ogos 2008-26 september 2008...::