Khamis, Julai 22, 2010

::Boring La Usroh::

Assalamualaikum wb.

~berkongsi cerita ikhwah kita..~

"Boring la Usroh..."

Tet...tet...tet.,,Hp aku bunyi tanda massge masuk , massage dari Saufi :..

"Wei jom , malam ni kita ada usroh , hang jangan tak p pula , pukui 8.30pm tepat , kat Masjid Kg.Laut ,kita dengar kuliah ust Lah dulu , malam ni dia nak start kuliah kitab "Riadul Solihin" bawa Quran sendiri wei , buku nota, pen, . Jangan tak mai pula, hang dah byk kali ponteng usroh, sama banyak macam hang ponteng kelas, .Kalau hang tak mai ni puas la aku nak bersilat dengan ust sat g. Malam ni hang, aku, Rizal,Asri, Hafiz dengan saiful .. kita berlima k..salam!."

Aku balas:" Wasalam, beres, Insyaalah, kalau rajin aku p."


Serius nak bagtau,pada mulanya Aku antara orang yang paling malas nak pi usroh . Asal dapat massage dari si saufi ja , mulalah rasa menyampah nak p. Dalam kepala bila tengok sms tu dah fikir nak bersilat apa untuk skip daripada p usroh.

Aku bukan tak suka apa pasal usroh ni , pertama kali aku diusrohkan , aku rasa kekok, ye la kan, daripada sekolah tak pernah join usroh ni. Sebab kat seklah pun aku lari gak. Ntah la, rasa macam tak yakin, ilmu pun tak dak, bila dok dalam usroh kena skema la, pakai pakaian elok-elok kononya alim, ada serban , kupiah better pakaikan, baru nampak baik, waraq dan alim ..

eeeee..geli geleman aku nak b'waraq-waraq ni , baik hidup dengan freestyle, berhibur, boleh bebas pi sana-sini ,hidup sekali ni ja, tak perlu aku susah payah nak jadi hipokrit . Luaran terpaksa ubah watak jadi alim, tapi dalam hati memberontak.

Kawan-kawan aku seusroh selalu nasihat aku supaya p usroh, paksa diri p usroh, jangan hanyut sangat dengan dunia sendiri , nanti lambat laun menyesal. Diaorang pesan pada aku , pelan-pelan kayuh la. Nak didik hati tu bukan sehari dua, kena makan masa .

Aku sebenarnya sengan dengan kawan-kawan seusroh aku jg satu hal. Diaorang ni x de masalah, ok ja, muka pun memang nampak alim dah , dahi hitam jelas nampak selalu kuat solat, wajah jernih, ilmu tinggi , cuma aku ja yang ceroi sikit..malu la. Lebih baik aku hidup gaya aku sendiri tak perlu nak segan-segan denga sapa.

Dalam usroh yang sempat aku ikut, bagi aku dah ok, ajar baca quran, tegur tajwid, kemudian perbetul fadhu ain, berkongsi masalah , bincang tentang Islam dan isu-isu umat Islam. Pendek kata apa yang berlaku dalam Usroh ni , semua untuk membentuk sesorang tu jadi baik la.

Tapi tu la...aku ja yang malas, malas sebab asyik duduk dalam halaqah ja, segan,takut kena tanya pastu tak bleh jawab ..huhu.

Aku akui, bila duk dalam usroh, ada ikatan kekeluargaan, budaya saling nasihat menasihat, saling faham memahami, caring, sharing, loving, semua ada la. Ukhwah yang di dasari kerana Allah akan dapat dirasai. Kalau ada yang lemah, down, ada masalah, yang lain akan bg motivasi, akan bagi semangat untuk teruskan hidup. Pendek kata tersentuh la hati ni .

Cuma pada awalnya aku tak berapa jelas matlamat usroh sebenarnya. Ikut pun bukan ikhlas, so rasa macam acuh tak acuh saja. Cuma nampak bagus je la usroh ni.

Cumanya paradigma aku berubah 360 darjah. selepas 1 peristiwa dan terdengar statement dalam satu kuliah maghrib .



Peristwa berlaku bila mana salah sorang dari group usroh kami , mati kemalangan. Ismail namanya . Dia antara yang sangat komit dengan usroh. Dialah yang sentiasa memberi nasihat, bimbingan, dan mendidik rohani kami seusroh. Qiamulai sekali, puasa sunat sekali,. Dia pun selalu nasihat aku .

Satu hari, dia pernah bawa aku teman dia p masjid untuk dengar kuliah . Aku pada waktu tu free la . so join je la. Boring-boring la katakan.

Hati aku tersentuh dengan kata-kata ust tu dalam kuliah:

"Barangsiapa yang mengucap kalimah lailahaillah maka dia adalah da"e (pendakwah)".-Hadis.

Katanya lagi, Menurut Dr Yusof Al Qaradawi : "dalam konteks dunia sekarang, semua uamt Islam berada dalam keadaan berdoasa kerana hidup dalam kekuasaan jahiliyyah dan redho dengan keadaan tersebut. (sbb dulu nabi saw dah buat kerajaan Islam memerintah dunia ini, tapi musuh Allah telah merampas kembali sebab lemahnya umat islam). Jadi untuk mengelak daripada kita tidak termasuk dalam kalangan orang-orang yang berdosa, kita kena "buat kerja" apa sahaja untuk mengembalikan semula Kegemilangan ISlam memerintah Bumi Allah ini .

Aku fikir panjang malam tu. fokus aku dah tak boleh follow habis kuliah maghrib malam tu. Ismail, masih khusyuk layan kuliah ust tu. Aku rasa malu dengna diri sendiri dengan kenyataan ust tu.

