Rabu, April 22, 2009

::kerana cinta::

bismillah..

Assalamualaikum wbt..

hari ni merupakan hari kedua (18april2009) pesta buku antarabangsa,,.KL.. sebenarnya kali ni ana tak berapa nak pergi ke pesta buku sebab ade kerje yang tak siap lagi.. tapi tiba-tiba dpt 'booster' nak pegi sane.. mlm tu ada sahabat kata ada 'seseorang' nak datang ke pesta buku tersebut. masa dia bagitahu tu, terus hati ni lupakan kerja yang nak kna buat ni.. tawakal sungguh. bisik hati.."malam ni tak boleh tidur,kna siapkan keje ni sebab esok mesti pegi KL".. alhamdullah,dengan hati yang tekad ni..siap juga keje.. esok nye dptlah pegi KL.. walaupun agak penat.. tapi tak terasa sgt, sebab kaki ni asyik bergerak je.. takde peluang nak rehat-rehat.. subhanallah, ramai sungguh yang datang hari ni.. tak suke juga sebab kena berhimpit-himpit ni.. tapi bersyukur sebab matlamat datang sini tercapai..itu yang penting.. kami bertiga pusing-pusing kawasan pameran, dan beli buku-buku yang berkenan.. tapi matlamat asalnye, hanya 1..nak jumpe 'dia'..orang itu..dkat-dekat pukul 12.15, kami ke tempat yang dimaksudkan utk jmpe 'dia'.. Allahuakbar..ramainye orang.. mula-mula kami bertiga merempuh masuk je.. nampaknya ana seorang je yang tertinggal kt luar bilik tu.. dua sahabat ana berjaya merempuh masuk ke dalam.. ana bukan tak nak merempuh masuk.. erm, tapi keadaan tak mengizinkan..banyak sgt halangn tu.. ade hikmahnye.. ana hanya nampak 'serban' individu tersebut je.. takpelah.. yg pnting hati ni.. akhirnye, tamatlh sesi perjumpaan..dn semua orang meluru keluar mengiringi 'dia'.. saat itulah ana terpisah dengan sahabat-sahabat ana.. dengan handset xde kredit.. tak tahu nk mnta tlg sape.. lepas tu ana tawakal je.. insyaAllah, kejap lagi mesti sahabat ana call... erm, lame juga mnunggu.. akhirnye die call.. lps tu kmi solat zohor.., pegi pudu, hntar kawan.., makan, dan balik ke bangi..

dan ade satu lagi dugaan yang menimpa.. disebabkan hari ni ramai orang yang keluar..train pun mestilah penuh.. kami berdua naik dari pudu ke bndar tasik selatan..lepas tu, turun kt tasek selatan nak blk bangi.. sambil-smbil mnunggu tu, kami berdua sembang-sembang..walaupun dua-dua penat, tapi bercakap juga.. kami sembang ttg satu perkara..kata sahabat ana" erm, syda (nama panggilan shbt ana) xbiase la jln sorg-sorg ni. xpernh pn keluar sorg diri...".. ana pun jwb.."erm, oghe pn xpnh jln sorg-sorg. tmbh2 g KL ni..klu ada teman tu, biasela.."..tiba-tiba train sampai..."jom"..kata sahabat ana.. kmi pun berpegang tangan nak naik train tu.. subhanallah, kami terus diuji dengan apa yang kami sembang td.. sahabat ana sempat masuk dlm train tu..ana tak boleh masuk.. memang padat.. mula-mula ana cuba masukkn sebelah kaki, tp terpaksa keluar.. dn sahabat ana masa tu masih pegang tgn ana. tu pun dh hujung tangan..nak terlepas dh. dia pn dh tak boleh kluar, sebab dah tertolak ke dalam.. nak buat mcmmana..kami pun terpisahlah.. sempat lg kami berpesan.."jaga diri! tunggu kt sane tau..!"..

train pun berlalu.. sebak juga rase hati..bukan sebak sebab ditinggalkan..tapi sebab memikirkan hikmah dan kejadian tu.. Allah Maha Mengetahui...huhu.. lepas tu dia call ana, "long (panggilan kwn2 terdekat), syda turun kt serdang ni..tak sanggup la dok dlm train tu. pnuh ng llaki...berhimpit-himpit...".."la ye ke?.."xpe2, nti kita naik skali.. tunggu deh.." kami same-same menenangkan hati.. akhirnya sampai train kdua..juga penuh, ana tak sempat naik juga... akhirnya tunggi train yg lain.. alhmdulillah, dpt juga naik train yg ni.. kesian kat sahabat ana ni..penat..

alhamdulillah, kami pun sampai kat komuter UKM.. dua - dua senyum.. lepas tu beli mknanan dan terus balik... dlm teksi masing-masing kpenatan.. hanyaa senyum je bila memandang wajah masing-masing..

ape-pun, hati tetap berbunga sebab hajat yang pertama tercapai..walaupun tak dapat jumpe.. tapi bersyukur dan suke sangat sebab dpt juga miliki buku-buku hasil buah fikiran beliau...

kalau ikut hati nak beli lebih, tapi bajet tak berape cukup.. akhirnye, hanya buku-buku ini yang berjaya dimiliki....



-sirah nabi..




-dah lama cari buku ni.. akhirnye dapt juga beli..



-bacalah... istimewa buat muslimah... muslimin pun boleh bace,.. untuk kesempurnaan dalam kehidupan beribadah.. insyaAllah..

coretan ni hanya sebahagian kisah dari beribu-ribu kisah insan kat dunia ni..

"moga ukhuwah kan berkekalan.. maafkan andai tersilap...

sekian..

2 ulasan:

Geekspro berkata...

Setiap Kebaikan Yang Ingin Dilakukan pasti ade halangan untuk menguji sejauh mana tekad dan semangat kita untuk meneruskannya...seaandainya kita berhenti itulah tandanya kita kekurangan semnagat dan tekad...

Tanpa Nama berkata...

t.ksh geekspro.

oleh itu, hati kt ni msti kuat bile nak buat sesuatu.

teruskn usaha lakukan yang terbaik..

insyaAllah-kalam_mujahidah