Ahad, Julai 19, 2009

::subhaanallah..indahnya cinta...::

Astaghfirullahal 'azim.. "ya Allah, jernihkanlah fikrahku ini..agar sentiasa berada di dalam syari'at-Mu... moga hati ini terarah kepada kerinduan pada rahmat dan kasih-Mu.. jernihkan juga aqidahku ini moga sentiasa segar dengan kerinduan dan keikhlasan pada-Mu ya Allah..

alhamdulillah..." ana menarik nafas lega.. syukur ke hadrat Allah SWT kerana telah memilih ana untuk hadir ke majlis tadi.. program "nur kasih-bukan cinta kepada manusia semata-mata.." sangat memberi kesedaran tentang cinta dan kasih.. "subhanallah.." ana tak habis-habis bertasbih pada Allah SWT diatas setiap ilmu yang ana perolehi di dalam majlis ini..

cinta ini sesuatu yang amat-amat indah dan sangat suci.. tambahan lagi apabila ia dipelihara dan diikat dengan syari'at Ilahi..

sebelum majlis bermula, kami diingatkan tentang niat.. erm, niat ni memang kene perbaharui setiap masa..supaya kita sentiasa ingat matlamat dan halatuju kita.."sesungguhnya tiap-tiap amalan dengan niat-niat.." kat sini tidak disebut dengan 'niat' tetapi disebut dengan niat-niat.. ini bermakna bahawa tiap apa yang kita buat tu bukan dengan satu niat tapi dengan macam-macam niat.. contoh niat masuk kelas sebab takut lect marah, ade yang berniat nak pandai, dan ada yang pasang niat untuk dapat ilmu.. pelbagai niat ade.. faham tak apa yang ana nak maksudkan disini..? ana harap kita semua blh faham na.. insyaAllah.. ana pun baru perasan dengan kalimah 'niat' ni.. sebenarnya kita ni pasang banyak niat dalam buat sesuatu.. oleh itu, sama-samalah kita perbetulkan niat kita untuk melakukan sesuatu kerana Allah SWT dan kerana Rasul-Nya..

"kenapa kita perlu betulkan niat?"

sebab niat yang akan menentukan sesuatu amalan yang kita buat tu menjadi ibadah.. supaya ia kene dengan ape yang Allah nak.. bukan ape yang hati kite nak.. kite kene sandarkan perbuatan kite pada Allah.. lepas tu kite tawakkal.. setiap mase kite kene buat mcmni.. bukan ikut time.. mafhum sabda Rasulullah SAW.. seorang sahabat bertanya pada Rasulullah tentang kata-kata yang dia takkan tanya lagi pada orang lain selain Rasulullah.. Rasulullah menjawab.."berimanlah pada Allah SWT dan hari akhirat, kemudian istiqamahlah.."

orang kate susah nak istiqamah ni.. betul ke susah? ana pun tak pasti.. apa yang ana sangat yakin- Allah SWT takkan sesekali biarkan hamba yang mengharapkan pertolongan-Nya hidup tanpa jagaan-Nya.. insyaAllah, Allah akan jaga.. namun, kite kene ingat .. Allah SWT akan jaga kita bila kita jaga Syari'at-Nya.. Rasulullah SAW juga ade meriwayatkan tentang perkara ini dalam hadis ke-19 (imam Nawawi-hadis 40)..

ok, kite kembali kepada tajuk pengisian kat dewan tadi.. "rasa cinta adalah lumrah.." kata penceramah.. namun, ISLAM ada guideline dalam mengatasi perkara ni.."

"akak nak bawa satu analogi kat sini. contohnya, kita puasa..tiba-tiba kita nak makan sangat makanan yang mak masak...kita pun buka saji, kita rapatkan hidung kita kat makanan tu.. ha,apa hukumnya?"

"makruh!!" jawab ahkawat yang dengar..

"pandaipun.. Alhamdulillah,jelas fikrah kamu.." hehe.. alhamdulillah.. amin...

"ok, tu baru makruh sebab kamu buat macamtu.. macamna pula kalau kamu makan? padahal kamu puasa..?" tanya penceramah..

"mestilah batal kan puasa tu? ni lah analogi yang akak nak bw..

"kita dilarang sama sekali untuk mendekati sesuatu yang diharamkan.. namun, kita boleh rasai dan nikmati sesuatu tu bila dah sampai waktunya.. "macam juga puasa ni.." "bila dah sampai waktu berbuka,bolehla makan..takde batasan pun.. Namun,kene jage jugak kan? walau dah dapat peluang, masih tetap kene ikut syari'at-Nya.."