Dalam perjalanan pulang Ismail berborak dengan aku ,

"Aku nak bgtau pd hang, memang benar, Islam pernah berkuasa satu ketika dulu. Tapi ianya telah dirampas.Tak dak lagi kekuasaan Islam macam dulu. Kesan Islam tak berkuasa berleluasalah anasir-anasir jahiliyyah yang melampau. Bunuh membunuh, mencuri, berzina, minum arak, berjudi, siksa menyiksa,budaya hiburan yang melampau dan melalaikan . Kesanya umat Islam sendiri semakin lemah. Dan Musuh islam mengambil kesempatan disebabkan kelemahan umat Islam sendiri. Kesanya jadila macam sekarang"

Hang pernah dengan Sabda Nabi ni? :

"akhir zaman ini, umat islam akan di kerumuni oleh musuh islam seperti semua mengerumuni makanan. Lalu sahabat tanya, adakah pada waktu itu umat Islam sikit wahai rasulullah, Baginda jawab : tidak, bahkan kamu ramai pada ketika itu, tapi seperti buih di lautan, Allah campakan rasa gerun dalam hati kamu terhadap musuh, dan Allah hilangkan rasa gerun musuh terhdap kamu. Punca Umat islam jadi begini kerana mereka di timpa 2 penyakit. Iaitu Cintakan Dunia dan takutkan mati".

"Hang nak ka jadi kelompok umat Nabi akhir zaman yang Nabi sebut tu ka, Pentingkan dunia daripada utamakan Allah.?-soalnya.

Aku hanya diam , sengan nak jawab .

"Kita kena kerja kuat, tambah ilmu, melakukan amar makruf dan nahi mungkar...-dia tambah lagi. "

"Jom ikut aku p Usroh kat rumah ust di Kadok. Dia nak ajak makan2 besar sama malm ni sambil bincan-bincang tetang isu-isu Islam. Jom la wei"...-ajaknya.

Aku lagi makin segan.

"hmm err x pe la, hang je la p, aku tak berapa sihat la, lagi satu nak sipakan assingment belambak lagi tak siap, kirim salam ust k !- balas aku.

Hang ni , suka dok mengelat (bagi alasan) ..hmm ok la , aku p dulu , tp lupa makan ubat k ..assalamualaikum "

"waalaikum salam " ...kami pun berpisah.


Aku termenung panjang juga dalam bilik ..sampai 1/3 malam. aku amik sejadah dan berdoa minta Allah permudahkan urusan , ampunkan dosa dan tsabatkan hati untuk berada di jalan yang benar ..

Nak cerita kat sini, lepas dari pada solat subuh , aku dapat call dari Rizal. Berita sedih , Ismail mati dalam kemalangan jalan raya. Sewaktu pulang daripada Usroh di rumah ust kami di Kadok...

Dalam hati aku Allahukahbar , selepas lihat mayat dia, tenang, tersenyum, wajah jernih, dalam hati aku , Mudah-mudahan syahid dia ni ..


Atas kesedaran dari peristiwa tu, aku mahu berubah. aku berazam untuk berusaha mengembalikan dan menyeru semua umat manusia , umat nabi muhammad ini agar dengan rela hati tunduk kepada Allah dan mengakui kebesaranya.

Tanggungjawa aku bekerja dan terus bekerja.

"dan katakanlah (wahai muhammad) kepada manusia : beramallah (bekerja) kamu (akan segala yang aku perintahkan) maka Allah dan rasulullanya serta orang-orang beriman akan melihat apa yg kamu kerjakan dan kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan nyata, kemudian Dia akan menerangkan kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan "- At Taubah :105

"Kewajipan itu lebih banyak daripada masa yang ada" kata Assyahid Hassan Al Banna.

Usroh hanya satu kaedah. Dan usroh bukan konsepnya hanya membuat halaqah (bulatan kecil ), namun ianya fleksibal. Paling penting melalui usroh kita mahukan dan rindukan fikrah Islam kita tidak rosak dengan fitnah dunia, dalam masa yang sama kita mahu hidup dalam Bi'ah (suasana) yang aman, baik, harmoni , sejahtera dan Islamik. -End.

p/s : ini adalah kisah benar untuk dikongsikan, cuma watak dan lokasi berubah:).

sekadar berkongsi
Tak Paksa untuk mempersetujui.



Sumber:

http://semutarhitam.blogspot.com/2010/07/boring-la-usroh.html

Wallahua'lam...

pesanan buat diri...

~elakkan mencari alasan..kerana sekali kita cari alasan untuk tidak 'berada' di dalam suasana yang baik, mungkin pada masa akan datang kita akan terbiasa mencari alasan.. em, semaklah kedudukan hati kita.. adakah kita ikhlas kerana Allah atau lebih mengikut kata hati yang tidak dibimbing dengan keimanan pada Dia.. Subhaanallah...



ya Allah, rindu pada perjuangan itu...moga nadi perjuanganku tidak putus..

senangnya kempen 1 rumah 1 komputer..

satu keluarga satu anak yang cemerlang...

tapi sanggupkah kita terima cabaran, satu keluarga 1 MUJAHID yang Rindukan SYAHID????? Allahuakbar.....pabila hati dibalut cinta dunia...cinta syahid itu telah terhakis...

ya Allah, tempatkan kami dalam kalangan mereka yang rindukan syahid di jalan-Mu..

1 ulasan:

Ain Syirah berkata...

Asalamualaikum wbt..

Artikel ini, memberi ana pengisian rohani.

Alasan..perosak keyakinan diri.

Perkongsian yang menarik..

InsyaAllah ka..seruan
satu keluarga 1 MUJAHID yang Rindukan SYAHID????? akan mendapat tempat di hati.

Moga Ka Mus,akan terus dan tetap berjuang di landasan ini.

~Hidup Mulia,
Atau Mati sebagai Syuhadah~