Rabu, Ogos 04, 2010

:: Cinta ALLAH Ta'ala...::

Assalamualaikum wbt dan salam ceria penuh mahabbah buat ana sendiri, ahli keluarga yang dikasihi, sahabat-sahabat, saudara-saudara seIslam dan semua pengunjung blog KM.. Alhamdulillah, di pagi yang tenang ini, ana 'berjalan-jalan' ke beberapa blog untuk membaca artikel-artikel ramadhan dan kasih sayang Allah.. akhirnya terjumpalah satu tulisan 'bagaimana untuk menggapai cinta Allah Ta'ala... artikel yang agak panjang..insyaAllah, ana pendekkan.. bismillah..sama-sama kita baca..hayati dan muhasabah...

--------

Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah, Yang Maha Agung dan Mulia menjumpaiKu – yakni dalam tidurku – kemudian berfirman kepadaku, “Wahai Muhammad, katakanlah : “Ya Allah, aku memohon kepada-Mu untuk mencintai-Mu, mencintai siapa saja yang mencintai-Mu, serta mencintai perbuatan yang mengantarkan aku untuk mencintai-Mu.”Dalam amal ubudiyah, cinta (mahbbah) menempati darjat yang paling tinggi. Mencintai Allah dan rasul-Nya berarti melaksanakan seluruh amanat dan ajaran Al-Qur’an dan Sunnah Rasul, disertai luapan kalbu yang dipenuhi rasa cinta.

Pada mulanya, perjalanan cinta seorang hamba menapaki darjat mencintai Allah. Namun pada akhir perjalanan ruhaninya, sang hamba mendapatkan darjat wahana yang dicintaiNya. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah, Yang Maha Agung dan Mulia menjumpaiku – yakni dalam tidurku – kemudian berfirman kepadaku, “Wahai Muhammad, katakanlah : /Ya Allah, aku memohon kepada-Mu untuk mencintai-Mu, mencintai siapa saja yang mencintai-Mu, serta mencintai perbuatan yang mengantarkan aku untuk mencintai-Mu.”



Dalam buku “Mahabbatullah” (mencintai Allah), Imum Ibnu Qayyim menuturkan tahapan-tahapan menuju wahana cinta Allah. Bahwasanya cinta senantiasa berkaitan dcngan amal. Dan amal sangat tergantung pada keikhlasan kalbu, disanalah cinta Allah berlabuh. Itu karena Cinta Allah merupakan refleksi dari disiplin keimanan dan kecintaan yang terpuji, bukan kecintaan yagn tercela yang menjerumuskan kepada cinta selain Allah.

antara amalan-amalan untuk menggapai cinta Allah..:

~membaca al-Quran dan tadabbur (iaitu menghayati dan menghadirkan diri) ketika membaca al=Quran.

~taqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah ta'ala dengan melakukan ibadah-ibadah sunnah setelah ibadah wajib.(seperi solat sunat,puasa sunat, sedekah dll)

~zikir (ingat) pada Allah Ta'ala di dalam seluruh perilaku.Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: “Sesungguhnya Allah aza wajalla berfirman :”Aku bersama hambaKu,s elama ia mengingatKu dan kedua bibirnya bergerak (untuk berdzikir) kepadaKu”.

~Bergaul dengan orang-orang yang mencintai Allah, maka iapun akan mendapatkan cinta Allah s.w.t.

~tundukkan hati kepada Allah Ta'ala dalam semua aspek kehidupan..

~bekerja untuk Islam tercinta..kerja kerana Allah ta'ala.

-------

Orang yang mencintai Allah, lidahnya tidak pernah terlepas dari menyebut nama Kekasih-Nya dan Allah tidak pernah hilang dari hatinya. Tanda cinta kepada Allah, dia suka menyebut-Nya, suka membaca al Quran yang merupakan kalam-Nya, suka kepada Rasulullah SAW dan suka kepada apa yang dinisbahkan kepada-Nya.

Orang yang mencintai Allah kegembiraan dan keseronokannya bermunajat kepada Allah dan membaca Kitab-Nya. Dia melazimi solat tahajjud dan bersungguh-sungguh beribadah pada waktu malam yang sunyi dan tenang. Sesiapa yang merasakan tidur dan berbual-bual lebih lazat daripada bermunajat dengan Allah, bagaimanakah hendak dikatakan kecintaannya itu benar? Orang yang mencintai Allah tidak merasa tenang melainkan dengan Kekasihnya. Firman Allah:

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah, dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia. "(al Ra’d: 28)



"Ya Allah, tetapkanlah hati kami dalam iman..tadbirkanlah hati kami kepada Islam..muliakanlah kami dengan Islam.. peliharalah akhlak kami.. hadirkanlah perasaan cinta pada-Mu di setiap perilaku kami.. amin.."

(=)berpijak di bumi nyata..susah mahu jadi baik dan berakhlak sebagaimana akhlak Rasulullah SAW..namun, tidak mustahil...kerana HATI MILIK ALLAH.mintalah pada DIA..segala KEKUATAN dan KUDRAT kita juga adalah dari DIA.. )

dengan CInta pada Allah..kita akan Cinta pada diri ..insyaAllah..orang yang jaga cinta Allah, sudah pasti akan menjaga dirinya =)..

Wallahua'lam

5 ulasan:

DilFA berkata...

salam rindu kak mus...
cinta ILAHI mengatasi segala-galanya
sbg hamba,sukar untuk kita menjaga cinta kita melainkan dengan keimanan yg teguh yg telah kita pasakkan.
"biar cinta yg mahal,berpaut pd Rabb itu kekal atas dunia,agar manusia kmbali bercinta, Bercinta dengan sebenar-benarnya...:)

::FaQirah alHawari:: berkata...

wslm wb ilah..

Allahuakbar..

Allah Maha Penyayang..

byk sgt nikmat yg Dia bagi pd kt..

em, teringt ngan tagline kakzah.."manusia merancang kerana cita-cita..tp Allah merancang kerana cinta..."

cinta manusia ni blh berubah..cinta dr Allah ni kekal..

pepun, utk kekal cinta sesuatu, kena dasarkan dgn iman...

hanya iman yg blh satukn CINTA...=)..

Syirah berkata...

Syukran ka..

Allah..

Bersyukur kerana kita dapat merasa nikmat Islam dan Iman..

Kasih sayang Allah tiada tandingan
kekal dan abadi..

Barakallah ka Mus.

::FaQirah alHawari:: berkata...

:) amin..

Allahuakbar..kena selalu suburkan iman ni..

ilmu kena betul..aqidah kena jelas..ibadah kena betul juga..semuanya perlukan ilmu..

sama2 kt timba ilmu utk lbh manis mngenal Allah..

insyaAllah, bila kita berpegang dgn akar dari sunnah Rasulullah, jelasla cinta dan amal kita..

kerdilnya diri ini...macam semut2 kecil je..Allah..

::FaQirah alHawari:: berkata...

ya Allah, kita pun kena selidik musuh2 yang ade spy lbh dkt dgn Allah dan mudah utk beramal.. akk ade bc buku imam hasan Al-Banna, 3 musuh utama yg perlu kita hadapi..

~mujahadah trhdap msuh zahir..
~mujahadah nafsu..
~mujahadah trhdp syaitan..

..slmt brmujahadah..