"kalau kamu mampu, buatlah dengan cara yang mulia.. jangan hinakan diri dengan jalan yang tidak suci.. kerana cinta ni sesuatu yang indah..kita nak rasai keindahan itu..sanggupkah kita dapatkan kebahagiaan dengan cara yang tidak mulia?" tegas ustazah..

"subhanallah..." ana bertekad untuk memelihara diri ini.. ana doakan sahabat-sahabat muslimin musimat juga begitu.. sama-sama kita jaga Islam kita ni..

"bagi yang belum bersedia, mujahadahlah.. rebutlah cinta Allah SWt,cinta Rasul..rebut cinta ibu bapa,keluarga dan rebutlah cinta insan kerana Allah SWT.. sibukkan diri dengan aktiviti yang berfaedah..hafaz al-Quran ke..pegi majlis ilmu ke..buat keje-keje pesatuan ke..bersahabat dgn org2 soleh ke..dan lain-lain lagi." ustazah memberi tip bagi mereka yang belum bersedia untuk memulakan kehidupan berteman dengan bukan muhrim ni..

"akk tak kata Islam menyekat perasaan cinta ni.. cuma Islam telah sediakan jalan..kite yang kene pilih.."

"akk nak tanya, wujudke 'islamic coupling' dalam islam ni?' semua orang tersenyum-senyum..memandang antara satu sama lain.. mula mewujudkan satu persoalan..

"xde.." ade juga yang jawab... hehe .. "betul ke ni.." bisik ana dalam hati.. biaselah kan..=)

"sebenarnya,benda ni x wujud.. akk tau, ade je kan orang yang bercouple cara Islam ni.. kejut tahajud, suruh solat, saling memberi tazkirah dll..tapi kite kene ingat, syaitan ni licik,.. dia akan cuba menyelewengkan hati kita ni.." ustazah membuka satu persoalan dalam diri. walaupun majoriti kita dah khatam bab ni..

"apa yang penting, kefahaman. fikrah tu kene jelas.. sebab dengan jelas fikrah ni lah baru kita boleh beramal.." jelas ustazah..

"kita jangan sesekali mempergunakan istilah.. macam riba juga.. dah sah haram kan.. tapi jadi macam 'proper word' bila kita guna word 'bunga'.. jangan cari banyak alasan untuk menghalalkan apa yang memang dah dilarang oleh Allah SWT.." =) satu peringatan yang sangat bagus..

"rahsia kita hanya Allah yang tahu..manusia tak tahu.. cuma, akk nak ingatkan, kita kene jelas fikrah Islam ni.. kene ikut Allah SWT dan Rasul-Nya.. nampak macam teori je ni.. praktikalnye bukan senang kan?" ustazah amat memahami fitrah insan.. "ye, susah untuk istiqamah lakukan amal islam ni.." bisik ana dalam hati.. "tapi, kalau nak, insyaAllah Allah tolong.."ana sangat yakin ..

pesan ustazah lagi."ingatlah dosa zina ni adalah dosa yang berkekalan.." "kita tak kan sempat memohon keampunan pada generasi selepas ni di atas dosa yang kita wariskan pada mereka.." "subhanallah..".. ana pun tak sanggup nak mencemari iman dan aqidah generasi ana dengan maksiat...

..... c-i-n-t-a....??

"cintalah pada seseorang yang elok akhlak dan agamanya.."- peganglah with this sentence.. insyaAllah, segalanya akan dipermudahkan..=)

"sebab manusia ni secara fitrahnya cintakan keindahan.."

"bila hilang segala keindahan,maka dia akan beralih arah.."- erm, macamni ke yang kita nak? ya muslimin? muslimat? nak ke kita cintakan seseorang tu kerana keindahan sahaja.. mesti tak nak kan..? -sama-sama kita perelokkan akhlak dan agama.. kita takkan sempurna pun 100% pada pandangan manusia.. hanya ikhlaskan diri pada Allah SWT.. pohonlah kasih-Nya.. moga Dia sampaikan kasih yang kita pohon pada mereka yang selayakknya... "aduh, syahdunye ana.. tambah-tambah ditemani nasyid(sangat-sangat minat) kat ikim ni..." huhu...

"kenape pilih yang elok akhlak dan agamanya? sebab bila kita pilih dua perkara ni, insyaAllah dia akan jaga kita.. dan dia takkan buat perkara yang dilarang oleh agama.. "

"ok, akak nak bawa satu keadaan.. contohnya kalau sebelum kahwin seseorang tu sudah berani berjumpa dengan muslimin/muslimat, dan bersembang-sembang tanpa sebarang tujuan, bergelak ketawa,makan sama-sama, keluar sama-sama, dan macam-macam lagi lah.. ada tak kemungkinan dia akn buat mcmtu jugak bila dah khwin?- subhanallah, ana muhasabah diri sendiri.. moga-moga ana tak tergolong di dalam kalangan muslimat yang macamni.. takut juga ter'seleweng'.. sebab kita bukannye perasan bende ni..

"ha, sape kat sini yang pernah couple?" tanya ustazah.. sebahagian akhawat beri respon dengan sangat cemerlang..hehe.tunjukkan mimik muka 'yang macam pernah'.. =)

"so, mcmna kalau dah ade yang ter'couple' ni?" senyum ustazah..

"takpe,masih boleh diperbaiki,,.. uruslah dengan cara yang paling baik" pesan ustazah..

"bagitahulah pasangan kita tu supaya lengkapkan diri dengan pelbagai persediaan. bila dah betul-betul bersedia, jumpalh ibu bapa yang muslimat ni.. cinta ni indah. jadi gunalah jalan yang mulia.."ye, ana sangat setuju cara ni..

"untuk muslimin, same juga..lengkapkan diri dengan cinta kerana Allah..banyak benda yang boleh dibuat untuk dapatkan cinta ni..cari ilmu.. bila dah sedia, barulah susun urusan untuk memiliki seseorang muslimat tu.. jangan ikut cara yang tak betul. tetapkan prinsip kalian. jangan cemarkan dengan perkara yang tak elok.. benda-benda yang tak elok ni akan merosakkan kebahagiaan yang bakal dibina..

"sebenarnya, dengan perkenalan di peringkat awal lebih memberikan kesan yang baik kepada sesuatu perhubungan tu. tetapi perlu disusun dan diarahkan kepada jalan yang baiklah. bukan diisi dengan perkara-perkara yang akan merosakkan iman."

----c-i-n-t-a----

"salam mujahadah"

"indahnya cinta bila ia terjalin kerana Allah SWT dan Rasul-Nya.."

----

ikhlas dari ana.

insyaAllah, ana sokong dari belakang bagi sahabat-sahabat muslimin muslimat,rakan-rakan,kawan-kawan dan semua yang ingin berubah kerana rindukan kasih sayang dan cinta Allah SWT.. dan ana sedia untuk bersama-sama kalian di dalam meneruskan bi'ah ini..insyaAllah.. namun, jangan kita lupa setiap kita ada kelemahan masing-masing.. terimalah teman kita seadanya selagi dia tidak melanggar syari'at Allah SWT..sama-sama perbaiki diri..yang pasti, musuh utama kita syaitan..

tips untuk terus dalam iman..:

~lakukan aktiviti yang dapat dekatkan diri pada Allah SWT~
~lakukan amalan-amalan sunat~
~bersama orang-orang soleh~
~fikirkan tentang alam akhirat~
~ingatilah sirah Rasulullah SAW~
~amal dan ibadah kerana Allah SWT~
~cintai Ulama'~
~berakhlak dan bermualahlah mengikut kehendak Islam~
~bersifat mahmudah~
~yakin dengan janji Allah SWT~
~dll=)~

-s-e-g-a-l-a-n-y-a- d-a-r-i- ALLAH SWT..

2 ulasan:

Adhwa' Mahbubah berkata...

masyaAllah.., tersentuh sy pd tiap kata2 yg akk karngkn d cni...,alhmdlh..., dpt sy ilmu...
syukran..sy ske...!!! xdpt sy buat ayt seindh ini...,

::muslihah zaki:: berkata...

~adhwa' mahbubah~

^_^. sama-sama kita ambil manfaat..

ayat-ayat ni terbentuk bila kita menghayati pengertian di sebalik harapan ni... =), masa mengarang ni akak baru habis dengar kuliah, alhamdulillah, jernih lagi lah idea yang ada..

~moga dberikuan rahmat dan hidayah oleh Allah SWT untuk menjadi muslimah solehah dan menjadikan taqwa sebagai benteng diri..~

jihad diri tu penting dik..

kita ni ibarat musafir dalam jasad sendiri..

=) senyum sokmo. Allah ttp bersama..